Boardingpass utan giltig "biljett"?

Diskussion i 'Övrigt' startad av palmen, 8 September 2011.

  1. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte höra med er om ni varit med om något liknande.
    För ca 4 år sedan flög jag hem från Australien via Hong Kong där det var en stopover på 4 dagar. När man sedan skulle flyga hem med Cathay Pacific började problemen. Var ute på flygplatsen ca 3 timmar innan avgång men märkte att något inte stod rätt till när de efter 5 minuter fortfarande inte hade lyckats checka in mig. Det visade sig att flighten från LHR till ARN var fullbokad så vi skulle inte få någon plats (enligt personalen i Hong Kong). De bokade istället om oss till Cathay Pacific flight via Paris som skulle avgå enbart 30 minuter senare. Gjorde inte mig något i och med att man skulle komma hem 2 timmar tidigare enligt planen. Vi blev incheckade hela vägen till ARN och fick boarding pass för båda flighterna (HKG-CDG + CDG-ARN).
    Allt var frid och fröjd tills vi skulle gå ombord på AF-flighten till Sthlm. Vi nekades att komma ombord i och med att vi inte hade någon giltig biljett. Hur dom fick ihop den storyn förstår jag inte än idag. Hur kan man få ett boardingpass med specifik sittplats på en flight utan att ha en "giltig biljett"?
    De misslyckades med att få med oss på flyget och sa att vi skulle vara i London och inte i Paris. Blev ombedda att ta kontakt med Cathay Pacific personalen på flygplatsen (självklart i andra änden på CDG). Dom bad inte om ursäkt utan sa att vi skulle få åka med planet vid 19 istället (hade kommit till CDG 6 på morgonen och skulle flugit klockan 9). Undrade varför vi inte fick åka med AF vid 15-tiden, svaret var att det planet var fullt. Hade vi haft någon rätt att få komma med den flighten och de tog bort någon annan?
    Att sitta i Paris i 13 timmar pga Cathay Pacific misstag var inte ett alternativ, efter mycket om och men lyckades de boka om oss med SAS istället. Fick dock kommentaren från deras personal att vi då inte skulle få med oss bagaget hem, det skulle komma någon annan dag. Var inte helt nöjd med hela situationen och deras supervisor på plats tyckte vi skulle vara nöjda som hade blivit ombokade med en annan flight.

    Vad har man för rättigheter i dessa situationer? Det var rätt uppenbart att Cathay Pacific hade gjort något fel med våran bokning. Det enda man fick var en matkupong på 15€ per person.
     
  2. Låter fruktansvärt frustrerande och struligt. Gnopps har koll på det här med rättigheter i dessa situationer - han kan klargöra för vad som gäller.
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Det låter lite svårt det här. Det är möjligt att checkas in på ett flyg utan att ha en biljett för det (en snäll SAS-medarbetare gjorde det en gåpng för mig på ett tidigare flyg CPH-HEL när min bonusbiljett egentligen inte gick att ändra). Vad Cathay Pacific gjorde med din biljett i det här fallet begriper jag inte dock. Antingen borde de ha skrivit om din biljett eller så skulle du ha fått med dig ett pappersalternativ (så kallad FIM; Flight Interruption Manifest).

    Rättigheter vet jag inte vilka det skulle vara. Om ni blev avslängda LHR-ARN flyget utan vilja kankse det kan räknas som ofrivillig nekad ombordstigning, det blir dock lite komplicerat eftersom ni aldrig ens nådde London.

    Skrev ni till Cathays kundavdelning och vad erbjöd de?
     
  4. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag orkade inte ta det mot Cathays kundtjänst även om jag hade tankar på det.
    Hem kom man i alla fall även om det inte riktigt var på det sättet man önskat.

    Var mest irriterad över den totala irrogansen från deras supervisor i Paris. Hon kunde inte förstå varför jag var upprörd, jag fick ju åka hem med 19-planet istället. Fick tjata mig till att ens få en matkupong från dom som de suckade och skrev ut efter ett tag. Enligt deras sätt att se det så var det vi som gjort fel och som skulel fixat den där biljetten som vi saknade. Den informationen fick vi dock aldrig. I min värld var jag övertygad om att ett boardingpass var tillräckligt för att få komma ombord på planet men tydligen inte. Hur kan man få ett boardingpass utan giltig biljett?

    Om man bara ser till själva flygningen med Cathay Pacific så var det inget att klaga på men deras service när något gick fel var under all kritik och kan jag undvika att flyga med dom framöver så gör jag det (beror självklart på priser och tider, alla förtjänar dock en andra chans).

    Var mest lite nyfiken på om andra varit med om liknande eller vad man kunde ha haft rätt till.
     
  5. Jag hade liknande problem i Amsterdam när KLM flyget försenade.
    Jag skrev det i denna tråd.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×