Senaste nytt

BMI slipper avgifter i Karlstad

Valley

Medlem
Att läsa i dagens NWT - Flygbolag slipper avgifter - nwt.se - Ditt Värmland, just nu

Är väl på ett sätt inget att bekymra sig över då det torde innebära större möjligheter att få behålla flyglinjen. Trots allt en förhandlingsfråga skulle jag tro.
Det som man kan bekymra sig över är, återigen, allt hemlighetsmakeri som försegår. Vilket i och för sig är en kommunal angelägenhet i form av våra skattepengar.

Hur vanligt är det att man sätter 0-taxa för flygbolag ? Kan tänka mig att Ryan inte betalar direkt någonting där de huserar.
Och kan detta påverka Nextjet inställning ?
 

Alf

Medlem
Jag tror att det är ganska vanligt att man sätter 0- taxa. I regel hjälper det inte med det utan det brukar vara mer subventioner. Att sätta 0- taxa är nog ganska förmånligt om man med detta kan få en reguljärlinje. Det tycker jag är ett bra pris för att få behålla en så pass bra linje som den ni har med BMI.

När jag jämfört driftkostnaderna för Norrköpings och Linköpings flygplatser, vilka båda ligger på ett stort minus, så är kostnaderna mycket högre för att driva Linköpings flygplats. Detta tolkar jag som att kommunen även betalar någon form av garantiavgift till bolagen som flyger reguljärt från Linköping. Det är inte ovanligt att flygbolaget kräver en sådan ersättning för att flyga en linje. Har för mig att Jönköping betalar ett ganska högt pris till BMI för linjen från Karlstad till Frankfurt med mellanlandning i Jönköping.

När det gäller Ryan har det ju varit stora diskussioner för att Nyköpings kommun gått in med enorma belopp i form av reklam för Ryan. Det kostar kommunen en hel del att ha Ryan på Skavsta.
 

fcx

Medlem
Vi klipper in från en annan tråd. Swedavias rabattlista för nyöppnade linjer:

Skärmklipp.PNG
 

mjulven

Medlem
Fast får Swedavia pengar från staten? Det är väl egentligen problemet. Om statliga/kommunala pengar sponsrar kommersiella linjer.

Swedavia är ett statligt bolag och inte en myndighet, detta gör att det här med subventioner blir betydligt mer dunkelt. Jag skulle säga att det inte är en direkt statlig subvention som synes ovan, däremot får vi skattebetalare betala för det om det inte slår väl ut då Swedavia lämnar en lägre utdelning. Minskade vinster påverkar i slutändan skattebetalaren, men minskade vinster för oss kan medföra att skattebetalaren får andra fördelar. För närvarande går vattenfall dåligt, men de flesta har låga elpriser. LKAB går dåligt pga låga malmpriser, men billigare stål ger billigare produkter för slutkonsumenten. Detta fungerar för statliga bolag då dom i regel vänder sig till stora delar av befolkningen.

När det gäller små flygplatser ute i ingenstans förstår jag det i vissa fall och i vissa fall inte. Det finns en poäng med små flygplatser i Norrland som ligger långt från allt och infrastrukturen är dålig.

Det blir dock direkt korkat i min mening då Nyköping, Norrköping och Linköping samtliga skall ha sina egna flygplatser kommersiella. Varför? Det tar 1 timme att köra mellan städerna. Dessvärre går det så när lokalpampar bara ser till sitt egenintresse.
 

Agö

Medlem
Swedavia är ett statligt bolag och inte en myndighet, detta gör att det här med subventioner blir betydligt mer dunkelt. Jag skulle säga att det inte är en direkt statlig subvention som synes ovan, däremot får vi skattebetalare betala för det om det inte slår väl ut då Swedavia lämnar en lägre utdelning. Minskade vinster påverkar i slutändan skattebetalaren, men minskade vinster för oss kan medföra att skattebetalaren får andra fördelar. För närvarande går vattenfall dåligt, men de flesta har låga elpriser. LKAB går dåligt pga låga malmpriser, men billigare stål ger billigare produkter för slutkonsumenten. Detta fungerar för statliga bolag då dom i regel vänder sig till stora delar av befolkningen.

När det gäller små flygplatser ute i ingenstans förstår jag det i vissa fall och i vissa fall inte. Det finns en poäng med små flygplatser i Norrland som ligger långt från allt och infrastrukturen är dålig.

Det blir dock direkt korkat i min mening då Nyköping, Norrköping och Linköping samtliga skall ha sina egna flygplatser kommersiella. Varför? Det tar 1 timme att köra mellan städerna. Dessvärre går det så när lokalpampar bara ser till sitt egenintresse.
På samma tema är det ganska underhållande att läsa SAS remissvar på kommissionens förslag till nya riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (riktlinjer som senare antagits), i synnerhet avsnitt 2 om Swedavias "korssubventioneringsmodell" - där just Malmö/Sturup tas upp.

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/sas_sv.pdf
 

mjulven

Medlem
På samma tema är det ganska underhållande att läsa SAS remissvar på kommissionens förslag till nya riktlinjer för statligt stöd till flygplatser och flygbolag (riktlinjer som senare antagits), i synnerhet avsnitt 2 om Swedavias "korssubventioneringsmodell" - där just Malmö/Sturup tas upp.

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2013_aviation_guidelines/sas_sv.pdf

Passiv aggression i formell form när den är som bäst. Sånt är roligt att skriva (något jag gör dagligdags på jobbet) men det går ju här inte att misstolka det. SAS är förbannade på alla som får stöd för att slå sig in på deras marknad.
 

Alf

Medlem
Det blir dock direkt korkat i min mening då Nyköping, Norrköping och Linköping samtliga skall ha sina egna flygplatser kommersiella. Varför? Det tar 1 timme att köra mellan städerna. Dessvärre går det så när lokalpampar bara ser till sitt egenintresse.

Vad menar du att alternativet till att flygplatserna drivs kommersiellt är? Om du menar att i och med att det tar 1 tim att köra mellan flygplatserna håller jag med dej om att vi skulle klarat oss med en flygplats i regionen. Men det är ju som du nämner, lokalpamparna ser ju till sitt egenintresse. Det är ju främst konkurrensen mellan Norrköping och Linköping flygplatser som är mest påtaglig. Skavsta lever liksom sitt eget liv och det är väl den flygplatsen som skulle kunna fungera som regionsflygplats även för Östergötland.

Norrköping har i dagsläget inte något reguljärflyg utan endast charter. Linköping har endast reguljörflyg, dock med begränsningar av att man inte får flyga med tyngre flygplan såsom B737 och Airbus. Båda flygplatserna går med stora förluster varje år. Utredningar som gjorts har förslagit gemensamt flygplatsbolag för de båda flygplatserna, detta hade i varje fall halverat administrationen men det har varit en politisk omöjlig lösning. Hellre tar man de stora förlusterna än samarbetar.

På lite sikt när vi får igång Ostlänken tror jag både Norrköping och Linköping får lägga ner sina flygplatser eftersom det då går ännu snabbare att ta sig till Skavsta och då behövs ingen av flygplatserna.

Hade SAS varit lite mer företagssamma hade man startat upp en linje mellan Skavsta och Köpenhamn. Det finns ett stort upptagningsområde för en sådan linje, både från Östergötland och Södermanland. Tyvärr är SAS livrädda att konkurrera med sej själv när det gäller trafiken från Arlanda.

Det blev en hel del OT eftersom tråden handlar om BMI på Karlstad.
 
Toppen