Senaste nytt

BMI och Lufthansa -hjälp

WTP

Medlem
Nu är vi på väg tillbaka. På väg och på väg...
Första ben PUY-FRA gick bra men sen när vi skulle flyga FRA-KSD fick vi veta att flyget är inställd.
Ingen info från BMI.
Just nu sitter vi hotellet i Mörfelden och väntar på morgons flyg till KSD. Det finns flera här på hotellet och nån fick höra att den är inställd också!?
Vad händer???
Vi kunde inte kontakta BMI - de har öppet till kl.20
Väldigt besviken på BMI.
 

WTP

Medlem
1. BMI
2. Ja, i båda riktningarna, så vitt jag kan utröna.

Kan meddela alla oroliga att morgonens flighter har gått (enligt FR24), så ni bör ha kommit till KSD nu.

Tack @marbe166 ! Nu är vi hemma!

Överhörde ett samtal på KSD flygplatsen där en anställd visste sa att gårdagens flight blev inställd pga. teknisk fel! No shit Sherlock!

När jag frågade var befann sig flygplanen igår - då så han att han får inte säga det!? Sen pratade han med en bekant och då fick jag höra att planet ankomm till Jönköping och då blev det teknisk fel - men tekniker var i Karlstad... G-RJXM är inte min favorit!!!
 

WTP

Medlem
Ringt Amex och fick veta att deras försäkring (Solid) täcker inte försening utan kostnader som uppstår vid försening ( mat, logi...)
Eftersom Lufthansa tog hand om oss finns inget att hämta där.
Det var nytt för mig då det här är första gången jag behöver göra anspråk hos Amex.
Med andra kort (MC och Visa) brukar man få schablon-ersättning 1200-1500kr vid försening längre än 4 timmar
 

palmen

Moderator
Ringt Amex och fick veta att deras försäkring (Solid) täcker inte försening utan kostnader som uppstår vid försening ( mat, logi...)
Eftersom Lufthansa tog hand om oss finns inget att hämta där.
Det var nytt för mig då det här är första gången jag behöver göra anspråk hos Amex.
Med andra kort (MC och Visa) brukar man få schablon-ersättning 1200-1500kr vid försening längre än 4 timmar
Det brukar dock inte gälla på hemresan.
 

WTP

Medlem
Förseningsskydd och dylikt brukar inte täcka hemresan. EU261 gäller alltid, men borttappat bagage och sådant på hemresan täcks generellt sett inte.

Senast vi var försenade på hemresan från Rio i maj - det var inga problem.
Resan var betald med COOP MM.

Är inte i försäkringsbranschen - men låter det inte konstigt att förseningsskydd gäller inte på hemresan?! Isf vad är motivering?
 
Last edited:

SNIFF

Medlem
Oklart. Men kan tänka mig att motiveringen är densamma som den för försenat bagage. Man förväntas kanske inte ha:
samma förväntningar / inbokade saker / ej tillgång till egna kläder, när man kommer hem.

Det är ju trevligt om Coop MM har det på båda vägarna. Var alldeles för länge sedan jag hade det här problemet så inte utnyttjat dessa försäkringar på länge.
 
Toppen