Senaste nytt

bmi Diamond Club och dess framtid (2012-DEC-31 är slutdatum)

henrik l

Medlem
Det finns tyvärr ingen garanti att dessa flygbolag (British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic) konverterar bmi miles till sitt bonusprogram 1:1 ratio.

Håller med om att det inte finns några garantier. Å andra sidan vill väl köparen inte dra på sig onödigt badwill. Nämnt det i ngn annan tråden när gamla Qualiflyer gick i graven tror jag man kunde välja var man ville föra milen och att var 1:1 ratio. Min få kvarvarande gick till M&M. Själv har jag köptpå mig 20 000+4000 med baktanken att jag ska kunna ta dem till BAEC-konto om det blir det alternativet, eftersom priset var mycket bra.

En annan fundering som är relaterad, är det någon som minns vad som hände med milen när Swissair konkade?
 

Dr. Miles

Expert
Är den biljetterad så är den väl oxo betald till det bolag du flyger med (tex SAS) så oavsett om BMI DC går ikull så borde din biljett gälla.

Har jag fel??
Nej. Men det är helt annan sak om bmi går i konkurs under tiden EU kommission utreder anti-monopol fall.

Det fungerar så här.
  1. Flygbolaget A(bmi) utfärdar biljett på flygning med flygbolag B(SAS).
  2. bmi får pengarna från kunden(passagerare).
  3. SAS får pengarna från bmi när SAS har transporterat pasageraren.

Men om bmi går i konkurs innan SAS transporterat passageraren, får SAS inga pengar.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Skakar liv i tråden igen. Maxköp är ju 24 000 miles/år. Köpte nyss 20 000 miles och fick 4000 i bonus. Vet någon om bonusen på 4000 också räknas in i de 24 000 milen, eller om man kan shoppa på sig ytterligare 4000 miles och få 800 till i bonus?
 

Elsson

Medlem
Skakar liv i tråden igen. Maxköp är ju 24 000 miles/år. Köpte nyss 20 000 miles och fick 4000 i bonus. Vet någon om bonusen på 4000 också räknas in i de 24 000 milen, eller om man kan shoppa på sig ytterligare 4000 miles och få 800 till i bonus?

Nej det är max 24k/år inkl bonus miles.
 

Dr. Miles

Expert
En annan fundering som är relaterad, är det någon som minns vad som hände med milen när Swissair konkade?

De som hade långdistansbiljetter blev räddade då Swissair(SR)s dotterbolag Crossair(LX) tog över de flesta långdistans trafiken och accepterade Swissair biljett.

När det gäller Qualiflier miles var det så att man kunde välja:
  • SWISS Travel Club (STC)
  • TAP Portugal Victoria
  • LOT Polish Miles&More
  • SN Brussels Airlines Privilege

Jag valde SWISS Travel Club för att undvika Miles&More och tala inte om andra bonusprogram.
Sedan British Airways var intresserad att köpa SWISS och SWISS var British Airways Executive Club partner ett tag.
Men någon BA-LX merger blev det inte och tyskarna(Lufthansa) köpte SWISS och mina STC miles konverterades till Miles&More... :(
 

Swisser

Medlem
Hur många bmi DC miles behöver jag för en enkel bonusresa i businessklass om jag flyger AGP-MUC-ZRH?

Jag frågar därför jag är osäker på hur tillägget för connecting flight inom zone 1 och 2 beräknas "Connecting flights where travel is within zone 1 or 2 will be charged at 7500 miles". Avser 7500 miles T/R i economy och blir då antalet tilläggsmiles för enkel i business ((7500/2)*1.5) = 5625 miles.
Blir totala antalet miles för enkelresan AGP-MUC-ZRH i business då: 9000+5625=14625?
 

Dr. Miles

Expert
AGP(Malaga) tillhör z2.
ZRH(Zurich) och MUC(Munchen) tillhör z1

Du behöver betala antingen
(z2-z1 award)+(z1-z1 award)
eller
(z2-z1 award) + 7.500 connection fee

Om resan är i Business class, blir det x 1.5.
Om det är Miles+Cash, blir det hälften miles och tillägga några GBP som står i tabellen.
 

Swisser

Medlem
Tack för svaret AHO!

Av ditt svar framgår inte till 100% om connection feen på 7500 miles avser enkel eller T/R resa. Normalt avser ju uppgifterna i bmi:s tabell antal miles som behövs för en T/R resa.
Innebär det alltså att om jag flyger T/R med connection inom zone 1 och 2, så måste jag betala 7500 miles i connection fee i vardera riktning, alltså totalt 2x7500=15000 och i businessklass 1.5x2x7500=22500 miles?
 

Dr. Miles

Expert
Det är så dålig deal att boka bonusresa inom Europa med anslutning, så har jag aldrig bokat. (Jag har bokat direktflyg bonusresor några gånger)
Därför kan jag tyvärr inte svara på din fråga.
 

Jacob

Medlem
Förhandlingarna mellan IAG och EUs konkurrensrätt har nu gått framåt efter ett dödläge.

Framförallt har det handlat om slottider på Heathrow där IAG skulle gå från 43,1 procent till 52 procent av antal starter och landningar på Heathrow.

Det man är rädd för är att BA/IAG ska få en alltför dominerande ställning vilket skulle kunna påverka konkurrensen negativt och leda till högre priser.

Nu har IAG gjort vissa eftergifter, även om man inte vill gå in i detalj på vad som gjorts.

(Källa: Reuters)
 
Toppen