Senaste nytt

Blue1 på svenska inrikeslinjer sommaren 2013

GOTATH

Medlem
Konceptet låter bra tycker jag. Känns rätt för SAS group att de optimerar sina rutter med de plan de har. Deras stora spännvidd av flygplanstyper kommer bättre till sin användning så här.
 
Kul med Boeing 717 på både inrikes och utrikeslinjer från ARN :)
Boeing 717 är ju en "modern" version av SAS klassiska workhorse DC-9-41!!! :D
Jag kommer aktivt välja 717 framför 737NG när det är möjligt.;)

SAAB 2000 är också fin..med sina kraftfulla Rolce Royce motorer(samma som på C-130J Hercules) som gör kärran riktigt snabb.
 

Najk

Medlem
SAS brukar ju under sommartid köra charter på Fritidsresor/ving/Apollo troligtvis har de ett avtal även för sommaren 2013 som gör att kapacitet behövs där istället. Det passar nog väldigt bra med att behovet på inrikes minskar och därför lönar det sig att hyra in den kapaciteten.
 
Hur kommer detta gå?
Används inte redan dessa plan på Blue1 linjer i Finland? Eller har dem lagt ner alla linjer där?

Det finns en del linjerna som lagd ned samt detta gäller högsommar period och då har KF/SK haft historiskt bara 3 avgångar vardagar på ARN-HEL route så det finns kapacitet att använda. Jag kikade lite på sas.se och det ser ut att SK har 4 avgångar på vardagar t.ex. sista veckan i juli 2013 på denna route och 3 av 4 flygs av DC med en ATR72.

Jag tycker att bra planering och ger möjligheten att använda dessa B717 lite mer under sommar säsongen.
 
Last edited:
Hittade faktiskt redan på 6 april KF plan på GOTARN avgång...

2013-01-10 20-16-45.png
 

GE90

Medlem
Ser att CPH-DUS trafikeras av Blue1 den 10.3 bokade C biljett så det blir intressant att se vilken service nivå Blue1 crew har, de är ju vana att slänga ut middagen i papperspåsar till "premium class" passagerare..
 
Last edited:

GE90

Medlem
Men på menyn fanns att välja Eco, Eco extra eller Biz vilket ju är som en normal SAS avgång. Borde ju vara porslins servering isåfall.
 
Toppen