Senaste nytt

Blue1 hemsida borta + Optiontown

Det som jag vet är att KF kommer att bli en produktions bolag för SAS från och med 1 november 2012. Det finns ingen egen ekonomi eller HR avdelning kvar utan KF fungerar mer som försäljningsorganisation och deras kundservice har redan ett tag suttit i TLL. T.ex. min nära vän som suttit i position "Product Manager" har inte sin tjänst kvar efter sista oktober utan byter till sälj från och med 1 november.

Det som jag hört från mina vänner inom KF skall detta innebära att Blue1 kommer att försvinna som brand och all kommunikation körs under SAS brand också i Finland. Vad det gäller cabin crew så de kan, ej säker, komma ta över vissa route i inrikes i SE. Alltså de kan flyga HEL-ARN och sen vidare ARN-SDL och hem igen SDL-ARN och vidare till HEL igen. Gäller mest för route för en B717 skulle vara en passande plan. KF har ju kraven att alla som jobbar inom kabin skall kunna bra svenska så KF kan ta vissa inrikes route över från SAS. Detta skulle ge möjligheten för SAS att öppna nya direkt route t.ex. från ARN till Europa.

1 november 2012 ska vara datumet när KF blir bara som produktions bolag för SAS. På KF grundlönen ligger runt 1250€ som ny FA innan flygersättning och traktamente så lägre än på moder-bolaget SAS. Som jag förstått gäller detta inte Wideroe på grund av de har stark varumärke och gör vinst i Norge. Blue1 har inte gjort vinst minst under senaste fem åren.

Vi får se hur mycket kommer att bli verklighet...
 

090034208

Medlem
Nu har även mina bokningar gjorda med KFxxx ändrats till SKxxxx. När jag loggar in på UTO så står det "UTO not available", man kan väl dra den slutsatsen att Optiontown ej i fortsättningen kommer att lyckas på KF, synd
 
Toppen