Blue1, eller hur SAS Plus borde vara

Diskussion i 'Reserapporter' startad av fcx, 31 Oktober 2014.

  1. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har många gånger flugit med Blue1 till/från Helsingfors och det har alltid varit en angenäm upplevelse. Nu var det för första gången dags för en längre flygning Stockholm-Amsterdam, och dessutom efter det magiska klockslaget när det är full servering ombord.

    Själv tycker jag att B717 är väldigt bekväma. Sätena är skönare än i SAS vanliga plan och kabinen är rymligare och tystare (men inte lika tyst som MD-80). 2F var min plats för dagen. Med både 2E och 2D lediga trodde jag att jag skulle få bre ut mig, men efter start var det en mer trångbodd passagerare som tog över 2D. Helt OK.

    Säkerhetsgenomgången sker på det där lite stolpiga sätter som är så typiskt för Blue1, och givetvis med charmig finsk brytning.

    Så fort vi kommit upp började lådorna komma flygande ut. Trots att jag vanligtvis inte äter varken svamp eller fisk var det en trevlig låda.
    DSC_0081.JPG

    Blue1 har en egen liten twist på Plus-konceptet, en ut kabinbesättningen (vanligtvis pursern) lämnar aldrig Plus-kabinen utan sköter om servicen där under hela flygningen. Det gör att servicen tar ett stort steg uppåt.

    Strax efter maten kommer vår matmamma ut med drickavagnen. Redan här ser man att servicen kommer att vara bra. All dricka serveras i midjeglasen, öl, GT, smoothies ja till och med bordsvattnet kommer ut i riktiga glas. Själv tar jag vitt och bubbel, och mycket riktigt kommer bubblet ut färdigdekorerat.
    DSC_0082.JPG

    Efter maten är det dags för kaffe/te. Istället för att bara gå runt med den vanliga brickan med muggar och mjölktetror har pursern nu även fyllt brickan med avec i småflaskor till kaffet.

    En stund efter kaffet dyker brickan upp igen och alla får frågan om de vill ha något mer att dricka (vilket de flesta vill). Brickan är nu laddad med olika sorters snacks, inklusive den gamla nötpåsen (den goda med torkade tranbär). Förser mig med en påse, men ångrar direkt att jag inte tog två. GT:n kommer strax därefter, givetvis i midjeglas.
    received_10152344736381216.jpeg.jpg

    received_10152344735641216.jpeg.jpg

    Sen ett kortare mellanspel när hon bär runt på flaskor med rött och vitt i kabinen och frågar om någon vill ha.

    Närmare landning är det dags för nästa omgång drinkbeställningar. Brickan är nu fylld med chokladbollar och chokladbitar. Nöjer mig med mer bubbel som kommer snabbt. I glas. Någon minut senare är det dags att avsluta serveringen, men det är inga problem att behålla glaset i handen ända tills vi kommit ner.
    DSC_0083.JPG

    Sammanfattningsvis en av de trevligaste Plus-resorna på länge. Det gör verkligen stor skillnad med personal som bryr sig och som tar hand om passagerarna, och inte bara gömmer sig bakom gardinen.
     
  2. dino_81

    dino_81 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för en trevlig rapport!

    Håller med om att servicen ombord på Blue1 håller hög standard. Alltid ett leende och kabinpersonalen verkar verkligen uppskatta sitt arbete.

    Där har moderbolaget något att ta lärdom efter.

    Att 717 är ett riktigt trevligt plan på alla sätt och viss (bakre raderna undantaget) gör inte saken sämre!
     
  3. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Exit-row på Blue1s 717 är ju riktigt bra tycker jag. :)
     
  4. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Som kommentar så gick hemresan igår med stor-SAS. Verkligen som natt och dag.

    Trött service, ont om leenden och den lataste GT jag någonsin fått. En plastmugg med en skvätt gin i och några flisor is (ingen citron) och sen en (oöppnad) burk tonic vid sidan, ingen omrörare, ingen servett. Som tur var hade jag ett midjeglas kvar på bordet att hälla över eländet i.
     
  5. EBGGOT

    EBGGOT Medlem

    Ort:
    West Coast
    Land:
    Sverige Sverige
    Blue1 förstår detaljerna som inte SAS gör, tex att servera en liten chokladbit till kaffe, använda riktiga glas, gå några extra vänder för att kolla fall någon vill ha mer dricka etc etc etc.
    Små saker som inte kostar något men som gör skillnaden ...

    I min värld har det som jobbar för blue1 en annan yrkesstolthet!
     
  6. Christian R

    Christian R DYKWIA

    Dejligt med lidt lys i mørket @fcx - hvis det bare var sådan hver gang!

    Hvor mange rækker/passagerer var der i Plus?
     
  7. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Har för mig att det var 4 rader på bägge flygen.
     
  8. Om nu SAS läser dessa trådar så undrar jag hur det kan skilja så mycket mellan Plus och Plus. Hemresan låter som en typisk Plus resa för mig. Bra jobbat av Blue1 och mycket föredömligt. Precis som en resa skall vara i Plus
     
    Christian R och EBGGOT gillar detta.
  9. Chrille

    Chrille Medlem

    Ort:
    LLA
    Land:
    Sverige Sverige
    Blue1 är bra även i Go. Inte så att dom utmärker sig direkt, men det är ok. Skriver det mest för att påpeka att bra Plus inte behöver betyda sämre Go.
     
  10. Storsteffe

    Storsteffe Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Har bara åkt 3-4 ggr med Blue1 men håller med fullständigt, en helt annan inställning till jobbet. Trevligt när man slipper känna sig som en belastning som kund.
     
    EBGGOT gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×