Blue 1 i kris - halverar personalstyrkan

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Palazzi, 23 Juni 2014.

  1. Finska Blue 1 (f.d. Air Botnia) kommer att halvera sin personalstyrka i sviterna av SAS katastrofala kvartalsrapport.
    Då Blue 1 idag bara opererar linjeflygningar åt SAS drabbas de direkt av de nedskärningar som planeras där.

    320 anställda väntas bli 160, och nio flygplan blir fem. Det finns ingen information om vad som händer med övriga flygplan, men det är inte helt otroligt om de köps av Jet Time, som också utför flygningar åt SAS.
    I ett uttalande säger Blue 1 VD att SAS är i behov av B717, som har "rätt kapacitet på tunnare linjer".

    Det som talar emot att B717 får vara kvar är att de har en hög snittålder på 14år. Ett alternativ är att avyttra planen och köpa in ATR 42/72, som det redan finns 7st av i SAS linjenät (sammantaget SAS o Jettime).

    Länk (på Danska): SAS-selskab står overfor massefyringer
     
  2. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    B717 har väl ungefär samma situation som A340? Törstiga, helt avskrivna och värda 0 kronor på marknaden.

    Klart att man kan köpa nya ATR, men vem vill sälja till ett bolag i kris?
     
  3. Aurora

    Aurora Medlem

    Veldig synd for personalet som må være småfrynsete i kantene etter alt styret, fra Air Bothnia til i dag... Har opplevd Blue 1 med særdeles hyggelige ansatte og stort sett bare positive vibes - sett bort fra de rælete B717-flyene som jeg ikke har mye til overs for *kremt* :p
     
  4. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår inte riktigt vad SAS vill med det bolaget. Varför finns det ens kvar i nuvarande tappning?
     
    1 person likes this.
  5. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Alla flygbolag är väl i kris. Man gör väl sale-leaseback-modellen för att få ner löpande kostnader utan att binda kapital från dag 1. Då det trycks stora mängder pengar sedan finanskrisen så finns det säkert många finansbolag som är intresserade av lite högre ränta än ingen alls....
     
  6. Impendill

    Impendill Medlem

    När i tiden ligger detta?
     
  7. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jepp, men har SAS råd att betala ränta och avbetalningar bara för att få ner bränsleförbrukningen?
     
  8. Jakob K

    Jakob K Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Kalkylen bygger väl på att man räknar med att fylla planen som tidigare och sen måste man spara in på löpande kostnader där bränsle är en sån stor post att den besparing man gör där räcker för att motivera nya "dyrare" men snålare plan med råge.
     
  9. nota bene

    nota bene Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Tråkigt om vi får färre 717 i linjenätet eftersom jag gillar kärran. Förhoppningsvis går det att rädda över en del anställda till annat bolag?

    Vet inte riktigt varför Blue1 fortfarande opererar som eget bolag - SAS skulle väl inte flyga linjerna om de är direkt olönsamma över tid?
     
  10. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag kan inte tänka mig annat än att de anställda där har sämre villkor än de anställda i moderbolaget. Fast då borde man å andra sidan göra neddragningarna enbart i moderbolaget och inte i Blue1?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×