Senaste nytt

Blodad tand...

Volatyle

Medlem
Mmm, till usa är det dock främst LH som gäller. Som sagt, du kan inte boka swiss på eurobonuspoäng och United F är väl främst att betrakta som en businessprodukt. Skulle du flyga österut finns det många fler bra alternativ. Till Asien kostar det dock 180k poäng.

Lufthansa F är givetvis bäst om du får så long sträcka som möjligt vilket gör att SFO och LAX är bra alternativ. Dock är det väldigt svårt att hitta Award i F på dessa sträckor, speciellt om ni ska ha två platser-då är det snudd på omöjligt. Vad man då brukar göra är att boka via någon hub som har lägre tryck, tex Chicago eller Houston och ta anslutning vidare med United. Hoppas det besvarar några av dina frågor.

Om du tror att du kan göra en once-in-lifetime-grej och sedan börja flyga economy till Buenos Aires är det nog läge att shoppa upp sig på ångestdämpande tabletter:p:p

Inget nytt i starka tabletter - hur tror du jag orkat åka 2 ggr om året till Buenos Aires inklämd i ekonomi? ;-) Skämt åsido får jag nog ändå säga att även ekonomi på just flygningen FRA-EZE är nog en av dom bättre flygningarna i Ekonomi om man nu jämför äpplen med äpplen. Lufthansa har alltid överraskat mig med bra service, *ätbar* mat och ett OK utbud. Sen är det klart att det är ljusår från högre klasser, men för att vara ekonomi så måste jag säga att den sträckan alltid känns "helt ok".

EDIT: Har provflugit samma sträcka med AF och TAM. Aldrig igen säger jag bara, bokar endast lufthansa numera.
Vol
 
Last edited:

Zniper

Medlem
Härligt att läsa Volatyle! Jag gör samma resa som du i "uppvaknande" har samlat på mig en hel del EB poäng och precis skaffat mig Amex så jag kan få vouchern och göra en liknande resa som du planerar.
Håll oss uppdaterade om dina planer så kanske jag kan kopiera dom :)
 

Volatyle

Medlem
Hur ska man göra den dagen man kommer till att försöka boka? Jag menar, hur kan man t.ex styra själv vilka hubbar man vill gå via och om man tex vill ha en heldag på Frankfurt? Har man detta svängrum med en award ticket? Är det via lufthansas hemsida då?

edit: för jag antar man inte bokar via SAS.se? ☺

edit2: det jag egentligen frågar är hur går det egentligen till i praktiken den dagen man står där med tillräckligt poäng?
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Hur ska man göra den dagen man kommer till att försöka boka? Jag menar, hur kan man t.ex styra själv vilka hubbar man vill gå via och om man tex vill ha en heldag på Frankfurt? Har man detta svängrum med en award ticket? Är det via lufthansas hemsida då?

edit: för jag antar man inte bokar via SAS.se? ☺

edit2: det jag egentligen frågar är hur går det egentligen till i praktiken den dagen man står där med tillräckligt poäng?
Om det är med Eurobonuspoäng du skall boka får du än så länge ringa SAS till dess att dom fått till partner-award bokning på sas.se (som skall komma vilket år som helst).

Kolla gärna lämpliga rutter med ANAs hemsida, Uniteds hemsida, sedan när du hittat platser så tar du fram skatter och avgifter via ITA Matrix innan du ringer SAS (Dom har väldigt lätt att göra fel på skatter och avgifter).

Doktorn (@Dr. Miles) har skrivit väldigt bra handledningar för hur man gör, sök gärna på forumet...
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Inget nytt i starka tabletter - hur tror du jag orkat åka 2 ggr om året till Buenos Aires inklämd i ekonomi? ;-) Skämt åsido får jag nog ändå säga att även ekonomi på just flygningen FRA-EZE är nog en av dom bättre flygningarna i Ekonomi om man nu jämför äpplen med äpplen. Lufthansa har alltid överraskat mig med bra service, *ätbar* mat och ett OK utbud.

Hur mycket brukar du betala för dessa flyg? Jag misstänker att man med lite bra planering kan få motsvarande flyg i Business för inte många mer tusenlappar, via lite blandat bonushorande och poängköp. Jag tog för 10 år sedan ett principbeslut att aldrig flyga interkontinentalt i ekonomi, och detta är något jag kunnat hålla genom ett idoga planerande av övriga resor.

Ang din semester med frugan: Boka som någon sa in biljetterna i Business, så tidigt som möjligt medan det finns sådana biljetter, de tenderar att fort ta slut. Du kommer vara överlycklig över businessupplevelsen, det lovar jag dig, OM det sedan öppnas upp First-säten 14 dagar före avresa så ombokar du.

Om du behöver några extra poäng, så signa upp för Diners och SAS Mastercard, det är gratis första året, du får en uppsigningsbonus, och sedan säger du upp korten om du inte vill ha dem kvar.

Lycka till.
 

Dr. Miles

Expert
edit2: det jag egentligen frågar är hur går det egentligen till i praktiken den dagen man står där med tillräckligt poäng?
Läsa t ex de här trådarna.
Hur bokar jag en bonusresa med mina poäng? - BusinessClass.se
[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Om det var jag skulle jag koncentrera mig att tjäna poäng och fråga om bonusresor sen när jag har tillräckligt många poäng. :)
 

gdaily

Medlem
Var bor du förresten? Sthlm? Ta dig till något av de månatliga mötena på Monks så kommer du kunna snacka med "proffsen" och lära dig mycket.
 
  • Gilla
Reactions: bnr

Volatyle

Medlem
Göteborg. Självfallet ska jag få ihop poängen först - jag har ju jobbat långt ifrån optimalt både vad gäller intjäning och spend av poängen. Hade jag inte åkt på massa små weekends i ekonomi hade jag haft 200k poäng idag. Alltid lätt att vara efterklok, och det har ju ändock varit trevliga weekends!

Som svar på frågan vad jag brukar betala för ekonomi GOT-EZE med lufthansa så allt från 5k (förra året, rekordbilligt av ngn anledning) fram till runt 10k.

Tack för alla tips! Ska ögna igenom trådarna.

Vol
 

gdaily

Medlem
Göteborg. Självfallet ska jag få ihop poängen först - jag har ju jobbat långt ifrån optimalt både vad gäller intjäning och spend av poängen. Hade jag inte åkt på massa små weekends i ekonomi hade jag haft 200k poäng idag. Alltid lätt att vara efterklok, och det har ju ändock varit trevliga weekends!

Som svar på frågan vad jag brukar betala för ekonomi GOT-EZE med lufthansa så allt från 5k (förra året, rekordbilligt av ngn anledning) fram till runt 10k.

Tack för alla tips! Ska ögna igenom trådarna.

Vol
Kommande inofficiella BC-träffar i Göteborg 2015 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Martin Gren

Medlem
Välkommen på en träff i Göteborg. Jag, precis som du, är hyfsat ny på det här med medvetet resande. Har efter att läst aktivt på BC nu bokat min första F-resa mha en 2-4-1 från Amex (nästa voucher på väg), lyckats med att bli EBG (på god väg mot Diamond). Så mitt råd är att fortsätta hänga här, läs igenom så mycket gamla trådar du kan. Du kommer garanterat lära dig hur du ska söka, boka, optimera osv osv.
Bland det bästa jag gjort på senare år var att bli medlem på BC.se

/Martin
 
Toppen