Senaste nytt

Blivit ombokad med natt på Kastrup - kommer SAS stå för hotellkostnaden?

dala

Medlem
Ska åka skidor i Italien nu i mars och bokade i somras biljetter GOT-CPH-MXP ToR i SAS Go. Hemresan var ursprungligen MXP-CPH 20:00-22:00 och CPH-GOT 22:45-23.35 vilket var perfekt för gav oss möjlighet att åka skidor även hela hemresedagen.

Fick ett mail i höstas där det framgick att hemresan hade blivit ombokad till förmiddagen vilket skulle innebära att den sista skiddagen skulle försvinna - klar försämring för oss med andra ord. Ringde SAS kundtjänst och fick efter några turer fram och tillbaka veta att anledningen var att den sena kärran CPH-GOT var inställd och att vi därför hade blivit ombokade till tidigare flighter samma dag. Inte bra tyckte jag då en av sex skiddagar försvann.

Föreslog att vi skulle få behålla den sena avresan från MXP till CPH och ta morgonkärran dagen därpå från CPH till GOT under förutsättning att SAS stod för övernattningskostnaden. Efter att ha kollat med sin manager sa kundtjänst-representanten OK och bokade in oss 20:00 från MXP-CPH och 08:45 CPH-GOT. Boka hotell eller ge oss en hotellvoucher eller liknande kunde hon dock inte göra. Vi ska fixa hotellet själva och sedan skicka kvitto + claim till SAS för att få tillbaka pengarna. Kändes osäkert tyckte jag, men så funkar det var hennes svar. Jag bad om hennes namn och fick det.

Nu till frågan - kommer SAS verkligen stå för hotellkostnaden när vi skickar in kvittot? Vi vill ju hinna sova lite mellan taxiresorna till och från hotellet så det lär bli ett flygplatshotell för dryga 2000 DKK för en familj på 4.
 

agehall

Medlem
Bra fråga. Jag skulle nog inte förlita mig helt på vad kundtjänst sagt muntligt i det här fallet.

Har du tur så har de gjort någon form av anteckning i din bokning om samtalet, men risken är att den du pratade med tyckte det hela verkade rimligt och sedan bara förmedlade detta till dig utan att notera det. Isåfall står nog hoppet till att den som hanterar ditt ärende när du skickar in kvittona gör samma bedömning. Nu har du ju namnet på personen du pratat med, så det stärker ju ditt case lite, men jag skulle ändå vara lite orolig. Jag kan inte direkt påminna mig att jag hört om någon annan som lyckats med detta...
 
D

Deleted member 4971

Guest
Det där låter osäkert, men spara konversationen och använd som bevis om det inte godkänns.
 

011430121

Medlem
Jag fick samma svar vid ett liknande fall, och att det fick vara högst ett 4* hotell.
Jag behövde inte utnyttja det, utan SAS bokade om mig till LH.
 

dala

Medlem
Tack för era tankar, ska försöka få det i skrift innan vi ger oss av. Återkommer och berättar hur det gick när vi är åter på svensk mark ;)
 

dala

Medlem
Plötlsligt händer det! Idag fanns en utbetalning från SAS på kontot. Inget knussel, de ersatte hotell och taxikostnader som utlovat.

Ska man vara kritisk så tycker jag att två månaders handläggningstid för ett sånt här ärende är för mycket. Men förutom det var det smidig hantering av SAS.
 
Toppen