Senaste nytt

Blir inte klok på platstillgången

olo

Medlem
OT-svar:
OT: Det här är en jättebra illustration på varför jag tycker det är meningslöst att svara på platstillgång när det efterfrågas - det är så enormt svårt att tolka att det inte är meningsfull information för de flesta.
Det är för mig enbart intressant för två frågor:
* Jag har en fare som kräver en viss bokningsklass. Finns den kvar?
* Jag funderar på att köpa en resa i en viss bokningsklass, hur många platser finns det kvar? Dvs. bör jag tänka snabbare eller kan(!) jag ha tid på mig att tänka lite halvsnabbt.

Uppgraderingsmöjligheter finns det tusen och en andra faktorer som påverkar. Bara för att det finns en ledig stol innebär det inte att någon kommer att få sitta på den.
 

Knucket

Medlem
När jag jobbade på SAS för länge sedan kunde man se exakt hur många bokade i varje klass (business och economy) samt hur många stolar som var till salu totalt.

Då var det resaid som gällde och kunde se ut någonting liknande. SK 903 48/32 220/138. Av 48 stolar i business var 32 sålda och av 220 stolar economy var 138 sålda. Sedan fanns det också info hur mycket som var bokat i respektive bokningsklass har jag för mig.
 

agehall

Medlem
Det är för mig enbart intressant för två frågor:
* Jag har en fare som kräver en viss bokningsklass. Finns den kvar?
* Jag funderar på att köpa en resa i en viss bokningsklass, hur många platser finns det kvar? Dvs. bör jag tänka snabbare eller kan(!) jag ha tid på mig att tänka lite halvsnabbt.

Vi fortsätter lite OT: :)

Ja, det är ju i de fallen det är användbart att titta på platstillgång. Men ofta när folk frågar om platstillgång och får svar är nästa fråga "Och vad betyder de där siffrorna?". *facepalm* Om man inte förstår just vad siffrorna talar om, så är det ganska meningslöst att fråga efter dem till att börja med och tyvärr är det ganska icke-intuitivt hur de fungerar eftersom de visar vad bolaget vill sälja, inte vad som faktiskt finns...
 
Toppen