Senaste nytt

Blir EBG på tisdag -- kommer SAS att uppmärksamma i samband med flighten?

Sofia

Medlem
Trist att det inte uppmärksammas. Blir man inte ens tilltalad med namn?
På Qatar håller dom reda på en redan på silvernivå. Jag blev mycket förvånad när pursern kom och tilltalade mig vid namn (trodde jag gjort nåt galet och blev först väldigt orolig, är inte van att vara statuspassagerare) men visade det sig att de ville kolla vad jag ville ha att äta och dricka samt gav mig tidningar. Jag fick också min mat och dryck bland de första i kabinen, samt vad jag upplevde som mer uppmärksam service än mina grannar. Givetvis blev detta ännu bättre vid nästa flygning med guldstatus :)
 

vicce

Medlem
Trist att det inte uppmärksammas. Blir man inte ens tilltalad med namn?
På Qatar håller dom reda på en redan på silvernivå. Jag blev mycket förvånad när pursern kom och tilltalade mig vid namn (trodde jag gjort nåt galet och blev först väldigt orolig, är inte van att vara statuspassagerare) men visade det sig att de ville kolla vad jag ville ha att äta och dricka samt gav mig tidningar. Jag fick också min mat och dryck bland de första i kabinen, samt vad jag upplevde som mer uppmärksam service än mina grannar. Givetvis blev detta ännu bättre vid nästa flygning med guldstatus :)

Jag tror det skulle vara svårt på vissa flighter då det finns rätt många EBG... Speciellt på vissa flighter, och tidigt på morgonen. Kan nog bli jobbigt att hålla reda på alla namn :)
 

Senator

Moderator
Jag tror detta delvis har en kulturell del. Egalitära skandinaver har jo slutat att med "ni" och motsvarade "De" på norska och allmänt tilltala andra i tredje person. Som SEN på LH eller BAEC Guld minns jag inte senast jag INTE tilltalades med efternamn, och det kryllar av "Sir" och "Mr. Senator" samt "Herr Senator" och "Sie" på tyska. För mig avspeglar detta mer vårt skandinaviske samhälle än SAS som flygbolag, eller kanske det är så enkelt att SAS avspeglar det samhälle vi lever i?
 

VonMögen

Medlem
Jag tror detta delvis har en kulturell del. Egalitära skandinaver har jo slutat att med "ni" och motsvarade "De" på norska och allmänt tilltala andra i tredje person. Som SEN på LH eller BAEC Guld minns jag inte senast jag INTE tilltalades med efternamn, och det kryllar av "Sir" och "Mr. Senator" samt "Herr Senator" och "Sie" på tyska. För mig avspeglar detta mer vårt skandinaviske samhälle än SAS som flygbolag, eller kanske det är så enkelt att SAS avspeglar det samhälle vi lever i?

Kanske svara jag på det. Men det är nog snarare så att de LCC bolag som SAS verkligen konkurrerar med (läs DY och Ryan etc) inte har någon som helst tanke på att särskilja på folk och därefter har SAS inte fört in detta som krav till besättningen. En rödtråd för LCC är ju som alltid att boskap är boskap.
 

Senator

Moderator
Kanske svara jag på det. Men det är nog snarare så att de LCC bolag som SAS verkligen konkurrerar med (läs DY och Ryan etc) inte har någon som helst tanke på att särskilja på folk och därefter har SAS inte fört in detta som krav till besättningen. En rödtråd för LCC är ju som alltid att boskap är boskap.

Kanske, men jag är övertygat att en SEN eller HON på Germanwings kommer tilltalas "Sie" eller "Herr" och "Frau" eller att DYs LGW stationerade besättningar kallar passagerare för "Mr" och "Mrs" eller "Sir" och "Madame".
 

gusten

Medlem
Grattis och välkommen hit. Snart får du ett brev med guldkort och baggagetaggar. Men därvid stannar det är jag rädd. Det har gått lite inflation i EBG så man blir inte så omhuldad som man skulle önska..
 

Jonas C

Medlem
Jag håller nog med Herr Senator. Servicen ombord på flygbolag tenderar oftast vara en avspegling av rådande servicekultur i ursprungslandet. Den svenska kulturen präglas ju ofta av informalitet, och det skulle inte förvåna mig om de flesta faktiskt föredrog att inte bli tilltalade vid namn/titel ombord. Likaså vilka reaktioner som övriga passagerare skulle få, ombord på en SAS flight.
 

Agö

Medlem
Jag håller nog med Herr Senator. Servicen ombord på flygbolag tenderar oftast vara en avspegling av rådande servicekultur i ursprungslandet. Den svenska kulturen präglas ju ofta av informalitet, och det skulle inte förvåna mig om de flesta faktiskt föredrog att inte bli tilltalade vid namn/titel ombord. Likaså vilka reaktioner som övriga passagerare skulle få, ombord på en SAS flight.

Jag tillhör kretsen som föredrar det informella. Distansering tillhör det förflutna. Att vara professionell är en annan femma.
 

NotRyan

Medlem
Jag skulle nog tro att SAS skulle bli betraktat som snobbigt om dom började nia folk och tilltala folk med efternamn. Även i dagsläget finns det ju folk som beskyller SAS för att vara snobbigt och dela in folk i klasser.

Mvh
/NotRyan
 

zanga

Medlem
Håller med tidigare nämnda kommentarer om kultur och hur det kan (kanske inte nödvändigtvis i detta fall, however....) avspeglas i företaget. SAS är till ganska stor portion Svenskt.

Jag tycker man liksom inte har förstått begreppet service i Sverige, samtidigt som det är tabu ibland. Faaan ta den jäveln som verkar annorlunda ;)
 
Last edited:
Toppen