Senaste nytt

Blir det telefonfri zon på SAS flyg?

mha321

Medlem
Det är samma sak i SJs tysta kupéer, men det hindrar inte en massa fåntrattar att prata i alla fall (tills jag argt väser åt dem att hålla käften eller gå någon annanstans).

I en del fall kan det nog handla om personer som hamnat i tyst avdelning utan att de bett om det. Du kan ju när du bokar en SJ-biljett specifikt be om tyst avdelning (ibland - ibland finns inte valet, även om det finns platser kvar i tysta avdelningen..). Men om du inte ber om det, kan du ändå bli placerad där, och det står inte på biljetten om du kör på SMS-biljett. Vilket är rätt kass - om SAS inför tyst avdelning så får man verkligen hoppas att det går att välja både att få det och att inte få det när man bokar..

Däremot inte sagt att det inte finns en massa idioter som är väl medvetna om att de bokat plats i tyst avdelning, och tolkar det som att alla andra ska vara tysta så att de kan prata i telefon ostört...
 

Stefan62

Medlem
Jag tror det kommer att reglera sig självt genom att SAS kommer att ta ut en rätt saftig roamingtaxa. Jag kan inte tänka mig att det kommer att bli billigt att ringa från luften.

Instämmer - men är det tekniskt möjligt att hindra en mobiltelefon att logga in på det nät som finns på marken under?
 

agehall

Medlem
Instämmer - men är det tekniskt möjligt att hindra en mobiltelefon att logga in på det nät som finns på marken under?

Det sköter sig självt. Du får ingen som helst täckning på marschhöjd, framförallt inte om du flyger TATL. :)

Men även när du flyger över bebyggelse där det finns täckning på marken så får du ingen täckning på FL350. Basstationernas antenner är ju inte konstruerade för att skicka signaler uppåt, utan för att signalen ska breda ut sig längs jordskorpan. Att slösa en massa effekt på att skicka signaler uppåt vore bara dumt..
 

NyfikenGrau

Medlem
Skulle det inte bli en herrans massa antennväxlingar hela tiden också, så extremt många att samtalet skulle hackas sönder? Vet när jag åkt X2000 att strecken för mottagningsstyrka åkt från noll till max till noll på någon halvminut.
 

agehall

Medlem
Jag *tror* att GSM-stationer faktiskt fixar handover tillräckligt snabbt om man sitter i ett flygplan. Ett problem med tåg, är att det ofta åker igenom områden med radioskugga, men det händer ju inte med flygplan.

Någon som kan mer om GSM på signalnivå får gärna kommentera detta dock.
 
Jag kan inte annat än att hålla med.
Redan idag är det plågsamt med de som kliver på pratandes och som pratar på tills tredje tillsägningen från kabinpersonalen.

Helt rätt och de som kommer att högljutt prata på är de som störs mest av små barn etc........
Nej inför wifi men inte möjlighet till samtal, det är så skönt när man kan säga måste sluta skall boarda.....
 
Last edited:

agehall

Medlem
Fast de där är jätteolagliga... Och det kan faktiskt finnas situationer som motiverar ett telefonsamtal från 10000m höjd.
 

Appfly

Medlem
Hoppas också på telefonfri zon, många av de som tror de är så viktiga att de alltid måste prata verkar också tro att de pratar i en burktelefon att döma av tonläget...

Orkar dessutom inte sitta och lyssna på när folk ska stämma av middagsplaner eller gulla med nya kärleken...
 
Toppen