Senaste nytt

Bli Le Club Accorhotels (tidigare A-Club) Platinum gratis

jumbooze

Medlem
Ok, det tyder ju på att Avanza är odugligt för detta ändamål :(
Jag hade kanske tur men jag köpte bara via telefon hos Avanza och mailade accor och sa hej jag har köpt aktier, hur blir jag uppgraderad? Vad behöver jag göra?
Jag fick aldrig svar men statusen uppgraderades, nu sålde jag 50 av 51 till en liten vinst så får vi se hur det påverkar min status
 

kexxcream

Medlem
Uppgradering till platinum gick igenom förra veckan. En sammanfattning:

1. Öppna konto hos Accor & Avanza (online)
2. Köp 1 st aktie från Avanza via telefon (från Franfurtbörsen, cirka 500-600 kr). Tar en dag att registrera.
3. Öppna pdf kvittot från Avanza för köpet (finns under Mina sidor -> Transaktioner)
4. Ta skärmdump på kvittot och ditt kontonummer hos Accor
5. Skicka det med en förfrågan om uppgradering till: comfi@accor.com
6. Vänta ett par dagar, klart!
 
Uppgradering till platinum gick igenom förra veckan. En sammanfattning:

1. Öppna konto hos Accor & Avanza (online)
2. Köp 1 st aktie från Avanza via telefon (från Franfurtbörsen, cirka 500-600 kr). Tar en dag att registrera.
3. Öppna pdf kvittot från Avanza för köpet (finns under Mina sidor -> Transaktioner)
4. Ta skärmdump på kvittot och ditt kontonummer hos Accor
5. Skicka det med en förfrågan om uppgradering till: comfi@accor.com
6. Vänta ett par dagar, klart!

Så det räcker med 1 aktie? Fick för mig man behövde 50 stycken minst?
 

RonnieK

Medlem
Så det räcker med 1 aktie? Fick för mig man behövde 50 stycken minst?

Das stimmt nicht, som vi säger på småländska. Räcker med en aktie!

Enligt reglerna* ska det vara minst 50 "bearer" aktier alternativt 1 st registrerad aktie (hos Societe Generale?). Antar dock att det är lite "agent roulette" med hur detta efterföljs:
Article 2 – Conditions for joining the Accord Shareholders Club – Any shareholder who holds at least 50 bearer shares or one registered share may join the Accor Shareholders Club. Membership is free of charge and is valid as long as the conditions for membership are fulfilled. Shareholders who join the Accor Shareholders Club receive a membership card in their name that provides access to special services and offers reserved for Accor Shareholders Club members.


Jag hade kanske tur men jag köpte bara via telefon hos Avanza och mailade accor och sa hej jag har köpt aktier, hur blir jag uppgraderad? Vad behöver jag göra?
Jag fick aldrig svar men statusen uppgraderades, nu sålde jag 50 av 51 till en liten vinst så får vi se hur det påverkar min status

Enligt reglerna* (igen) så är det upp till aktieägaren att meddela Accor om man inte längre uppfyller villkoren. Om risken att "åka dit" för detta och dess följder däremot är högst okänt.
Article 3 – Shareholders who no longer fulfill the conditions for membership in the Accor Shareholders Club are expected to inform the Company as quickly as possible. They will no longer be members of the Accor Shareholders Club and will no longer have access to the related benefits.

*Reglerna: Your Le Club Accorhotels Platinum loyalty card- Accor
 

kristerj

Medlem
Enligt reglerna* ska det vara minst 50 "bearer" aktier alternativt 1 st registrerad aktie (hos Societe Generale?). Antar dock att det är lite "agent roulette" med hur detta efterföljs:

Jag tolkade "Registered share" som att aktien måste vara registrerad på en depå i ditt namn och det verkar ju räcka.
 

RonnieK

Medlem
Jag tolkade "Registered share" som att aktien måste vara registrerad på en depå i ditt namn och det verkar ju räcka.
Jag är verkligen ingen expert på området men jag tolkar texten How to become a Shareholder- Accor som att aktien ska vara registrerad hos Accor. Sen fattar jag inte om ett kvitto på köp av en aktie räcker som registrering - vad är i så fall skillnaden mot att registrera 50 st "bearer" shares?
Minst sagt snurrigt men man får ju anta att allt är OK om Accor bumpar statusen :)
 

kristerj

Medlem
En "Bearer" share är en s k innehavaraktie, dvs den som har det fysiska aktiebrevet är ägaren till aktien. Det finns dock inte offentligt registrerat någonstans vem innehavaren är, därför kräver Accor att en mäklare eller bank intygar att du äger minst 50 aktier, men nu börjar det bli lite mycket OT. Vi kan väl bara konstatera att det (hitintills) räckt med att du köper en Accoraktie i ditt eget namn och anmäler ditt intresse att bli medlem i "Shareholders Club" till Accor för att få Platinum status.
 
Toppen