Senaste nytt

Blåsningen - Hur blev du blåst under resan?

maba

Medlem
Detta utspelade sig för ca. 25 år sedan i Thailand. Vi hade varit uppe i norra Thailand närmare bestämt i Chiang Mai och bestämde oss för att ta nattbussen ner till Bangkok. Bussen skulle enligt dåtidens bibel för backpackers "lonely planet" stanna endast några minuters promenad från vårt slutmål Khao san road.

Bussen anlände vid halv sex tiden på morgonen och möttes av en massa morgonpigga entreprenörer som ville erbjuda alla tänkbara former av färdmedel för vidare resa, när vi hade plockat ut våra ryggor från bussen hörde vi två killar prata ett bekant språk, nämligen svenska. De plockade sina ryggor och hoppade in i en taxi för vidare transport och vi började vår promenaden till Khao san road som tog max 10 minuter.

Det var väldigt få ställen som hade öppnat för frukost vid den här tiden men till slut hittade vi ett ställe som precis skulle öppna så vi slog oss ner vid ett bord närmast vägen. När vi beställt frukosten tog det väldigt lång tid innan vi fick den serverad men slutligen kom den och vi njöt av den i fulla drag. När vi ätit upp så satt vi kvar där och "softade" lite(som man gjorde på den tiden) eftersom inget annat hade öppnat än.

Plötsligt stannar en taxi framför oss på vägen och ut hoppar de två svenska killarna som vi sett vid bussen för över en timme sen. När de plockat ut sitt bagage från bakluckan och taxin åkt iväg så säger den ena till den andra "F-n vilken tur att vi fick tag på en taxi, det var ju skitlångt hit".

Jo du, det är tur att det finns folk som ställer upp och guidar en rätt när man är lite vilsen ;)
 

Johan_G

Medlem
Själv har jag blivit taxiscammad i Stockholm, St. Petersburg, Barcelona och Linköping. I Syktyvkar i norra Ryssland blev jag dock utskälld av chaffisen när jag försökte dricksa 20 rubel, det var tydligen ofint att ta emot mer pengar än vad taxametern visade.
 

Patrik

Medlem
Första gången i chicago, klev rätt ut från flygplatsen och hamnade i en taxi som kostade 100 USD in till stan, går man till vänster runt hörnet hittar man den riktiga taxi kön där det kostar 40 USD in till stan.
 

Kricka

Medlem
Första gången i chicago, klev rätt ut från flygplatsen och hamnade i en taxi som kostade 100 USD in till stan, går man till vänster runt hörnet hittar man den riktiga taxi kön där det kostar 40 USD in till stan.

Fungerar likadant vid Centralstationen i Stockholm: Rakt utanför stora ingången står ett gäng friåkare men
går man några steg åt vänster så hittar man den riktiga taxikön..
 

Randy Marsh

Medlem
Öh... Nog för att båda gör maten gul, men saffran och gurkmeja liknar ju inte varandra ett dugg i torr form.
I Norge är det många som på fullaste allvar menar att saffran inte smakar någonting och att man lika gärna kan använda gurkmeja i lussekatter. Det är bara så dumt att jag inte vet var jag ska ta vägen när jag hör det (händer titt som tätt)...
 
Toppen