Senaste nytt

Blåsningen - Hur blev du blåst under resan?

Någon mer än jag som råkat ut för personer som "hittar" en "guldring" framför dig på gatan i Paris?

Jag råkade ut för detta rätt central men på en ganska folktom gata, en äldre herre kom gående mot mig och nästan precis innan vi möttes så böjde han sig ner och reste sig igen med en "guldring" i handen. Han började prata med och hålla upp ringen, men "tyvärr" var hans franska alldeles för snabb och sluddrig för att jag skulle ha en chans att hänga med. Mitt sällskap och jag fick känslan av att detta var skumt så vi gick vidare, efter denna händelse utspelade sig precis detsamma två gånger till inom loppet av en halvtimme.

Men vad jag aldrig lyckats lista ut är vad dessa "ringfinnare" egentligen försökte åstadkomma, ville de sälja ringen eller var det ett försök att distrahera oss som en del i ett avancerat ficktjuveri?

Någon annan som varit med om detta?
 

Singapore

Medlem
Någon mer än jag som råkat ut för personer som "hittar" en "guldring" framför dig på gatan i Paris?

Jag råkade ut för detta rätt central men på en ganska folktom gata, en äldre herre kom gående mot mig och nästan precis innan vi möttes så böjde han sig ner och reste sig igen med en "guldring" i handen. Han började prata med och hålla upp ringen, men "tyvärr" var hans franska alldeles för snabb och sluddrig för att jag skulle ha en chans att hänga med. Mitt sällskap och jag fick känslan av att detta var skumt så vi gick vidare, efter denna händelse utspelade sig precis detsamma två gånger till inom loppet av en halvtimme.

Men vad jag aldrig lyckats lista ut är vad dessa "ringfinnare" egentligen försökte åstadkomma, ville de sälja ringen eller var det ett försök att distrahera oss som en del i ett avancerat ficktjuveri?

Någon annan som varit med om detta?

Har hört talas om detta tidigare. De försöker sälja ringen till ett överpris, medan den de facto inte är värt ett piss. Anledningen till att de "hittar" den är för att då låter priset mer adekvat gentemot om de bara försöker sälja en ring på gatan bara sådär.
 

jumbooze

Medlem
Jag har fått ca 10 guldringar kastade framför mina fötter :D alla i Paris

Sen går alla dessa dövstumma insammlar och blåser folk för namnteckningar och lite euros.
Samt folk som ger fina vänskapsband som de knyter runt armen om man inte passar sig.
 

petsky

Medlem
Här i ukraina är blasningen satt i system.

Om man har en rysstalande som förhandlat priset i förväg sa kostar standardresan jag gör 50 grivnas (samma i kronor, give or take). Men försöker man förhandla själv sa kommer man nästan alldrig under 150 grivnas. Det är fullkomligt omöjligt att komma under det, trots att man försöker förklara att man sa sent som dagen innan betalade en tredjedel. Och da kan man av ren princip ga runt till en 4-5 olika bilar och försöka pruta ner priserna hur myket man vill.
 

Totopez

Medlem
Jodå, det där med guldringarna har man sett ett antal gånger. Jag brukar säga till personen i fråga (på hyfsad franska) att han är den femte idag med samma trick. Då brukar dom skratta och gå vidare.
 

JonW

Medlem
Jag åkte dit i en bar på Koh Samui när jag köpte en drink för 95 Baht, när jag skulle betala upptäckte jag att jag bara hade en 1000 Baht sedel, men betalade ändå med den, fick 495 Baht tillbaka. När jag påpekade att jag betalat med en 1000 Baht - sedel så förstod dom ingenting av vad jag sa. Det gick bara inte.

En annan grej jag råkar ut för jämt i Thailand är DCC. Dom har infört Dynamic Currency Conversion men förstår inte vad det är så jag har aldrig fått betala i Baht trots att jag ber om det, sedan skall man skriva på att man fått välja att betala i Baht istället för SEK :-D
Märkligt, jag bor flera månader om året på Koh Samui, men har aldrig hört talas om DCC. Däremot läste jag något här om erbjudanden att kortbetala i svensk valuta utomlands. Innebärande att säljföretaget gör en fet växlingsvinst, kan det vara samma?

Däremot kan ju bahtsedlarna se väldigt lika ut, speciellt efter några buckets... Är sen sedelns hörn vikt försvinner passande nog en nolla, mycket lätt för ovana att ta fel då.
Även bartendrarna tycks ha problem med detta, eftersom man ibland får växel på 100 B trots att man betalat med 500 B eller 1000 B
 

JJJ

Ny medlem
Första posten här.

Detta hände mig och två kompisar för ~12 år sedan. Vi var i Las Vegas och ville gå ut, vi var ganska dåligt pålästa på lämpliga klubbar och på något sätt hamnade vi i en taxi och diskuterar med chaffisen. Han säger:" I know a great place, you pay 10 dollar cover and get two free drinks!"
Vi funderar någon sekund men bristen på andra alternativ + 2 fria drinkar gör att vi kör på hans förslag.
Taxin far iväg längs några bakgator och jag har igen aning hur långt eller kort det var och stannar utanför ett ställe som heter "Crazy horse II" (för er som sett Ocean's 11 så kanske det är bekant?). Vi hoppar ur och knallar upp till ingången, där står en mycket överviktig version av Ron Jeremy/grodan boll iklädd frack, med en fet (10 cm)dollarbunt i näve. Vi betalar och knallar in och inser att vi hamnat på en strippklubb, vilket vi finner ganska underhållande. vi garvar åt det hela, beställer in några öl som vi naturligtvis får betala för.

En helt ok scam ändå, en liten småkul historia rikare och att sedan när Ocean's 11 gick på bio var det kul att kunna säga att där har jag varit inne!
 

tourist

Medlem
Märkligt, jag bor flera månader om året på Koh Samui, men har aldrig hört talas om DCC. Däremot läste jag något här om erbjudanden att kortbetala i svensk valuta utomlands. Innebärande att säljföretaget gör en fet växlingsvinst, kan det vara samma?

Ja.
 

erc

Medlem
Tidpunkt: Någon gång under tidigt nittiotal. Kanske sommaren 1993?
Plats: Någonstans i mellersta Tyskland. Kanske i närheten av Kassel?
Händelsekategori: Valuta(för)växling

Kliver in på mindre bank i mindre ort för att omvandla det unga resesällskapets reskassa i SEK till DEM. Vill minnas att det rörde sig om en handfull tusenlappar i SEK.

Kliver ut från samma bank, ungefär fem gånger så kapitalstark. Jag hade blivit blåst. Mina sargade SEK hade förväxlats med CHF. Suck - hur ofta ska Sverige förväxlas med Schweiz egentligen?
 

karho

Medlem
Reste ryggsäck i västafrika 2004. Skulle åka tro-tro i Ghana, dvs. minibus modell Izusu inte årets modell med sjukt många mil på mätaren, typ en sån här skönhet:

Ghana_Nov_2008_358.jpg

Efter några dagars resande i diverse obekväma fordon har vi ganska slitna nått fram till sydspetsen på lake Volta, och ska förhandla priser för att åka tro-tro nästa stäcka, som är ett par timmar. Efter mycket tjafs lyckas vi får till three-three-three, dvs. endast tre passagerare i bredd på vår rad i den lilla minibussen. Detta innebar att vi två fick betala för tre platser på vår rad. I sammanhanget små summor givetvis, men just då reste vi på minibudget, och vi "lyxade" till det denna gång med att bara sitta tre i bredd. Nöjda med dealen kör vi iväg på skumpiga grusvägar.

Döm av vår förvåning när vi efter bara knappt fem minuter stannar vid nästa inofficiella busshållplats, och chaufförsjäkeln stannar och plockar upp mer folk! Inte längre three-three-three, utan helt plötsligt four-four-four, dvs. svettigt och trångt som satan igen. Vi protesterade högljutt och försökte argumentera att vi för fem minuter sedan betalt för en relativt komfortabel färd, dock för döva öron. Bara att gilla läget.
 
Toppen