Senaste nytt

Blåsningen - Hur blev du blåst under resan?

jumbooze

Medlem
Jag pratar kinesiska med Indonesien-kines dialekt(enligt många kineser som jag har pratat med) men det avskräcker inte kineserna att försöka lura mig. :p

Hmm, jag får instämma här, min kinesiska till trots, i kina blir man alltid blåst på priser. Mitt enda trick är att vänta tills kineser handlar samma varor och när jag sedan blir erbjuden ett högre pris säger jag på kinesiska att det kostade ju bara "x kronor för tidigare kund" och nu ska jag ju handla mer så då får man ju förmånligare pris.
 

mry

Medlem
Jag pratar kinesiska med Indonesien-kines dialekt(enligt många kineser som jag har pratat med) men det avskräcker inte kineserna att försöka lura mig. :p

När jag var i Peking så var jag på en marknad och köpte en stor banderoll med en fin bild av en tiger på. Jag frågade på engelska vad den kostade och han sa ungefär 500 kr (jag tyckte det typ var billigt). Han som var med oss som var kines undrade om jag ville ha den? jag nickade och han pratade kinesiska med säljaren och höll sen upp tio fingrar till mig och jag tolka det som 100 och börjar ta fram lite sedlar men han stoppar mig och håller upp tio fingrar och tar en tio yean sedel av mig och ger till mannen som sålde den och jag får rullen av han. Så för något han ville ha 500 kr för hade jag betalat 10 kr för i slutändan...
 

Dr. Miles

Expert
När jag var i Peking så var jag på en marknad och köpte en stor banderoll med en fin bild av en tiger på. Jag frågade på engelska vad den kostade och han sa ungefär 500 kr (jag tyckte det typ var billigt). Han som var med oss som var kines undrade om jag ville ha den? jag nickade och han pratade kinesiska med säljaren och höll sen upp tio fingrar till mig och jag tolka det som 100 och börjar ta fram lite sedlar men han stoppar mig och håller upp tio fingrar och tar en tio yean sedel av mig och ger till mannen som sålde den och jag får rullen av han. Så för något han ville ha 500 kr för hade jag betalat 10 kr för i slutändan...

Det är vanligt förekommande i Beijing.
 

Gnopps

Medlem
När jag var i Peking så var jag på en marknad och köpte en stor banderoll med en fin bild av en tiger på. Jag frågade på engelska vad den kostade och han sa ungefär 500 kr (jag tyckte det typ var billigt). Han som var med oss som var kines undrade om jag ville ha den? jag nickade och han pratade kinesiska med säljaren och höll sen upp tio fingrar till mig och jag tolka det som 100 och börjar ta fram lite sedlar men han stoppar mig och håller upp tio fingrar och tar en tio yean sedel av mig och ger till mannen som sålde den och jag får rullen av han. Så för något han ville ha 500 kr för hade jag betalat 10 kr för i slutändan...
Liknande hände mig i Peking. En försäljare frågade om vi var intresserade av Maos lilla röda, vi sa nej men av någon anledning trodde försäljaren att vi var intresserade. Han följde efter oss i 10 minuter och automatprutade! Utgångspriset tror jag var runt 400 och utan att vi sa ett ord till honom prutade han själv ner priset allt eftersom, till sist erbjöd han 5.. Det blev inget köp men tyckte det var roligt att jag kan pruta utan att pruta.
 

Valley

Medlem
Får väl gå som en blåsning.
Bokat biljett med SAS på deras hemsida. När första planet blev försenat brände jag anslutningen. Och som tack för hjälpen fick man utstå massa skit från deras personal när jag ville ha biljetten ombokad eftersom dem ansåg att det var mitt fel att deras plan blev försenat.
Slutade med att jag fick köpa ännu en biljett.
Fick i o f s igen pengarna när jag vände mig lite högre upp i deras organisation med mina klagomål
 

Gnopps

Medlem
Det kan finnas i en poäng i att inte veta att man blivit lurad. Hellre betalat 200kr och vara nöjd med det än betala 200kr och vara förbannad.

Men ibland kan man göra något åt det. En vän betalade på en marknad överpris för en scarf, tror han betalade just 200kr. Senare kom han till en annan försäljare som sålde exakt samma för 40kr.

Lösning? Han köpte den andra också. För då sänktes ju snittpriset! Underbar logik.
 

NotRyan

Medlem
Är detta en blåsning? Dom skulle ha betalt en dollar per väska (och säkert lite tip på det...) för att förvara väskorna åt mig mellan utcheck och avfärd på Doubletree Metropolitan i New York. Bara sättet gjorde att NotRyan avböjde....

Mvh
/NotRyan
 
Toppen