Senaste nytt

Blåsningen - Hur blev du blåst under resan?

SvartMjolk

Medlem
Jag höll på att råka riktigt illa ut en gång i Palma de Mallorca. Bodde där under ett halvår och pluggade spanska. En av mina bättre vänner hade blivit lite för överförfriskad och hoppade in i en taxi för att åka hem. Jag såg ganska snart att det inte var en riktig taxi och valde att hoppa med in i bilen för att se att han kom hem ordentligt.

Eftersom jag och min kompis pratade engelska med varandra så antog chauffören att vi inte bodde i Palma. Han åkte därför en ordentlig omväg. När jag på spanska förklarade att adressen vi skulle till låg åt ett helt annat håll blev han först förvånad för att sedan bli riktigt arg och fortsatte köra långt åt fel håll i hög fart. Han hotade oss med lite allt möjligt under tiden. Min kompis passade då på att hoppa ur bilen vid nästa stoppljus vilket inte gjorde mannen speciellt nöjd och han krävde mig då på flera 100 euro för en resa som kostade kanske 5 euro normalt. Var bara att knyta på sig löpardojjorna och springa ifatt polaren. Lång historia kort. Vi klarade oss oskadda och fick till slut tag på en riktig taxi som glatt körde oss hem för några futtiga kronor.
 

NyfikenGrau

Medlem
Säkert blivit blåst en massa gånger av taxichaufförer i fattigare länder (typ Egypten) men det är ju lite underförstått också, de får mycket mer betalt än normalt och jag får ändå en mycket billigare taxitur än i Europa, no worries.

Smålurad är desto vanligare och har oftast handlat om hotellrum som inte har det de påstår att de har. Man minns havsutsikten på Santorini där man fick använda kikare och vrida nacken halvt ur led för att se en blå punkt långt borta...
 

Homer

Medlem
Några killar från ett företag som heter American Express brukar hänga på Arlanda och andra flygplatser i Europa
de försöker lura en att skaffa ett kreditkort som de påstår ger gratis resor.
 

jumbooze

Medlem
Jag tror att den som inte har blivit blåst någon gång på en resa har inte rest tillräckligt :D

Själv så åkte jag t.ex. dit på en CoCo-taxi i Havanna, betalade på tok för mycket.
 

Agö

Medlem
Åtminstone följande scams:

- Taxameterscam (bl.a. i Stockholm - friåkarna tenderar ju att vara skapligt dyra men ibland har nöden ingen lag)
- Bagagescam (Bratislava, det kostade extra att ha bagage)
- Kreditkortsscam (otaliga tillfällen - taxichauffören utger sig för att ta ett visst kreditkort men när det ska betalas så gäller det givetvis inte)
- Köra av motorvägen-scam (Buenos Aires - där vi betalade fast pris på flygplatsen men likväl åkte på att betala mer. Anledning: chauffören svänge av från motorvägen...)
- Växelscam (Bryssel, otaliga tillfällen - lämnar fram 20 EUR som chauffören inte har växel på)
 

NotRyan

Medlem
Jag åkte dit i en bar på Koh Samui när jag köpte en drink för 95 Baht, när jag skulle betala upptäckte jag att jag bara hade en 1000 Baht sedel, men betalade ändå med den, fick 495 Baht tillbaka. När jag påpekade att jag betalat med en 1000 Baht - sedel så förstod dom ingenting av vad jag sa. Det gick bara inte.

En annan grej jag råkar ut för jämt i Thailand är DCC. Dom har infört Dynamic Currency Conversion men förstår inte vad det är så jag har aldrig fått betala i Baht trots att jag ber om det, sedan skall man skriva på att man fått välja att betala i Baht istället för SEK :-D
 

jumbooze

Medlem
Åtminstone följande scams:
- Köra av motorvägen-scam (Buenos Aires - där vi betalade fast pris på flygplatsen men likväl åkte på att betala mer. Anledning: chauffören svänge av från motorvägen...)
Det var inte så att han undvek "Peajes"? Dvs sparade på vägtullarna och blåste turisten = dubbel vinst.
 

Agö

Medlem
Det var inte så att han undvek "Peajes"? Dvs sparade på vägtullarna och blåste turisten = dubbel vinst.

Säkert var det så. Det var dock ingen chockblåsning - då hade vi inte reagerat. Nu var vi dock hyggligt groggy efter 13-timmarsflygningen från CDG så vi orkade inte tjafsa. Lustigt system dock att köpa en biljett för fast pris för att sedan bli krävd av chauffören på mer...
 

jumbooze

Medlem
Säkert var det så. Det var dock ingen chockblåsning - då hade vi inte reagerat. Nu var vi dock hyggligt groggy efter 13-timmarsflygningen från CDG så vi orkade inte tjafsa. Lustigt system dock att köpa en biljett för fast pris för att sedan bli krävd av chauffören på mer...

Jag har använt flygplatsservicen för Taxi och aldrig sett detta, å andra sidan så pratar jag spanska med "rioplatense" dialekt så det kanske fungerar avskräckande i detta fallet.
 
Toppen