Blå Tåget ställer in onsdagsavgångarna

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av henrik l, 26 Augusti 2013.

  1. henrik l

    henrik l Medlem

    Ort:
    KVB
    Land:
    Sverige Sverige
    Blå Tåget ställer in onsdagsavgångarna, meddelade man idag på sin hemsida.

    NI kan ju gissa vem som hade bokat Blå Tåget till onsdagens event:( Blev uppringd idag och fick en ny biljett med X2000 1:a klass. Men lite surt när man äntligen hade chansen att testa.
     
  2. Jag såg deras senaste ekonomiska rapport, och det var ingen rolig läsning. Förlusten i relation till omsättning var bland det mest chockerande jag sett. Kan inte förstå hur man kunnat låta det fortgå ens såhär långt.

    Tror tyvärr att indragningen av Onsdagståg bara är början, om inte ägaren har rejält med pengar (alternativt en bra plan) :( .
     
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Vem var det som pratade om Zalandos resultat häromveckan? Det lät som att det också är en bra business om man har för mycket pengar som man vill bli av med.
     
    1 person likes this.
  4. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige

    Många nystartade verksamheter gör förluster de första åren. Utan att veta ägarnas strategier, är det svårt att dra några direkta slutsatser tycker jag.

    En av mina tidigare arbetsgivare brände enorma summor under de första åren jag arbetade där. Idag är företaget oerhört lönsamt, men hade knappast varit det om man i starten inte hade investerat stora summor i produkten och i marknadsföring.

    Det var nog rätt många som skakade på huvudet åt den här boden i Elmtaryd 1943 :)
    1943-first-sign.jpg
     
    Last edited: 26 Augusti 2013
    FlyingFire och Smuffe gillar detta.
  5. Det är väl just det som är problemet i detta fall. Man investerar ingenting i produkt, lön och marknadsföring. De två förstnämnda förblir låga då anställda är entusiaster (lokföraren klädde om möbler) och den sistnämnda för att man är galna (?)

    Avsaknaden av marknadsföring gör att man går miste om de stora massorna. SJ har ju årskort för affärsresenärer, så av dessa väljer Blå Tåget. Därtill har SJ en bättre tidtabell för pendling. Blå Tåget är ett upplevelsetåg, och för det finns tydligen inte tillräckligt med underlag.

    Tror tyvärr inte att tiden kommer hjälpa Blå Tåget, då det aldrig verkar inse att något i deras affärsmodell kanske borde ändras. Än mer problematiskt blir det när ytterligare två aktörer kliver in på sträckan under 2014...

    Synd detta, för det var en verkligt njutbar upplevelse att resa med Blå Tåget.

    Jag skulle försöka med lite mer marknadsföring, och kanske även titta på längre linjer... Upplevelsetåg från t.e.x Göteborg till Kiruna tror jag skulle röna t.o.m internationellt intresse. Som ett nordiskt orientexpressen.... Kanske även aktuellt via inlandsbanan upp till Gällivare om den 800MKR upprustningen mellan Filipstad och Vansbro blir av.

    PS. Kamprad var en business man, det verkar tyvärr inte dessa herrar vara :(
     
  6. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    I princip alla nyckeltal ser ju bättre ut i 2012/12 än 2011/12. Man brände ju lika mycket pengar med mindre än två månaders trafik 2011 som under hela 2012.

    Enligt årsredovisningen 2012/12 är rörelseresultatet positivt sedan andra kvartalet.
     
    Last edited: 26 Augusti 2013
  7. Japp, men grader i h***vetet. Finns en diskussion om räkenskaperna på postvagnen som är rätt uppdaterad:
    SJK Postvagnen - Borde då SJ inte lagts ner under förluståren?

    Jag tycker produkten är prefekt, men ser ingen tydlig affärsmodell. Jag var i kontakt med dem förut, och fick intrycket att det inte fanns någon plan utöver att "köra tåg". Det enda jag förstått är man vill leverera mer av den gamla tågflärden.

    De tycks vela om vilken dag de ska ha trafik, om priserna ska vara fasta/adaptiva, om man ska ha 1:a / 2:a Klass, om man ska expandera/ repellera. Konceptet verkar gå ut på att testa och se om man misslycka. Inga studier i förväg för att se vad som kan fungera och vad konsumenten kan tänkas vilja ha. Marknadsundersökningar och reklam intresserade dem sig inte alls för.

    Blå Tåget verkar köra sitt eget race, och besluten styrs mer inifrån fikarummet än från den verklighet som är deras ekonomiska (konsumentens intresse). Som någon skrev på postvagnen "det är en hobby, man kan säkert driva konceptet i all evighet för att man gillar det" Om det verkligen är så, då är det ju bara att gratulera oss konsumenter som gillar produkten :).

    Men vem vet.....tillslut kanske det vänder helt.
     
  8. rob74

    rob74 Medlem

    Ort:
    Kiruna
    Land:
    Sverige Sverige
    Trist med inställd avgång.
    Vill testa detta tåg vid tillfälle, men det har blivit ont om tillfällen...
    Palazzis idé om Göteborg-Kiruna hade ju faktiskt varit lite intressant, om man skulle råka ha gott om tid som icke-turist...
     
  9. Kristofer

    Kristofer Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    doc, charlesswe, henrik l och 3 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×