Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

Palazzi

Medlem
Alla som jobbar på Blå Tåget är egna företagare som hyr ut sig till Svenska Jernbanor som "konsulter". Ni kan tänka er hur rörigt det blir att ha koll på och redovisa att alla dessa "företagare" har alla papper och intyg som krävs för att få jobba på huvudbolaget. Där nånstans som det krånglar säger dom tågnördar som jag pratat med...
Detta hade jag ingen aning om. Förstår då svårigheten med pappershantering, men de har ju satt sig i given sits.

Tycker inte om metoden överhuvudtaget o kommer med denna insikt inte boka Blå tåget mer.....även om de överlever. Här finns inte heller någon prisskillnad som kan motivera mig att tumma på moralen.

Kan hoppas att de personer som nu fått mersmak för produktkonceptet kan tvinga fram lite bättre servering ombord på SJ :)
 
  • Gilla
Reactions: jsn
Detta hade jag ingen aning om. Förstår då svårigheten med pappershantering, men de har ju satt sig i given sits.

Tycker inte om metoden överhuvudtaget o kommer med denna insikt inte boka Blå tåget mer.....även om de överlever. Här finns inte heller någon prisskillnad som kan motivera mig att tumma på moralen.

Kan hoppas att de personer som nu fått mersmak för produktkonceptet kan tvinga fram lite bättre servering ombord på SJ :)
Eller att någon annan tar över och driver det där på ett seriöst sätt :)
 

Palazzi

Medlem
Eller att någon annan tar över och driver det där på ett seriöst sätt :)

Kan tänkas. Problemet är nog att MTR snodde åt sig tiderna o att banan är överfull. Med tanke på att trafiknyttan prioriteras hamnar snabbtågen före alla liknande försök. Norr om Mälaren är det ännu svårare iom pendlartrafik. Sena avgångar går troligen...
Finns såklart andra destinationer, men då får man troligen svårt att fylla vagnarna istället.

Trist verklighet, men kanske tillåter inte järnvägens infrastruktur detta just nu.

Tågab om någon skulle jag hoppas på OM ett liknande försök görs igen. De verkar skötas seriöst... Har för mig att fe även distribueras via SWebus, vilket borde vara gynnsamt.
 
Kan tänkas. Problemet är nog att MTR snodde åt sig tiderna o att banan är överfull. Med tanke på att trafiknyttan prioriteras hamnar snabbtågen före alla liknande försök. Norr om Mälaren är det ännu svårare iom pendlartrafik. Sena avgångar går troligen...
Finns såklart andra destinationer, men då får man troligen svårt att fylla vagnarna istället.

Trist verklighet, men kanske tillåter inte järnvägens infrastruktur detta just nu.

Tågab om någon skulle jag hoppas på OM ett liknande försök görs igen. De verkar skötas seriöst... Har för mig att fe även distribueras via SWebus, vilket borde vara gynnsamt.
Det finns flera bolag som vill starta upp trafik Stockholm-Göteborg/Malmö men det är fullt på spåren. Kanske det blir lättare när Citybanan öppnar (2018?) och alla pendeltågen går på egen bana under Stockholm.
 

Agö

Medlem
Så var det stopp igen...

Kära passagerare,

Vi gjorde så gott vi kunde för att kunna köra denna helg, men vi blev stoppade med en omedelbar verkan.
Transportstyrelsen stoppar Skandinaviska Jernbanors trafik med Blå och Gröna Tåget.
Transportstyrelsen återkallar Skandinaviska Jernbanors säkerhetsintyg del A och del B 2016-07-28 baserat på en summarisk revision utförd av Transportstyrelsen den 6 – 9 juni 2016. Skandinaviska Jernbanor överklagade med inhibitionsyrkande avTransportstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten i Falun. Överklagandet innehöll bestridande och förklaringar till merparten av de Transportstyrelsen framförda anmärkningarna. Förvaltningsrätten beslutade att Skandinaviska Jernbanor beviljades inhibition och att få fortsätta att bedriva järnvägstrafik t o m 15 juli i avvaktan på rättens beslut om ev inhibition. Den 15 juli beslutade sedan Förvaltningsrätten i Falun om inhibition av Transportstyrelsens beslut, dvs att företaget hade rätt att bedriva järnvägstrafik till dess att Förvaltningsrätten slutgiltigt avgjort ärendet. Transportstyrelsen överklagade den 27 juli Förvaltningsrätten i Faluns beslut om inhibition till Kammarrätten i Sundsvall. I överklagan har Transportstyrelsen avsevärt höjt tonläget vad beträffar de s k bristerna som t ex i ”företaget utövar dessutom sin verksamhet på sträckan Uppsala-Stockholm – Göteborg vilken är högt trafikerad med mycket persontrafik och hög hastighet vilket innebär att konsekvenserna vid en olycka riskererar att bli mycket omfattande”. Vilken rättsinstans vågar gå emot sådana argument? Kammarrätten beslutade den 11 augusti att ändra Förvaltningsrättens beslut om inhibition. Förvaltningsrätten i Falun skall slutgiltigt avgöra ärendet. I övrigt kan tilläggas att företaget har sedan starten 2011 aldrig varit inblandad i någon olycka eller incident.
Skandinaviska Jernbanor beklagar den uppkomna situationen och allt det omak som drabbar våra resenärer. Alla skall dock ha fått sin tågresa ersatt med bussresa.
All korrespondens i rättsärendet kommer att publiceras på hemsida under nästa vecka.
 
Toppen