Senaste nytt

Blå tåget får trafiktillståndet indraget

Agö

Medlem
Senaste nytt:

Allmänn info!

Skandinaviska Jernbanor AB överklagade den 4 juli, tillsammans med ett inhibitionsyrkande, till Förvaltningsrätten i Falun, Transportstyrelsens beslut att återkalla bolagets tillstånd att utföra järnvägstrafik.

Bolaget mottog den 6 juli Förvaltningsrättens Beslut, Mål nr 2862-16, vari framgår att Förvaltningsrätten beslutar att det överklagade beslutet inte skall gälla till och med den 15 juli 2016. Förvaltningsrätten förelägger Transportstyrelsen att svara i målet senast den 13 juli 2016.

Skandinaviska Jernbanor AB har den 6 juli tecknat ett nytt s.k. TRAV med Trafikverket och avvaktar nu deras beslut rörande de tåglägen som bolaget ansökt om för trafik under nästa vecka.

Så fort som Trafikverket meddelat oss sitt beslut rörande de sökta tåglägena öppnar alla sedvanliga försäljningsställen för bokning och biljettförsäljning.

Vi vill tacka alla för det stora stöd som visats oss dessa oroliga dagar.

Välkomna alla passagerare att åka med oss under nästa vecka och visa att ni vill ha både BLÅ TÅGET och GRÖNA TÅGET på spåret!

Vi räknar med att kunna ger mer information om vad som händer efter den 15 juli inom kort.

Hälsn,

Peter Schmidt

Styrelseordförande och t.f. verkställande direktör
 

Palazzi

Medlem
6d alltså. Blir spännande :)

Mycket publicitet om man får behålla sitt tillstånd. 90% av de kommentarer jag sett verkar vara till förmån för Blå Tåget.
Kanske kan de utöka med fler linjer......blir nog svårt att få till fler avgångar på Stockholm-Göteborg.
Läste någonstans att de hade 40 vagnar som inte rustats!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Moco

Medlem
Vill och vill...det är ju samtidigt viktigt att Trafikverket markerar om nu säkerheten är undermålig. Jättebra att det finns alternativ att välja på, och jag hoppas att Blå Tåget tar säkerheten på allvar.
 
Hört i tågkretsar: Schmidt är ökänd både bland fackförbund, anställda och myndigheter för att tumma på säkerheten. Det saknas övergripande ledningssystem. Visst kan det vara svårt för ett litet bolag, jämfört med SJ och Transdev som har varsina hela avdelningar att jobba med säkerhet, men nog så viktigt. Blå tåget är väl Schmidts tredje bolag genom åren som stoppas av Trafikverket och det uppges nu att dom är riktigt trötta på honom, så dom lär inte ge sig i första taget. Vi får väl se vad som händer.
 

Moco

Medlem
Hört i tågkretsar: Schmidt är ökänd både bland fackförbund, anställda och myndigheter för att tumma på säkerheten. Det saknas övergripande ledningssystem. Visst kan det vara svårt för ett litet bolag, jämfört med SJ och Transdev som har varsina hela avdelningar att jobba med säkerhet, men nog så viktigt. Blå tåget är väl Schmidts tredje bolag genom åren som stoppas av Trafikverket och det uppges nu att dom är riktigt trötta på honom, så dom lär inte ge sig i första taget. Vi får väl se vad som händer.

Det är ju å andra sidan inte helt otänkbart att man försöker sätta käppar i hjulen för en uppstickare. Myndigheter brukar inte ha så mycket till övers för företagande...Många av de anställda har säkert varit med sedan SJ och Banverkstiden, och kanske tycker att det borde förbli så...

Hur som haver, viktigt med säkerheten.
 

SASmackan

Medlem
1.jpg
 

Agö

Medlem
Blå Tåget kommunicerar följande på Facebook:

Idag hördes inte vår orkesters glada toner på tågperrongen. Vi hade kört och vi hade haft rätt att köra, men vi blev fråntagna våra tider som MTR redan annonserat ut som sina nya tider. Ja, så behandlas det lilla, privata och omtyckta alternativet. Detta reser en del frågor, och man kan undra vad som händer i det dolda. Nu är det David mot Goliat - vi kämpar för BLÅ TÅGETs existens. Vi tackar för det enorma stödet vi har fått via olika kanaler. Nu om någonsin behöver vi erat stöd!
 
Toppen