Senaste nytt

Biman Bangladesh fasar ut DC-10 och ersätter med Boeing 777-300ER

Dr. Miles

Expert
Biman Bangladesh (BG) fasar ut sina Douglas DC-10 och ersätter med Boeing 777-300ER.
De har redan fått två Boeing 777-300ER levererade och använder bl a till Dhaka-London.

Biman Bangladesh Douglas DC-10
5755657978_b6dfeb21e2_z.jpg

(Foto: DC-10 S2-ACO London Heathrow 05.09.09 by Jonathan Francis on Flickr)

Biman Bangladesh Boeing 777-300ER
6225841736_5c61d2d7e5_z.jpg

(Foto: Biman 777-300ER by Mahi96 on Flickr)


Airlineroute.net skrev:
As per 24JUN13 GDS timetable/inventory display, BIMAN Bangladesh Airlines has updated its planned Winter 2013/14 schedule, from 01DEC13. The new schedule sees the retirement of DC10, which final flight tentatively scheduled on 01DEC13. The airline is to receive additional 2 Boeing 777-300ER aircraft during this season. Planned changes as follow.

Källa: BIMAN Bangladesh Airlines W13 Operation Changes as of 24JUN13: FINAL DC10 Service Scheduled in Dec 2013 | Airline Route – Worldwide Airline Route Updates

Ojojoj, jag trodde inte att Biman skulle få nyare longhaul maskiner före SAS.
SAS har just bestämt sig att beställa A350 nyligen med leverans är någon gång 2018, om jag har förstått rätt.
Frågan är har SAS sämre ekonomi än Biman eller Biman som går bättre än SAS?


Biman Bangladesh nya Business class på Boeing 777-300ER:
6443340599_545836e76a_z.jpg

(Foto: Biman 777-300ER Interior by Mahi96 on Flickr)

Det liknar Turkish Airlines gamla Business class.
3452d1321732206-img_6042.jpg

(Foto: Jacob, ur Istanbul-Seoul med Turkish Airlines i Business Class)
 

pep

Medlem
Well spotted. Douglas DC-10 is becoming a rare breed. I have never tried and do not know any who have travelled Biman? They have very competitive prices to e.g. BKK-LHR with caretaking in Dhaka, just like PIA who also provides caretaking (hotel, transfer, food, drinks) in ISL or KHI while waiting for connecting flight
 

Senator

Moderator
Ojojoj, jag trodde inte att Biman skulle få nyare longhaul maskiner före SAS.
SAS har just bestämt sig att beställa A350 nyligen med leverans är någon gång 2018, om jag har förstått rätt.
Frågan är har SAS sämre ekonomi än Biman eller Biman som går bättre än SAS?)

Intressant jämförelse du gör :) SAS nuvarande A330/340 levererades väl typ 2001-2004, och sista produktion av DC-10 var 1988 :)
https://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_DC-10
 

Alf

Medlem
Dags för ett nytt BC-event med DC-10an???

News

Ja om DC-10an blir servad och genomgången av ett seriöst flygbolag och flygs av SAS besättning skall jag överväga det.

Trots en fin 777 hos Biman skulle jag aldrig sätta min fot i något som skall upp i luften hos detta flygbolag.
 

AxelB

Medlem
Kanske värt en ny tråd men, hur som helst är datumen spikade. Den sista långflygningen med DC-10 går DAC-KWI-BHX den 20:e februari.
Sedan har Biman den 22-24:e februari tre dagliga "scenic flights" i Birmingham.

Går att boka här:
News
 
Toppen