Senaste nytt

Billigaste sättet att boka resa med SJ?

Flood

Medlem
Byte i Alvesta. Jag tänkte inte hela vägen i mål om risken för att missa. :p Men tågoperatörerna lovade ju på Rapport ikväll att de skulle sluta med förseningar, så...
 

xmit

Medlem
Jag antar att det är sträckan Stockholm - Alvesta som är den som drar iväg i pris...
Skulle du hitta bra pris på den sträckan så kan du med reskassa (reskort) åka Alvesta - Kalmar för 125.60 kr varje gång.
( 156.00 kr Normalpris utan kort, och någon krona extra tror jag om man köper hos SJ... för den sträckan )

Kanske ingen större besparing men kanske värt att kolla på.

Reskortet kan du för övrigt ladda på nätet och få 10% extra ( 900 ger 990 etc. ) med Diners & Amex också ( Bara Visa & MC i automat annars )
 

Sofia

Medlem
Tusen tack alla för ert engagemang!
Blir nog tåg nästa gång men sen i fortsättningen förhoppningsvis samåkning med kursarna och det är ju överlägset billigast :)
 
Har du provat med kampanjkoden STUNG?
Student

Sista minuten och så är ju också tillgängligt för studenter men det är ju lite vanskligt om det inte finns platser kvar kanske.
 

johan_fbg

Medlem
Ett bra tips är att boka en SJ upplevelser-biljett. Även med priset för upplevelsen inräknat brukar totalsumman bli mindre än en vanlig biljett. Prisexempel från min senaste bokning:

Pris på sj.se: Göteborg - Stockholm t&r fredag - söndag 1:a klass: 1890:-

Pris på upplevelser.sj.se: Göteborg - Stockholm t&r fredag - söndag 1:a klass (samma avgångar): 637:- inklusive en barnbiljett (47:) till ABBA the Museum.
 

MrGunnar

Medlem
SJ:s prissättning är ju egentligen ett antal logaritmer som tillsammans försöker sätta priset enligt "Ryanair-principen", nämligen kundefterfrågan styr prissättningen. För SJ:s del blir det dock klurigare eftersom de har ett antal stationer som kan påverka prissättningen. Flygbolag går ju oftast direkt från punkt Atill punkt B medan tåg kan göra uppehåll på flertalet stationer längs vägen. Det är därför vissa anomalier kan uppstå, anomalier som vi resenär kan använda.

När billiga biljetter eftersträvas brukar jag arbeta med att lägga in nåt byte och resa annorlunda vägar. Vägen till att göra detta är att klicka på fler sökalternativ och därefter lägga till lämplig omväg. Nedan ges exempel med inställningen "Välj ort att resa via" med Mehedeby station som val.

Exempel: Tågresa Stockholm - Umeå måndag 19/8 med ankomst kl 22:53 i SJ Snabbtåg
Direktpris: 1179 kr (2 kl) / 1493 kr (1 kl) - restid 6:22 - SJ Snabbtåg hela vägen
Resa via Mehedeby station: 546 kr (2 kl) / 848 kr (1 kl) - 2 byten - restid 7:31 - Uppsalapendeln till Uppsala, därefter Upptåget till Gävle för byte till snabbtåg 580.

Eftersom det är Resplus på denna exempelbiljett så gäller de rättigheter som följer därav. Om man är villig att ta ett byte för att få lägre pris kan däremot funktionen "Välj ort att resa via" ge avsevärt reducerade biljettpriser hos SJ. Det funkar inte alltid, men prova är gratis...
Resplus - Samtrafiken
 
Toppen