Senaste nytt

Billigaste sättet att boka resa med SJ?

ESSA

Medlem
Svårt när man ska åka från Stockholm till en ändstation...morr.. försöker hitta olika vägar men det blir samma pris ändå. Tar emot att åka buss ner men att köra är så himla jobbigt :(

Vart kommer tåget ifrån? Eller startar sträckan i Stockholm? Kollat Uppsala? Västerås? Gävle? Vet inte om det ger nåt men värt att kolla.
 

Sofia

Medlem
Jag söker mig grön! Men nej, billigaste blir ändå 437 enkel hem. Ner är mycket dyrare. Nåja, blir väl till att köra nästa gång och sen samåka med kursarna. Tack för input iaf Essa!
 

Flood

Medlem
Att boka SJ-biljetter bör involvera kycklingben, dans och fullmåne...

När jag sökte nu på en t/r 10 september, så blev det 82+70 kronor billigare om jag delade det upp biljetten på Sthlm-Alvesta, Alvesta-Kalmar istället för att söka på Sthlm-Kalmar. Värt att prova.

De bästa priserna brukar man kunna få 90 dagar före avresa (dyrare tidigare och stiger sedan beroende på efterfrågan), men det är ju inte alltid det går att planera så långt fram. Sedan lär sig systemet att höja på populära sökningar, det verkar gå att provocera fram själv om man söker några gånger på samma biljett. Vänta till nästa dag, så så faller det igen. Att lägga till längre resor som tidigare nämnt är ofta bra. Gbg-Malmö brukar t.ex. vara billigare för mig än Gbg-Lund, så får man bara kliva av "lite tidigt".
 

Nemo

Medlem
Nja, Veolia säljer väl verksamheten, som även innefattar Flygbussarna. Jag tror inte att Veolia-tågen, eller Flygbussarna, slutar gå imorgon. Nu säljs Veolia Transport i Sverige och Finland (uppdaterad version) | Bussmagasinet

När jag sökte nu på en t/r 10 september, så blev det 82+70 kronor billigare om jag delade det upp biljetten på Sthlm-Alvesta, Alvesta-Kalmar istället för att söka på Sthlm-Kalmar. Värt att prova.
Kom ihåg att på tåget, liksom på flyget, innebär split booking/tickets också risken att om första tåget är försenat så att du missar nästa tåg, så behöver inte SJ / Veolia / etc ordna taxi eller ombokning så att du kommer fram.
 

Palazzi

Medlem
Kom ihåg att på tåget, liksom på flyget, innebär split booking/tickets också risken att om första tåget är försenat så att du missar nästa tåg, så behöver inte SJ / Veolia / etc ordna taxi eller ombokning så att du kommer fram.

Antar att han menade på samma tåg(?) Han sitter ju redan i tåget, så försening borde inte beröra...
 

Nemo

Medlem
Antar att han menade på samma tåg(?) Han sitter ju redan i tåget, så försening borde inte beröra...
Om man delar upp resan på två delar, fast med samma tåg, så går det bra. Har själv gjort det då det inte gick att boka Uppsala C - Östersund C, men gick bra att åka Uppsala - Gävle + Gävle - Östersund med platsbyte i Gävle. Med samma tåg som inte gick att boka hela vägen.
I den här tråden var frågan Stockholm - Kalmar, och då brukar man byta tåg i Alvesta. Finns inga direkttåg.
 

Palazzi

Medlem
Om man delar upp resan på två delar, fast med samma tåg, så går det bra. Har själv gjort det då det inte gick att boka Uppsala C - Östersund C, men gick bra att åka Uppsala - Gävle + Gävle - Östersund med platsbyte i Gävle. Med samma tåg som inte gick att boka hela vägen.
I den här tråden var frågan Stockholm - Kalmar, och då brukar man byta tåg i Alvesta. Finns inga direkttåg.

Ok, då fattade jag fel.... Trodde Alvesta var en station på samma linje:eek: Jag tänkte mer som ditt första exempel, men då kanske det inte blir billigare (?)
 
Toppen