Billigaste sättet att bli oneworld Sapphire (motsvarande Star Alliance Gold)?

Diskussion i 'Oneworld' startad av Dr. Miles, 27 Februari 2013.

1. Det finns många trådar om hur man ett billigt sätt kan bli Star Alliance Gold för att få tillgång till lounge, extra bagagevikt etc.
    Men det har inte funnits någon tråd om hur man blir oneworld Sapphire på ett billigt sätt (utan statusmatching).

Här har jag hittat några förslag. Om ni hittar andra kreativa lösningar är det bara att posta.

British Airways Executive Club (BAEC):
    600 Tier Points (TP) behövs för att bli BAEC Silver (oneworld Sapphire), men det krävs också att man flyger minst fyra British Airways / IBERIA flygningar för att bli statusmedlem.

Stockholm-(British Airways)-London-(British Airways)-Aten t/r kostar ca 2.330 SEK inkl. skatter (i O klass) och ger 60 TP per resa

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

http://www.businessclass.se/deals/9...innair-fr-ryanair-ireland-1-450-sek-inkl.html
    Stockholm/Göteborg-(AY)-Helsingfors-(AY)-Malaga t/r i Economy class ger 90 TP per resa.

1 x Stockholm-London-Aten t/r (@60 TP) + 6 x Stockholm-Helsingfors-Malaga t/r (@90 TP) = 600 TP

(2.330 SEK x 1) + (1.450 SEK x 6) = 11.030 SEK

American Airlines AAdvantage:
    50.000 miles eller elite qualifying points (EQP) för att bli AAdvantage Platinum (oneworld Sapphire), men det krävs också att man flyger minst fyra American Airlines flygningar för att bli statusmedlem.

http://www.businessclass.se/deals/9...ika-t-r-american-airlines-fran-6-400-sek.html
    Stockholm/Göteborg-(British Airways)-London-(American Airlines)-New York-(American Airlines)-Sao Paulo t/r ger ca 9.000 EQP. (American Airlines S class)

http://www.businessclass.se/deals/9...innair-fr-ryanair-ireland-1-450-sek-inkl.html
    Stockholm/Göteborg-(AY)-Helsingfors-(AY)-Malaga t/r i Economy class ger ca 7.000 EQP. (AY R class)

9.000 EQP + (7.000 EQP x 6) = 51.000 EQP => AAdvantage Platinum

(6.400 SEK x 1) + (1.450 SEK x 6) = 15.100 SEK

Last edited: 27 Februari 2013
  2. GOTATH

GOTATH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipsen! Jag som tänkte mig pröva på Oneworld snart

3. För din del kan du köra 10 gånger Göteborg-London-Aten t/r. ;)

EDIT: eller 3 gånger x Göteborg-London-Aten t/r i British Airways Business class. (240 Tier Points per resa)
    Det kostar ca 7.200 SEK inkl. skatter per resa. Totalt 21.600 SEK.
    Det är i alla fall billigare än 10 t/r.

Last edited: 27 Februari 2013
    3 personer gillar detta.
  4. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan man utnyttja statuschallange för American Airlines för att komma snabbare i mål?

Kjellberg gillar detta.
  5. 1 person likes this.
  6. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det där erbjudandet kom perfekt för min del, så jag lyckades ju utnyttja det. Nu ska man bara knåpa ihop 900TP till...

7. Endast följande flygbolags flygning räknas när man kör AAdvantage Platinum Challenge. Dvs inte Finnair flygningar.
    • American Airlines
    • British Airways
    • Iberia
    • Japan Airlines
    • Qantas
    Mer information och frågor om Platinum Challenge, vänligen kolla den här tråden.
    http://www.businessclass.se/oneworld/3280-aadvantage-elite-status-challenge.html

1 person likes this.
  8. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    I British Airways-alternativet är det billigare att göra 7 stycken ARN-HEL-AGP än att göra 6 ARN-HEL-AGP + 1 ARN-LHR-ATH.
    Blir nästan 900 kronor billigare. :)

9. Du måste flyga minst fyra British Airways flygningar, det är därför.

10. karho

karho Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ett behagligt alternativ till ARN-LHR-ATH svängen i eco är ARN-LHR-ARN i Club Europe för ca 2500 kr t/r. Ger 80 TP, finns egen tråd om det. Så för ca 200pix mer får du en kortare och behagligare resa, med bubbel, lounge osv. Dock krävs lör/sön övernattning, se egen tråd.

EDIT:
    Fel av mig. Då får man ju bara 2 segment kom jag på nu! Man får göra svängen två gånger då, och då blir det ju dyrare :(

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!