Billiga inrikesbiljetter med ANA och JAL i Japan

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Alx, 6 September 2012.

1. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Efter alla supertips jag fick utav flera av er här på BC.se kom jag snabbt fram till att jag hade tänkt att klämma in för många transportsträckor på för kort tid. Så jag tänkte om litegrann och drog ner det hela till att besöka två städer (Tokyo och Kyoto) och därifrån i sin tur besöka närliggande städer/platser. När jag började titta på tågpassen som erbjuds kom jag över idén om flygpass. Jag upptäckte att ANA (det finns fler) erbjuder ett mycket attraktivt flygpass inrikes i Japan för utländska medborgare. Man betalar ca 900:- per sträcka oavsett vart i Japan man ska. I mitt tycke ett mycket prisvärt och användbart alternativ för den som vill spara tid på kanske framför allt de längre sträckorna.

Information of Experience JAPAN Fare | ANA SKY WEB

1 person likes this.
  2. Yes, det finns två fares.
    Skilnaden är
    • Star Alliance Japan Air Pass kan man boka från en kupong med krav på att man reser till Japan med valfritt Star Alliance flygbolag.
    • Visit Japan Fare har inget krav om vilket flygbolag du flyger till Japan, men man måste köpa minst 2 kuponger

Japan Airlines har också motsvarande fares.
    (från 2 kuponger)

Oavsett ANA eller JAL, det är bra värde och ett bra sätt att resa inom Japan.
    Om ni flyger till Okinawa sparar ni säkert 2.000-3.000 SEK för retur.

3. Homer

Homer Medlem

JAL har börjat med regionala biljetter för Tohoku regionen, som kostar hälften av vanliga Yokoso biljetter.

JAL - oneworld YOKOSO/Visit TOHOKU Fare

@Dr.Miles rubriken borde ändras till Billiga inrikesbiljetter med ANA och JAL i Japan

Last edited: 4 Januari 2014
    1 person likes this.
  4. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inrikesflyg är ju faktiskt rätt billigt där borta. I alla fall för oss utbölingar.

Men jag fortsätter nog att ta tåget när det går, det är så väldigt mycket skönare att bara åka till stationen (som oftast är inne i stan förstås), köpa sig sin ekiben och sen är det liksom klart. Ska man flyga är det en massa overhead-tid och irritationsmoment som brukar göra att det inte går snabbare ändå i slutändan. Eller, mjaa, undantaget om man vill till Hokkaido eller Okinawa då.

1 person likes this.
  5. Homer

Homer Medlem

Det har du delvis rätt i, men bara delvis, om det handlar om ankomst/avfärd så tjänar man tid och lite pengar på att åka direkt dit/därifrån man ska. Även om det bara handlar om det lilla skuttet Tokyo-Osaka.

6. pitch

pitch Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jo, betoningen kanske blev fel där. Visst vinner man tid (och ofta pengar) på att flyga på en hel del sträckor, vad jag ville säga är mer att det ska vara rätt stor tidsvinst om jag ska orka utsätta mig för böket runt att flyga.

Ta Tokyo - Kyoto som exempel. Frågar man Hyperdia så tar det ~140 min med tåget, eller 160 min om man tar bort Nozomi (som man inte får åka hur som helst med ett JR pass). Priset, typ 800 SEK. Flyget tar ett flertal gånger längre tid om man räknar in all dödtid och kostar mer. Ganska solklart val där.

Men säg att jag skulle vilja åka Tokyo - Fukuoka (som faktiskt är rätt långt bort) istället, då blir det mer dött lopp i tid och pengar. Personligen skulle jag välja tåget igen här, men nu är ju inte valet så solklart längre.

Det går helt säkert att konstruera fall där flyget vinner så hårt att det vore löjligt att föredra tåget, men jag tror inte Alx är speciellt intresserad av att åka till dom ställena, i alla fall inte på just den här resan :)

7. Homer

Homer Medlem

Hur bokar man JAL Yokoso biljetter billigast?

Biljetterna bokas i Y så det är ju ett billigt och bra sätt att tjäna 20 BAEC Tier Points tänkte jag.

Kan bokas online på den amerikanska JAL sidan, däremot kan man inte betala dem utan att ljuga om adressen
    (vilket låter som en dålig idé när det handlar om nitiska oflexibla japaner)
    JAPAN AIRLINES - oneworld Yokoso/Visit Japan Fare Online Booking
    Credit card (Must be issued and have a billing address in the U.S. or Canada)
    (det finns en drop-down meny men det enda som går att välja som adress är USA/Canada)

Bokar man via telefon med JAL lägger de på en telefonbokningsavgift.
    JAPAN AIRLINES - JMB Important Address and Phone Numbers

För att krångla till det ännu mer ska man maila dem bevis som visar på adress man bor...

Last edited: 7 Oktober 2015
  8. Inlägg från: Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015 | Sida 65 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Även Jetstar Japan, Peach Aviation och Spring Airlines Japan erbjuder hyfsad bra priser på Japan inrikesbiljetter.

Peach Aviation

Screenshot20151013_01.png

Jetstar Japan

Screenshot20151013_02.png

Spring Airlines Japan flyger inte mellan Osaka och Tokyo men de flyger andra rutter i Japan.
    De säljer också billiga biljetter mellan Kina och Japan (och andra länder).
    T ex
    Shanghai-Takamatsu (Japan) enkel för från ca 45 USD inkl. skatter
    Shanghai-Hong Kong enkel för från ca 70 USD inkl. skatter
    Shanghai-Bangkok enkel för från ca 105 USD inkl. skater.

Screenshot20151013_03.png

Jag har ringt till Japan Airlines kontor i UK och hon som svarade har sagt att det inte går att boka online om man bor i Europa. Man måste ringa till dem och då kostar det 10 GBP per bokning.

9. Martin B

Martin B Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bara Visit Japan Fare som gäller på ANA nu:

Visit JAPAN Fare|ANA

Star Alliance Japan Airpass|Book Flights/Plan Travel│Flight Reservations│ANA

Star Alliance Japan Airpass
    Information
    • Sales of Star Alliance Japan Airpass ended on August 24, 2015.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!