Senaste nytt

Biljettpriser - hur sätts de egentligen?

agehall

Medlem
Fare construction verkar i princip värdelöst för resebyråer. Om du ska få någon att göra något vettigt så skickar du dem bara info om din routing och vilka fare basis du vill boka med. Det står längre upp på ITA Matrix slutsida.

Men det är ju fult möjligt att det inte finns plats på någon sträcka i den bokningsklassen du ville ha och då kan priset snabbt gå upp.
 

kristerj

Medlem
Ok, jag har skickat flera "utskrifter" från ITA, inklusive "fare construction", till olika resebyråer - men ingen har lyckats ta fram ett pris som ens är i närheten. Det hamnar ofta ca 30-35% över.

När jag har bokat enligt ITA har jag fått priser +/- några några 100 kr när jag bokat direkt med flygbolaget.

Men det är ju fult möjligt att det inte finns plats på någon sträcka i den bokningsklassen du ville ha och då kan priset snabbt gå upp.

Det fanns sju platser till detta pris ikväll enl ITA. Swiss Eco (T) på utresan och LH Eco (U) på hemresan.

Sedan kan man ju fundera på vad fullservice Eco är värd i reda pengar om man jämför prisskillnaden AA/BA med *A
 

agehall

Medlem
Det kan vara POS som ställer till det ibland. Jag har märkt att det inte alltid stämmer när man söker på ITA.

Det kan även vara married segments när Swiss är involverade - man vet inte riktigt utan att prata med resebyrån för att få en förklaring till varför priset är högre. Men det troligaste är att de såg en fare construction och tänkte "Usch vad krångligt - jag söker på destinatinonen direkt istället." och så blev det helt fel.
 
Toppen