Biljettpriser - hur sätts de egentligen?

Diskussion i 'Övrigt' startad av Stefan62, 2 Februari 2013.

  1. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tittar just nu på biljetter över atlanten, enligt följande:

    2013-03-23/24/25 ARN - MIA/FLL
    2013-04-06 MIA/FLL - ARN, efter kl: 15.00

    Utresan är alltså flexibel medan hemresan är helt "fixed".

    Resan ska ske i economy och vi är 7 personer.

    Just nu är prisläget så här:

    Swiss ca 13000 SEK
    KLM ca 13000 SEK
    British Airways ca 12000 SEK
    AC ca 10 000 SEK

    De flesta övriga bolag ligger i det prisläget.

    Men om jag går in på Iberias svenska sida så blir priset 6800 SEK och resan går då med British Airways och American Airlines...

    Jag vet att "Agehall" skrivit att prissättningen av biljetter saknar logik, men att det skiljer så pass mycket verkar lite skumt...

    Kommentar?
     
    Last edited: 2 Februari 2013
  2. Om jag svarar på denna frågan kan jag kanske få en inbjudning till Stadshuset om några år som pristagare i ekonomiklassen (Nobel inte flyg).

    Long storry, men Revenue Management i flygbranschen är "The Holiest of the Holy" inom bolagen och är fylld av matematiker och statistikexperter. Det finns en rad parameter och algoritmer som styr systemen.

    För att lösa ditt specifika problem; när du bokar så bokas alla 7 platser i den lägsta klassen det finns 7 platser lediga. Del upp detta är mitt tips i flera bokningar
     
    1 person likes this.
  3. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Sedan är det ju smått hopplöst att sitta och titta på priser via olika bolag. Titta i ExpertFlyer vilka fares som finns mellan de städer ni vill resa till, så slipper du leta. Sedan är det bara att kolla vilka av dessa fares du hittar 7 stolar i.
     
  4. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Iberia kanske behöver ha lite extra intäkter? Jag hade inte tvekat på att boka via deras hemsida.
     
  5. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ok....finns det motsvarande tips för Star Alliance...
     
  6. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    I och med att ni vill åka efter 15.00 den 6/4, så blir det mkt dyrare med *A. Kan ni åka hem 06.15 istället finns Swiss/United för ca 8.200:-. Annars finns Swiss/Lufthansa med hemresan 18.10 för ca 9.800:-
     
  7. Stefan62

    Stefan62 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för engagemanget, men det är så att vi kommer iland från en kryssning ca kl 10 på förmiddagen så vi ville ha lite marginal med tiden - Miami eller Ft Lauderdale spelar ingen roll för flygresan.

    Vilken sökmotor kollade Du?
     
  8. gdaily

    gdaily Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag antar att de ska åka på en kryssning... protipset är då att åka på Aligatorutflykten direkt efter kryssningen, ni kommer vara bland de första som släpps av båten, bussas sedan till Everglades för en rundtr med svävarbåtarna, för att sedan bussas till FLL eller MIA, allt för en kostnad som ligger ungeför i prisklass vad taxiresan kostar till MIA.
     
  9. kristerj

    kristerj Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
  10. nlu

    nlu Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är det för fel på British Airways/American Airlines?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×