Biljetter sökes: Arlanda - Accra, januari-juli 2015

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Xilan, 8 November 2014.

1. Xilan

Xilan Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    En släkting ska åka till Accra, Ghana i början av januari, med hemresa knappt ett halvår senare. Jag agerar bollplank i frågan om biljettinköp, men vänder mig nu till forumet för konsultation.
    Av flera orsaker vill personen ha så flexibla villkor som möjligt när det gäller hemresan. Dvs möjlighet att åka hem tidigare om det skulle behövas av någon anledning. (Ebola har ej rapporterats alls i Ghana men man vet ju aldrig.)
    Det jag har tittat på är enkelbiljetter. Utresa för ca 3200:- med Ethiopian. Hemresa ligger på drygt 4000:-. Då har man ju så mycket flexibilitet man vill.
    I övrigt såg jag för några månader sedan biljetter i Premium Economy med British Airways för ca 7500:- men dessa priser ser jag inte alls nu. Någon som vet mer?

• Varifrån vill du börja din resa? Arlanda (ARN)
    • Var är din destination? Accra, Ghana (ACC)
    • När vill/behöver du resa ut? Vecka 3 gärna tidigt i veckan, dvs 12-15 januari 2015. Även helgen innan kan funka.
    • När vill/behöver du komma hem? Åka från Ghana någon av de första dagarna i juli 2015. Det spelar ingen större roll förutom att resan inte får bli längre än 6 månader. Riktdatum för hemresa kan vara 3 juli 2015.
    • Hur länge vill du vara borta? Se ovan. Max 6 månader.
    • Hur många personer som skall resa? 1 vuxen
    • I vilken kabinklass? Economy eller Premium Economy
    • Med vilka flygbolag vill du flyga med? Ej Royal Air Maroc, annars inga preferenser.
    • Vad är din budget? (per person) Budgeten är ca 8000:- men kan sträckas till 10 000:- om det exempelvis skulle innebära bättre komfort.
    • Vad är det viktigaste för dig?
    • Flexibla villkor för hemresan
    • Möjlighet att ta med mycket bagage
    • Jag vet givetvis detta är något som normalt sett inte förknippas med ekonomibiljetter. Men hemresan kan behöva bokas om så den möjligheten måste finnas. Givetvis accepterar resenären då att betala en avgift och eventuellt pristillägg för detta.
    • Generösa bagageregler är ett plus men ingen dealbreaker.
    • Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej, raka spåret dit och hem.

2. Olle A

Olle A Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu är ju inte jag någon Dr MIles men jag hittar en biljett på Ethiopian Airlines hemsida som kostar 5745 SEK. Den kallas semiflex economy och det verkar gå att ändra den för en kostnad av 25 USD.
    Ethiopian är ju ett helt OK bolag och släktingen får åka Boeing 767 och 787 Dreamliner med byte i Addis Ababa. Kan det vara något ?

Xilan gillar detta.
  3. Treo

Treo Medlem

Angående British Airways: det kan hända att du såg priser under deras "Holiday Sale" som nu är avslutad.
    WT+/Premium Economy kan man få för drygt 9000:- nu, men då måste man resa hem senast 22/6, annars åker priset för returresan upp med några tusen.
    Biljetten kan ombokas för 1500:- + prisskillnad (så det lönar sig inte att "boka medvetet för tidigt").

Vill man resa som du beskrivit med viss frihet är väl (semi-)flex Economy med Ethiopian eller Turkish bästa buden.
    Olle A har gett dig det bästa priset(?), men det står minst 25 $ för ändring och enligt Fare rules gäller 150 $. Turkish Airlines tar något liknande för ändringar – deras flexibla biljett kostar drygt 7000:-.

Xilan gillar detta.
  4. Kricka

Kricka Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ethiopian är mycket generösa med bagage (2x23 kg på denna sträcka) så att flyga med dem
    skulle lösa även den frågan.

Xilan gillar detta.
  5. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det verkligen så smart att åka dit? [Ebola!!!!]

6. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ghana är inte drabbat. (Än)

7. PG

PG Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förmodligen OT men...
    Kanske en redan känd infosida men om ni ska resa till eller inom afrika kan jag rekommendera följande länk
    Ebola
    Bättre info där om Ebola, rese restriktioner etc...än media och hörsägen...

8. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror att ET är det bästa valet. Inte det smidigaste men mest generösa.

När min far åker till Liberia så försöker jag att få honom att välja ET men han vägrar eftersom "man blir av med bagaget vid mellanlandningen "...(?).

Då blir det Brussels eller British Airways, vilka ofta är mycket dyrare än ET. Sen står han där och betalar 1000-lappar för att få med sig fler väskor...

9. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Du har annars Turkish för 5310, 7007 eller 9397kr. Första priset är non refundable, andra kan du boka om för en kostnad och det senare är fri ombokning.

Thy.com, 13/1-3/7

10. pep

pep Medlem

Ebola?? Er du bange for ebola? Jeg elsker disse småepidemier, som giver globalt massehysteri ligesom avian-flue her i SE-asien: dette udmøntede sig i at flybilletterne faldt til det have, så jeg havde dobbelt så mange rejser :) Ebola, ha, ha - jeg søger nu job i Sierra Leone.....man er vel lidt rebel!

emailsson och PG gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!