Senaste nytt

Biljett samma dag krävs nu för att komma in i SJs lounge

Agö

Medlem
Jag har ett antal större kunder o partners i Malmö (med omnejd) så låter bra.
Då kan jag passa på att testa nattåget till Malmö när jag ändå är igång.

Jag hörde om den här loungen redan i juni förra året, men sen vart det så tyst att jag trodde att projektet hade lagts på is.
Ser gärna lounger även i Umeå, Köpenhamn o Oslo.

Off topic (ännu mer alltså): Tycker SJ har en del intressanta saker på gång med fler lounger, frukostsamarbeten med pressbyrån o nya förmåner (läste en lista på deras hemsida)
Vad ska SJ med en lounge i Köpenhamn till? Bolaget har tre-fyra avgångar per dag för tillfället.
 

olo

Medlem
Undra hur mycket problem det egentligen varit? Hur många hänger där, om de inte skall resa?
Svar mig själv, men en fundering. Kan det vara MTR som är skälet? Att frekventa tågresenärer, som åkt in ett Svart SJ Prio inte skall kunna boka MTR men ändå komma åt loungen. I så fall känns det mycket rimligt.
Det är resebutiken som byggs om till en mkt liten lounge. Öppnar 14 september.
Jag hörde om den här loungen redan i juni förra året, men sen vart det så tyst att jag trodde att projektet hade lagts på is.
Fint! Märkligt att jag har läst frågan om det kommer en lounge på Malmö på såväl instagram som på SJs Frågor&Svar att någon sådan inte är aktuell, och att den gamla försvann när Malmö C bygges om.
 

Agö

Medlem
Svar mig själv, men en fundering. Kan det vara MTR som är skälet? Att frekventa tågresenärer, som åkt in ett Svart SJ Prio inte skall kunna boka MTR men ändå komma åt loungen. I så fall känns det mycket rimligt.


Fint! Märkligt att jag har läst frågan om det kommer en lounge på Malmö på såväl instagram som på SJs Frågor&Svar att någon sådan inte är aktuell, och att den gamla försvann när Malmö C bygges om.
Märkligt? Det är väl kundtjänst vi snackar om.
 

Palazzi

Medlem
Aha. Kör du ofta tåg från Köpenhamn?

Kör inte bil ofta heller, men vill fortfarande ha en Ferrari.

Det är förövrigt 12 avgångar totalt på ett dygn, med en total kapacitet om 313 säten/tåg och 56 i första klass. Beläggningen är 73.9% över sundet i snitt, och kanske något lägre för första klass. Några till har status och kommer in på annan biljett.
Räknar vi lågt skulle 70/avgång o ankomst komma in (om de ville). I min bok är det drygt 800/dygn.

I Malmö finns två "flyglounger" fördelade på två bolag. Andelen linjer och avgångar borde inte motivera (åtminstone Flyg Bra) att ha dessa. De har kapacitet på ungefär 2800 säten, med avdrag för ej full beläggning. Landar på 2000 och sedan ska man hitta de som får komma in. Sedan gäller detta bara vid avgång som halverar antalet besök (men det ändras kanske även på SJ iom denna nya regel).

Men vill du vara motvals för sakens skull så...
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Agö

Medlem
Kör inte bil ofta heller, men vill fortfarande ha en Ferrari.

Det är förövrigt 12 avgångar totalt på ett dygn, med en total kapacitet om 313 säten/tåg och 56 i första klass. Beläggningen är 73.9% över sundet i snitt, och kanske något lägre för första klass. Några till har status och kommer in på annan biljett.
Räknar vi lågt skulle 70/avgång o ankomst komma in (om de ville). I min bok är det drygt 800/dygn.

I Malmö finns två "flyglounger" fördelade på två bolag. Andelen linjer och avgångar borde inte ge 1.600 möjliga resenärer med status?

Men vill du vara motvals för sakens skull så...
Har SJ tolv avgångar från Köpenhamn per dygn? Vad är din källa för alla dessa siffror?
 

FFlash

Medlem
SJ skulle kunna göra samarbetsavtal med SAS om city lounge och installera automatspärr som släpper in all innehavare av guld färg + de som försöker smita in som okänd gäst ;) ;)
 

olo

Medlem
Aha. Kör du ofta tåg från Köpenhamn?
Kör inte bil ofta heller, men vill fortfarande ha en Ferrari.
Så det händer alltså att det @Palazzi som kör tåget? Även om det inte är ofta..? Det låter upplagt som ett BC-event...
Har SJ tolv avgångar från Köpenhamn per dygn? Vad är din källa för alla dessa siffror?
SJ brukar köra X2000 sommartid på Göteborg-Malmö istället för 3000 och låter då några av dessa gå över bron. Det kan ta dra upp siffran sommartid.
Under året i övrigt är det väl bara Stockholm-Malmö-Köpenhamn som går över bron..?
 

Palazzi

Medlem
Har SJ tolv avgångar från Köpenhamn per dygn? Vad är din källa för alla dessa siffror?

T/R enligt bokningsdialogen och iom att man tidigare (som nu möjligen begränsas...ser inte ett exakt förbud mot lounge on arrival) kunnat gå in i lounge även vid ankomst är det annat än för flyg.
Detta gäller UTAN tillägget för Göteborgslinjen och dess passage. Hittar inte vilken kapacitet det adderar. Antar att det är färre kopplade vagnar.
 
Toppen