Senaste nytt

Biljett från Lufthansa men ett leg flygs av annat bolag - vilken lounge?

Julia K

Medlem
Jag har bokat en resa (i business) till Kambodja med Lufthansa. Vi flyger med LH till Bangkok där vi har tre timmar uppehåll och sedan flygs sista leg av Thai Airways.
På hemresan flygs första leg av Bangkok Airways, till Bangkok där vi återigen har tre timmar uppehåll innan den långa flygningen till Europa med LH. Här har jag dessutom sett att flyget med BA bara är Economy. Jag förmodar att det inte finns annat än economy på de flygen. Ingen drama för flyget tar bara en timme.
Men jag undrar vilka lounger vi har tillgång till i Bangkok när vi har våra tre timmars uppehåll? Är det alltid bara Lufthansas lounge eller kan vi också gå till TA’s lounge på ditresan och Bangkok Airways lounge på hemresan?
Och kommer vi ha tillgång till lounge på flygplatsen i Kambodja innan vi flyger hem även om vi bara har en economy biljett därifrån till Bangkok?
Första gången i business class så frågorna är många :p
 

adhoc76

Medlem
dessutom sett att flyget med British Airways bara är Economy

Du menar Bangkok Airways antar jag? Tidigare var det så att man alltid fick loungeaccess till Bangkok Airways egna lounger. Det var inte mycket att sukta efter, lite saft/juice och nåt tilltugg enbart. Numera verkar de ha infört en egen klass, Blue Ribbon, för att få detta. Har du en biljett i ekonomi så är det ekonomi som gäller och ingen lounge som jag uppfattar läget givet hur du beskriver det i tråden.

Om du åker business från Bangkok sen så kan du söka här för att se vilka lounger du kommer in i:

Lounge Information - Star Alliance - Star Alliance

Välkommen hit förresten! :)
 

adhoc76

Medlem

Och så en "pekpinne" - använd inte förkortningar. Det förväxlas med IATA-koder, alltså de bokstäver som står framför flygets nummer (används även för flygplatser). Ska man använda förkortningar så måste de vara rätt för att det ska vara begripligt. TA är kod för Taca International Airlines. TG är kod för Thai Airways. PG är kod för Bangkok Airways. Skriv utan förkortningar så att alla förstår vad du menar.
 

AABack2ARN

Medlem
Hej och välkommen hit. Lite olycklig användning då siten översätter B och A till British Airways snarare än Bangkok Airways. Likaså är den korrekta förkortningen för Thai TG snarare än TA.

Men hursomhaver tror jag inte Lufthansa har någon egen lounge i Bangkok men ni kommer in i alla Star Alliance lounger eftersom du ankommer med ett Star Alliance-flyg långdistans i business och fortsätter med ett Star Alliance-flyg

På hemresan kommer ni i Bangkok kunna välja på alla Star Alliance opererade Business Class lounger. Jag har för mig att det finns lounger från Singapore Airlines, Eva Air och ett antal knutna till Thai Airways.

Loungerna finns recenserade här på siten. Eva Airs lounge är lite cool och påminner mycket om en finlandsbåt!
 

Julia K

Medlem
@adhoc74 och AABack2ARN: Tack för svar! Då kommer det nog inte gå någon nöd på oss om vi har flera lounger att välja på.

En fråga som också uppstod nu: På ditresan har vi första mellanlandningen i Frankfurt. Mååånga timmar :( Kommer vi också där kunna gå till vilken Star Alliance business lounge som helst? Vi flyger ju business från Sverige och business vidare till Bangkok.

Och ja, jag menar såklart Bangkok Airways och inte British. Såg själv att det blev lite knasigt. Blir inga fler förkortningar från mig i framtiden :D
 
Toppen