Dr. Miles
Expert
Jag tror inte att någon här har skrivit recension av Vietnam Airlines Business class på Boeing 787 än därför tänkte jag att skriva en kort bildreserapport av resan med Vietnam Airlines i Business class på deras nya Boeing 787.
Bakgrund:
Jag bokade den här resan med mina Flying Blue miles.
Flying Blue räknar Taiwan som samma zon som Sydostasien zon därför valde jag att boka Hanoi-(Vietnam Airlines)-Tokyo-(Delta)-Taipei.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Antalet poängen som behövdes var 25,000 miles + ca 45 EUR i skatter enkel väg i Business class. En av bästa deals man kan göra med relativt få Flying Blue miles.
Vietnam Airlines lounge på Hanoi Noibai flygplats (HAN).
Jag var där ca en timme före planerad avgångstid och loungen var välbesökt.
Jag tog ett par tempura från buffén och drack mjölk för att lugna ner min mage.
Baren var inte bemannad och personalen började plocka undan maten från buffén.
Antagligen personalen ville åka hem tidigt efter en lång arbetsdag.
Trappan från avgångshallen:
Ingången till loungen:
Lounge:
Vy från loungen:
Lugna avdelningen:
Arbetsstationer:
Magasinshyllan:
Bufféer och drycker:
Baren:
Massagestolar och rökrummet:
Toaletter & duschar:
Vietnam Airlines Business class Boeing 787 på Hanoi -> Tokyo Narita:
Flighten var ca 4 timmar 30 minuter och den avgick kl. 00:50 från Hanoi så jag la mig direkt efter drinken och sov till några minuter innan de började att servera frukosten (ca 1,5 timme före ankomst).
Flygplan för kvällens flight:
Kabinbilder:
Stolar:
Fönster. Som andra Boeing 787 solskyddet ändrar färgen av fönster.
Skärm:
Filmutbud:
Pre-flight: Jag tror att det var någon sorts fruktjuice men jag vet inte vad det var.
Till drink efter take-off tog jag deras signature drink, "Red river". Det var lite bittert för mig
Jag valde japanska menyn till frukost. Det smakade gott faktiskt.
Inflygning och ankomst:
Sammanfattning:
Hårdvarumässigt är deras Business class stolar på Boeing 787 likvärdiga som Cathay Pacifics Business class (Cirrus Zodiac).
Något begränsat filmutbud än t ex Cathay Pacific eller Singapore Airlines men på en nattflyg 4 timmar 30 minuter räckte det gott och väl.
Jag sov ostört nästan tre timmar innan de började att servera frukosten. I detta läge önskade jag att flighten var två timmar längre så att jag kunde vila mig lite mer men det är inget fel av Vietnam Airlines.
Maten var god och de försökte inte att köra samma upplägg som Asiana Airlines hade på nattflyg Bangkok->Seoul (Asiana serverade både middag och frukost på lika långt nattflyg), vilket var bra val.
Jag vill hellre ha sömn än två måltider på en 4,5 timmars flight.
Eftersom jag sov mesta del av flighten kan jag inte säga om deras service var dåligt eller inte.
De fyllde på mitt té då och då förutom när det var lite turbulens.
Men det kanske beror på att beläggningen var väldigt dåligt. Det var 6 personer i Business class på min flight.
Skulle jag vilja flyga med Vietnam Airlines igen? Ja, anytime.
Rekommenderar jag Vietnam Airlines Business class på Boeing 787 till andra? Ja, flyg med dem medan ni kan.
Det finns bra Vietnam Airlines deals både från Asien och från Europa.
När de har bättre Business class produkt än på deras Boeing 777 eller Airbus A330, det har blivit riktigt prisvärda flygbolag att flyga med, i alla fall i Business class.
Bakgrund:
Jag bokade den här resan med mina Flying Blue miles.
Flying Blue räknar Taiwan som samma zon som Sydostasien zon därför valde jag att boka Hanoi-(Vietnam Airlines)-Tokyo-(Delta)-Taipei.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Antalet poängen som behövdes var 25,000 miles + ca 45 EUR i skatter enkel väg i Business class. En av bästa deals man kan göra med relativt få Flying Blue miles.
Vietnam Airlines lounge på Hanoi Noibai flygplats (HAN).
Jag var där ca en timme före planerad avgångstid och loungen var välbesökt.
Jag tog ett par tempura från buffén och drack mjölk för att lugna ner min mage.
Baren var inte bemannad och personalen började plocka undan maten från buffén.
Antagligen personalen ville åka hem tidigt efter en lång arbetsdag.
Trappan från avgångshallen:
Ingången till loungen:
Lounge:
Vy från loungen:
Lugna avdelningen:
Arbetsstationer:
Magasinshyllan:
Bufféer och drycker:
Baren:
Massagestolar och rökrummet:
Toaletter & duschar:
Vietnam Airlines Business class Boeing 787 på Hanoi -> Tokyo Narita:
Flighten var ca 4 timmar 30 minuter och den avgick kl. 00:50 från Hanoi så jag la mig direkt efter drinken och sov till några minuter innan de började att servera frukosten (ca 1,5 timme före ankomst).
Flygplan för kvällens flight:
Kabinbilder:
Stolar:
Fönster. Som andra Boeing 787 solskyddet ändrar färgen av fönster.
Skärm:
Filmutbud:
Pre-flight: Jag tror att det var någon sorts fruktjuice men jag vet inte vad det var.
Till drink efter take-off tog jag deras signature drink, "Red river". Det var lite bittert för mig
Jag valde japanska menyn till frukost. Det smakade gott faktiskt.
Inflygning och ankomst:
Sammanfattning:
Hårdvarumässigt är deras Business class stolar på Boeing 787 likvärdiga som Cathay Pacifics Business class (Cirrus Zodiac).
Något begränsat filmutbud än t ex Cathay Pacific eller Singapore Airlines men på en nattflyg 4 timmar 30 minuter räckte det gott och väl.
Jag sov ostört nästan tre timmar innan de började att servera frukosten. I detta läge önskade jag att flighten var två timmar längre så att jag kunde vila mig lite mer men det är inget fel av Vietnam Airlines.
Maten var god och de försökte inte att köra samma upplägg som Asiana Airlines hade på nattflyg Bangkok->Seoul (Asiana serverade både middag och frukost på lika långt nattflyg), vilket var bra val.
Jag vill hellre ha sömn än två måltider på en 4,5 timmars flight.
Eftersom jag sov mesta del av flighten kan jag inte säga om deras service var dåligt eller inte.
De fyllde på mitt té då och då förutom när det var lite turbulens.
Men det kanske beror på att beläggningen var väldigt dåligt. Det var 6 personer i Business class på min flight.
Skulle jag vilja flyga med Vietnam Airlines igen? Ja, anytime.
Rekommenderar jag Vietnam Airlines Business class på Boeing 787 till andra? Ja, flyg med dem medan ni kan.
Det finns bra Vietnam Airlines deals både från Asien och från Europa.
När de har bättre Business class produkt än på deras Boeing 777 eller Airbus A330, det har blivit riktigt prisvärda flygbolag att flyga med, i alla fall i Business class.
Last edited: