Senaste nytt

Bildreserapport: China Eastern Business class Airbus A330 Bangkok-Shanghai

Dr. Miles

Expert
Jag reste med China Eastern i Business class och det är nog få som har rapporterat om det flygbolaget i forumet, så passar jag på att posta några bilder från flygningen.

Jag hade en China Easterns Economy class biljett i B klass (näst högst i Economy class) på Bangkok-Shanghai när jag köpte en billig T klass biljett från Japan.
Flighterna mellan Japan och Kina var bokade i T klass men Kina inrikesflyg och mellan Kina och Bangkok blev B klass, vilket jag tackar för.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

När jag var på China Easterns check in på Bangkok Suvarnabhumi flygplats, såg jag en skylt av "Promotion upgrade", alltså kontant uppgradering.
Uppgradering från B klass till Business class på sträckan mellan Bangkok och Shanghai kostade 3.500 THB (ca 900 SEK).

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 001.jpg


Jag frågade check in personalen om vilken flygplansmodell det skulle vara på min flight och svaret var Airbus A330.
Eftersom den flightens avgång var kl. 2 på natten och jag ville sova så nappade jag på erbjudandet.

Problemet var dock att de inte tog emot kreditkort utan endast kontant.
Jag hade inte 3.500 THB i kontant så fick jag ta ut kontanter från bankomaten.
Trots avgiften 220 THB, blev det bättre kurs än att växla pengarna på vanliga banker som finns på flygplatsen.

China Easterns Business class passagerare fick använda THAI lounger (ej SPA eller First).


Kabinbilder:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 002.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 003.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 006.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 009.JPG


Business class stolar:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 004.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 005.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 007.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 008.JPG


Sängläge:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 010.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 011.JPG


Kontroller:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 012.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 013.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 014.JPG


Champagne före avgång:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 015.JPG


Bilder från flygning:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 016.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 017.JPG


Ankomst på Shanghai Pudong:
China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 018.JPG

China Eastern Business class A330, BKK-PVG, 020.JPG



Jag la mig direkt efter påstigning och vaknade ca en halvtimme före ankomst så jag vet inte vad som serverades till frukost.
Stolen var bekvämt att sova i men täcket var samma modell som i Economy class, med andra ord tunt täcke.
Jag hade ett ledigt säte bredvid mig så jag kunde använde två täcke men annars hade jag frusit.
 

Fredrik

Medlem
Intressant och positivt att du fick poäng för den uppgraderade klassen. Tycker du att det var värt priset så här i efterhand?
 

Dr. Miles

Expert
Intressant och positivt att du fick poäng för den uppgraderade klassen. Tycker du att det var värt priset så här i efterhand?
Absolut.
Om det hade varit ett Boeing 737 med recliner stol hade jag nog övervägt att sitta kvar i Economy men på Airbus A330, dessutom ett nattflyg var det ett enkelt val.

Jag fick ett kvitto från China Eastern vid gaten (check in personalen kunde inte utfärda kvittot där) och där stod ett nytt biljettnummer och bokningsklass I.
 

Dr. Miles

Expert
Tänk, OM ni fick uppgradera Malaga-Stockholm (ca 4 timmar) från SAS Go till SAS Business på Airbus A330 för ca 900 SEK, inte på Airbus A32x eller Boeing 737.
Dessutom ett nattflyg.
Utöver det, man inte har elitstatusen så att man får tillgång till loungen på köpet vid uppgradering.

Tycker ni inte att det är ett bra värde för pengarna då?
 

squeezen

Medlem
Definitivt värt det. I synnerhet om man inte har lounge via status.
Dessutom bra bonus att få fler miles i ny klass som @Fredrik påpekade.

Vet faktiskt ingen annan som gör det vid airport check-in upgrade. I synnerhet inte till annat program dessutom. Snyggt!
 
Toppen