Senaste nytt

Bildreportage: Min resa till Mercedes-AMG i Affalterbach

Fabriksbesöket i Affalterbach hos Mercedes-AMG var riktigt spännande och lärorikt. Här finns huvudkontoret för Mercedes-AMG och all design av motorer och modeller sker här. Dessutom finns motorfabriken för V8 och V12 motorerna här samt "Performance Studio" som specialbygger bilar efter kundernas önskemål.

I samma område finns även HWA AG som jobbar med tävlingsbilar (exempelvis DTM i Tyskland) samt AMG Driving Academy som erbjuder förarutbildningar. Nu har dom även byggt en AMG Private Lounge för ägare av Mercedes-AMG som var riktigt cool, som ett club floor ungefär.



IMG_2872.jpg

I kundcentret blev jag mottagen av Mercedes-AMG Brand Manager och fick en personlig guide som heter Günther. På bilden syns nya GLE 63 AMG som inte börjat levereras ännu.


IMG_2868.jpg

Svåremotståndligt när man är AMG-nörd, här fanns massor med skoj grejer. Döttrarna har redan SLS AMG trampbil och min fru blir tokig om jag bär hem mer prylar så jag fick hålla igen. Svart AMG plånbok har jag i fickan :)

IMG_6812.jpg

Besöket i motorfabriken var väldigt spännande. På två separata våningsplan tillverkas V8 och V12 motorerna. På V8 sidan finns både M157 som sitter i min E63 och M178 som sitter i nya AMG GT och C63. Dessutom är något nytt på gång så vi fick inte titta in där...bara på V12 våningen. Jag tror personligen att vi kommer se en hybridmotor med DRS eller ERS i nya E63 precis som i Mercedes-AMG F1 bilar.


IMG_2881.jpg

Performance Studio specialbygger bilar efter kundernas önskemål. En bil helt i guld med guldfälgar? Inget problem. Specialinteriör helt enligt dina önskemål? Inga problem. Det är dock inte gratis om du vill ha något väldigt speciellt. Som exempel kostar speciallack €30 000 men då kan du få vilken färg du vill...

IMG_2885.jpg

AMG Private Lounge är som ett clubfloor för AMG ägare. Här kan grupper samlas med egen bar, egen terrass och allmänt mys. Mycket att läsa och titta på för hängivna kunder.

IMG_6813.jpg

En Espresso med V8 styrka innan vi rullar iväg norrut med mål Hamburg innan sovdags. 64 mil och klockan är redan 16:00.

IMG_6785.jpg

Günther och hela AMG familjen är så grymt trevliga, känns som att det är ett litet familjeföretag (dom är bara 1200 anställda) som man besöker. Grym dag. Mot Autobahn!
 
Klockan är 16:00 och bilen är fulltankad med 100 oktan Shell V-power. Dags att rulla mot Hamburg, 64 mil och sex timmars körtid under vanliga förhållanden. Men detta är dagen innan Kristi Himmelfärd och varenda tysk slutar tidigt och är lediga imorgon. Lång kö för att komma upp på Autobahn och vi hann inte långt innan Comand rapporterar "traffic ahead, maximum speed 20 km/h...".

IMG_6801.jpg

Vi stannar på ett Autohof och äter middag, hoppas att köerna ska släppa lite. Currywürst!

IMG_6803.jpg

Vi fastnade i Würzburg med kö åt alla håll. Comand bad oss åka genom stadskärnan vilket var en återvändsgränd utan like. Jag tror vi tappade minst en timme runt staden... Några timmar senare har vi fått upp farten och dom där vita skyltarna är ju så trevliga.

IMG_6806.jpg

Trafiken lättade och vi fick tillfälle att spärra då och då. Bilen är väldigt stabil i höga hastigheter och ingen Porsche hakar på från 150km/h :)
Kvällen blev lite jobbig, timmarna flöt iväg och 22:30 var vi bara i Hannover. Där var alla hotell dyra och inget kändes rätt. En kaffe och så var vi på motorvägen igen, efter att ha tankat såklart... Det blev ett enkelt Autohof sju mil söder om Hamburg. €99 per natt inkl frukostbuffé. Ölen kostade €1,99. Somnade vid midnatt, upp 06:00. Rullade igen vid 07:00...

IMG_6807.jpg

Resan till Puttgarden gick snabbt. Blev en dansk pølse och kaffe på färjan. Sen rullar vi genom Danmark mot bron och vidare in i Sverige. Där fick min kompis Johan ta över ratten, 120km/h kändes inte så skoj.

IMG_6820.jpg

Hemma hos tjejerna strax efter 18:00. Linnea som inte gillar svarta bilar gav OK trots allt. Hilda tycker det var sjukt kul med ny bil! Frun klagade mest på att jag glömt beställa massage i framstolarna...IWC klockan imponerade inte på henne.

IMG_6826.jpg

Vi samlar på badankor i vår familj. Rosa och lila till damerna, "Hamilton" i mitten är min :D
 
Historien är nästan slut. Vi kom hem och snart nådde jag 7 dagarsgränsen för min importförsäkring så bilen har stått i garaget. Ursprungskontrollen tog lite tid men nu har jag tid bokad i Strängnäs imorgon måndag.

Fick idolbrev av tyska myndigheter också med bild på bilen!

image.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Man måste gilla Tyskland ibland, att 2015 ha bötesbelopp på drygt 90 kronor är fenomenalt ;)
Rätt kul när jag fick en P-bot på 5 Euro häromåret, billigare än vilket P-hus som helst i Stockholm..

Kul reportage i övrigt, känner igen vissa grejer från en nära vän tillika Mercedes/AMG/Maybach-nörd som kommer ner ibland och ivrigt letar fynd :)
 

jsn

Medlem
Är själv (ännu inte?) någon stor Mercedes-fantast, men jag medger gärna att de har byggt några av bilvärldens vackraste bilar genom åren. Själv gillar jag nog 50-talet och tidigt 60 bäst, vilka årgångar ligger er varmast om hjärtat?
 
Toppen