Personliga reflektioner.
J-Class ombord Qatar airways är fortfarande en fantastisk produkt även om mjukvaran i form av mat och dryck har drabbats av icke officiella kostnadsbesparingar de senaste 3 åren skulle jag påstå. Riktigt trevlig koncept med dine on demand, kvalitetspyjamas på sena avgångar,tandborstar,rakattiraljer på toaletterna,tjusig kabinsättning och excellent personlig serviceanda ombord .Svårt att rangordna vilken flygplanstyp som är bättre men generellt föredrar jag på redeye flighter (men smaken är ju väldigt olika sån tur är ) de traditionella långskeppsätena även om det innebär 2-2-2 konfiguration såsom i de lite äldre 777orna samt A-340.
Har ännu ej fått prova på Q-Suit vilket är lite störande,nåväl...
I Ekonomiklass är QR`s Boeing787-8 den i särklass sämsta hårdvaruprodukt QR någonsin har levererat. Tunna och hårda säten,trångt överallt i kabinen. Enda ok platserna är rad 10 gång samt 26 gång men toaletten kan vara störande då vaccumsuget är sjukt dåligt isolerat. Väldigt skönt att den är lätt att undvika när man reser ut från CPH numera.
Bäst i ekonomiklass är naturligtvis deras 10 st A-380. Lite styva stolar men fantastiska ytor samt gott om plats när man väl är bältad. Statuskunder sitter upperdeck,precis efter baren och har där ytterligare mer privacy och bättre kabinmiljö.
Fördelen med A340 är konfigurationen 2-4-2, nackdelen på mittenraden är att om du lyckas säkra en rad för dig själv så går det inte att fälla upp armstöden mellan stolarna helt och hållet.Många och rymliga toaletter på dessa kärror.
Fördelen med B-777 är att det finns många säten med bättre benutrymme att säkra vid incheckningen. Nackdelen är väl att alla? deras 777ER har modifierats till 3-4-3 nuförtiden så det är trångt i gångarna och kunder samt crew springer ofta in i din bredaxlad axel när du har gångplats.
Småflygen exkl A-330 var det flera år sedan jag åkte men det var gott om plats i sätena samt så där mjuka som de kunde vara för inte allt för länge sedan. Nackdelen om det är hög kabinfaktor är naturligtvis de få toaletterna.
Tyvärr har inte A-350 flugit på de linjer jag åker( blir dock ändring på det nu när vintertidtabellen är "spikad") så om 3 veckor ska jag prova den i premium men hinner en vända först i de "gamla" vanliga kärrorna först.