Senaste nytt

Betyg Qatars olika modeller

J

Joakim Reinius

Guest
Nu har jag testat de flesta planen med Qatar, men har A380 kvar samt att jag inte provat Qsuites ännu.

Hittills är mitt betyg (detta gäller business class):
1. B787 Dreamliner
2. A350
3. B777
4. A330

Sedan kanske jag är lite tråkig, men jag tror inte jag kommer gilla Qsuites då man blir mer avskärmad, eller får mer privat utrymme, vilket passar mig ganska dåligt.

Jag hade A380 som favorit innan jag provade Dreamlinern (Testat Etihads och Emirates A380).

Vad har ni själva för favoriter?
 
Nu har jag testat de flesta planen med Qatar, men har A380 kvar samt att jag inte provat Qsuites ännu.

Hittills är mitt betyg (detta gäller business class):
1. B787 Dreamliner
2. A350
3. B777
4. A330

Sedan kanske jag är lite tråkig, men jag tror inte jag kommer gilla Qsuites då man blir mer avskärmad, eller får mer privat utrymme, vilket passar mig ganska dåligt.

Jag hade A380 som favorit innan jag provade Dreamlinern (Testat Etihads och Emirates A380).

Vad har ni själva för favoriter?
Mine er A359/A35K og B777. B787 kommer langt ned på listen, det er også trangere enn A350 og har heller ikke plass til QSuites. Synes også A350 er stillere enn 787. Jeg har flydd QSuites flere ganger og det er helt fantastisk!
 
J

Joakim Reinius

Guest
Mine er A359/A35K og B777. B787 kommer langt ned på listen, det er også trangere enn A350 og har heller ikke plass til QSuites. Synes også A350 er stillere enn 787. Jeg har flydd QSuites flere ganger og det er helt fantastisk!

Tycker du det är trångt i B787 Business Class? Tänk vilka olika erfarenheter man har :)
 
Tycker du det är trångt i B787 Business Class? Tänk vilka olika erfarenheter man har :)
Jeg sa det var trangere på 787 enn A350:) Det er jo riktig da A350 har en større diameter enn 787. Derfor ikke QSuite setene de har på A350 passer på 787. Jeg har flydd med Qatar i Y på 787 og det var veldig trangt!:eek: Synes også at A350 er et mere behagelig fly å fly med, men alt er subjektivt
 

QR A319

Medlem
Personliga reflektioner.
J-Class ombord Qatar airways är fortfarande en fantastisk produkt även om mjukvaran i form av mat och dryck har drabbats av icke officiella kostnadsbesparingar de senaste 3 åren skulle jag påstå. Riktigt trevlig koncept med dine on demand, kvalitetspyjamas på sena avgångar,tandborstar,rakattiraljer på toaletterna,tjusig kabinsättning och excellent personlig serviceanda ombord .Svårt att rangordna vilken flygplanstyp som är bättre men generellt föredrar jag på redeye flighter (men smaken är ju väldigt olika sån tur är ) de traditionella långskeppsätena även om det innebär 2-2-2 konfiguration såsom i de lite äldre 777orna samt A-340.
Har ännu ej fått prova på Q-Suit vilket är lite störande,nåväl...

I Ekonomiklass är QR`s Boeing787-8 den i särklass sämsta hårdvaruprodukt QR någonsin har levererat. Tunna och hårda säten,trångt överallt i kabinen. Enda ok platserna är rad 10 gång samt 26 gång men toaletten kan vara störande då vaccumsuget är sjukt dåligt isolerat. Väldigt skönt att den är lätt att undvika när man reser ut från CPH numera.
Bäst i ekonomiklass är naturligtvis deras 10 st A-380. Lite styva stolar men fantastiska ytor samt gott om plats när man väl är bältad. Statuskunder sitter upperdeck,precis efter baren och har där ytterligare mer privacy och bättre kabinmiljö.
Fördelen med A340 är konfigurationen 2-4-2, nackdelen på mittenraden är att om du lyckas säkra en rad för dig själv så går det inte att fälla upp armstöden mellan stolarna helt och hållet.Många och rymliga toaletter på dessa kärror.
Fördelen med B-777 är att det finns många säten med bättre benutrymme att säkra vid incheckningen. Nackdelen är väl att alla? deras 777ER har modifierats till 3-4-3 nuförtiden så det är trångt i gångarna och kunder samt crew springer ofta in i din bredaxlad axel när du har gångplats.
Småflygen exkl A-330 var det flera år sedan jag åkte men det var gott om plats i sätena samt så där mjuka som de kunde vara för inte allt för länge sedan. Nackdelen om det är hög kabinfaktor är naturligtvis de få toaletterna.
Tyvärr har inte A-350 flugit på de linjer jag åker( blir dock ändring på det nu när vintertidtabellen är "spikad") så om 3 veckor ska jag prova den i premium men hinner en vända först i de "gamla" vanliga kärrorna först.
 
J

Joakim Reinius

Guest
Personliga reflektioner.
J-Class ombord Qatar airways är fortfarande en fantastisk produkt även om mjukvaran i form av mat och dryck har drabbats av icke officiella kostnadsbesparingar de senaste 3 åren skulle jag påstå. Riktigt trevlig koncept med dine on demand, kvalitetspyjamas på sena avgångar,tandborstar,rakattiraljer på toaletterna,tjusig kabinsättning och excellent personlig serviceanda ombord .Svårt att rangordna vilken flygplanstyp som är bättre men generellt föredrar jag på redeye flighter (men smaken är ju väldigt olika sån tur är ) de traditionella långskeppsätena även om det innebär 2-2-2 konfiguration såsom i de lite äldre 777orna samt A-340.
Har ännu ej fått prova på Q-Suit vilket är lite störande,nåväl...

I Ekonomiklass är QR`s Boeing787-8 den i särklass sämsta hårdvaruprodukt QR någonsin har levererat. Tunna och hårda säten,trångt överallt i kabinen. Enda ok platserna är rad 10 gång samt 26 gång men toaletten kan vara störande då vaccumsuget är sjukt dåligt isolerat. Väldigt skönt att den är lätt att undvika när man reser ut från CPH numera.
Bäst i ekonomiklass är naturligtvis deras 10 st A-380. Lite styva stolar men fantastiska ytor samt gott om plats när man väl är bältad. Statuskunder sitter upperdeck,precis efter baren och har där ytterligare mer privacy och bättre kabinmiljö.
Fördelen med A340 är konfigurationen 2-4-2, nackdelen på mittenraden är att om du lyckas säkra en rad för dig själv så går det inte att fälla upp armstöden mellan stolarna helt och hållet.Många och rymliga toaletter på dessa kärror.
Fördelen med B-777 är att det finns många säten med bättre benutrymme att säkra vid incheckningen. Nackdelen är väl att alla? deras 777ER har modifierats till 3-4-3 nuförtiden så det är trångt i gångarna och kunder samt crew springer ofta in i din bredaxlad axel när du har gångplats.
Småflygen exkl A-330 var det flera år sedan jag åkte men det var gott om plats i sätena samt så där mjuka som de kunde vara för inte allt för länge sedan. Nackdelen om det är hög kabinfaktor är naturligtvis de få toaletterna.
Tyvärr har inte A-350 flugit på de linjer jag åker( blir dock ändring på det nu när vintertidtabellen är "spikad") så om 3 veckor ska jag prova den i premium men hinner en vända först i de "gamla" vanliga kärrorna först.


Jättekul att läsa det du skriver! Ni erfarna flygare har så mycket kunskap man skulle vilja få ut av er.

Man kanske skulle skriva samma fråga för alla bolag. Ovärderlig information!! Tack!
 

ACervin

Medlem
Jag har provat 350, 787 och 777 i business med Qatar, tyvärr inte 380 ännu. Föredrar 350 som är lite rymligare än 787 med exakt samma inredning. Tycker nog att de är lika tysta. Skillnaderna är små. Dom har ju några märkliga stolar bakom första dörren i 787 som man skall undvika. Generellt föredrar jag 380. Emirates 380 med barhäng är oslagbart så jag misstänker att QR 380 skull bli min favorit om/när jag får chans att prova.
 

JGG

Medlem
Jag gillade deras A-319 som de började med från Stockholm. Både business och ekonomi hade sköna stolar. Tyckte inte att det kändes trångt i ekonomi om jag minns rätt. Vet inte om dem finns kvar i deras flotta men ett tag flög de till Katmando med dem.
Jag ska få prova QSuite nu i december och det ska bli intressant. Tyvärr såg jag att de satt in en 777 på utresan:(
Annars har jag gillat deras säten i A-350 och 787or för att man kan få singel säten.
 
Toppen