Senaste nytt

Betalo inför överföringar till bankkonto

Thornado

Medlem
Om man faktiskt får poäng/spend för det så är det ju intressant så länge det får vara kvar.
Min syster diskuterar ett eventuellt lägenhetsköp (utan mäklare) där jag ska hjälpa till med en del av pengarna och då vore det ju inte ointressant att fixa en voucher eller två på en gång. Enda problemet är ju att det tar så lång tid för pengarna att överföras, så kan vara lite knepigt om de vill att pengarna ska föras över vid kontraktskrivandet.

Lite OT för denna tråd, men har det diskuterats varför det behöver ta flera dagar innan de kan göra en betalning? Om de tar betalningen från mitt kort nu så borde de ju kunna utföra överföringen i stort sett på en gång.
 

Osten

Medlem
Kan meddela att det som diskuterats här i forumet, stämmer. Jag testade att göra en överföring via betalo direkt när de skickade ut mejlet, jag förde över 100 kr till mitt eget bankkonto hos nordea. Kontrollerade nu amex räkningen och 15 eurobonus poäng har trillat in. För detta betalade jag 2 kr i serviceavgift.
0.13 kr per poäng.

Undra hur lång tid det dröjer innan de spärrar detta? Känns orimligt bra.
 

NotRyan

Medlem
Kan meddela att det som diskuterats här i forumet, stämmer. Jag testade att göra en överföring via betalo direkt när de skickade ut mejlet, jag förde över 100 kr till mitt eget bankkonto hos nordea. Kontrollerade nu amex räkningen och 15 eurobonus poäng har trillat in. För detta betalade jag 2 kr i serviceavgift.
0.13 kr per poäng.

Undra hur lång tid det dröjer innan de spärrar detta? Känns orimligt bra.
Nu var det kanske för att beloppet var lågt, men du bryter mot villkoren (om nu inte kontona tillhör olika personer) och har du otur så kan dom stänga av dig.... Sedan kommer nog detta att behöva räknas som kontantuttag. Jag tror bara Betalo inte är klara med den justeringen ännu. Annars lär kortföretagen dra öronen åt sig...
 

Osten

Medlem
Nu var det kanske för att beloppet var lågt, men du bryter mot villkoren (om nu inte kontona tillhör olika personer) och har du otur så kan dom stänga av dig.... Sedan kommer nog detta att behöva räknas som kontantuttag. Jag tror bara Betalo inte är klara med den justeringen ännu. Annars lär kortföretagen dra öronen åt sig...

Kan absolut stämma att på grund av det låga beloppet så gick det under radarn, kontona är registrerade på samma person, så lite av en gambling, men kände att jag var tvungen att testa bara för att det kändes för bra för att vara sant. Känns som en fantastik möjlighet att tjäna poäng, som tidigare nämnts vid exempelvis bilköp.
 
Betalo kan väl rimligtvis inte veta vem som äger ett bankkonto med hänsyn till de omfattande sekretessreglerna?
Ett Bankgirokonto är ju däremot offentligt, där kan Betalo då genom orgnr se vilka som sitter i styrelsen och därmed har bestämmande inflytande.
 

Thornado

Medlem
Är inte att sitta på pengarna en del av affärsmodellen?

Jo, så är det ju kanske, men det känns ju inte som att de kan göra några stora vinster på att sitta på pengarna i 3-4 dagar extra. Inte minst då de ju riskerar att istället missa avgiften de skulle få in för mer akuta överföringar som måste göras "på en gång".

Just detta gör ju att det blir helt klart knepigt att använda vid bilköp eller liknande. Tidigare ägaren vill ju knappast lämna över nycklarna mot ett "oroa dig inte, pengarna dyker nog upp om fyra dagar" och på samma sätt skulle jag inte känna mig helt bekväm med att föra över pengarna och sen komma överens om att mötas upp om 4 dagar för att få nycklarna när pengarna väl kommit in på säljarens konto.
 
Toppen