Senaste nytt

Betalo inför överföringar till bankkonto

mtlmr

Medlem
Det gäller ju om köpet klassas som kontantuttag och inte försäljning, och är just den som osäkerheten här berör. Kontantuttag ger ju oftast inga poäng heller.

En del kredittkort tar også renter for overføring til egen konto fra dag ett, og da betaler det seg neppe. I hvert fall tilfellet med mitt norwegian-kort.
 
Jag gjorde en provöverföring direkt när den här möjligheten öppnades, och överförde 1500 kr via Amex Premium. Det verkar hanteras som en vanlig försäljning, 1530 kr har debiterats Amex-kortet, och jag har fått 231 poäng. Jag kan inte säga med säkerhet om det räknats mot spenden för att få en 2-4-1-voucher (det var lite för mycket andra transaktioner runtomkring), men det känns rimligt att om man får poäng, bör det räknas mot spenden.

Jag har läst Betalos villkor, men kan inte hitta något om att man inte får skicka pengar till sina egna konton. Det här känns som en lite "farlig" feature, jag ser en risk för att flera kort kommer behöva se över sina bonusprogram om det här blir populärt. Den som vill uppnå en viss spend under året, kan ju i princip göra det den 1:a januari till en kostnad av 1-2%, bara genom att skicka pengar till sig själv, och behöver sen inte använda kortet mer under året.
 

ToBr

Medlem
img_clear.gif
04/07/2016 BETALO AB Stockholm 102,00 kr 20EB Poäng.

Min "spendmätare" är buggad generellt efter mitt byte till Elite så svårt att säga där, någon som har mer koll kanske kan uppdatera.
 

RickardG

Medlem
Det här bryter väl mot Amex villkor paragraf 2.1a om hur kortet får användas. I princip får man inte skaffa sig "kontanter" genom att belasta kontot, på annat sätt än kontantuttag med tillhörande avgift. Det gäller även till närstående.
 
Undra vad Ekobrottsmyndigheten tycker om den här tjänsten. Det låter som att det finns risk att kriminella kan använda sig av detta för pengatvätt.
 
Toppen