Betald uppgradering med United, ändas poängintjäning?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av Najk, 22 Juni 2014.

1. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade en betald biljett, bokad hos SAS i GO.
    Ett segment, inrikes i USA, som trafikerades av UA uppgraderade jag vid OLCI med pengar till First.
    Jag har letat i bekräftelsen men hittar inget om ev. ny bokningsklass.

Det jag undrar är om denna uppgradering genererar någon ny bokningsklass och eventuell någon annan intjäning till Eurobonus?

Som det är nu på mina EuroBonus sidor så har segmentet gett poäng motsvarande Ekonomi.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har aldrig prövat på UA, men vid uppgradering vid incheckning med Lufthansa fick man inte EuroBonus-poäng för business. Det hela hänger egentligen på om de ändrade din bokningsklass eller inte.

3. dalton

dalton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har tidigare fått EuroBonus-poäng vid OLCI-uppgradering med UA, men har fått claima rätt antal i efterhand då de bsra krediterat för Economy från början.
    Har även varit med om att få göra samma sak trots 'riktig' bokning med UA i C/F, så det verkar som det inte är helt transparent mellan systemen där...

1 person likes this.
  4. Jonas Forslin

Jonas Forslin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jaså får man poäng för den klass man flög i? Jag gjorde en uppgradering förra månaden från Buenos Aires till Houston och det krediterades bara ekonomi-klass-poäng för den resan. Är det värt att försöka efterregistrera lite alltså?

Edit: Kan tillägga att när jag tittar på kvittot på Uniteds sida (inte det jag fick skickat till mig för där står inget) så blev den nya bokningsklassen ZN. Vanlig flygning i Z ska ju ge 200% till Eurobonus men det där N:et kanske ställer till det?

Last edited: 22 Juni 2014
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    ZN är ingen bokningsklass. Bokningsklasser är enbart en bokstav. Ofta skriver man kabinklass och bokningsklass ihop, tex Cz. för Business i Z-klass. Men Z är ingen kabinklass och N är en ekonomiklass, så jag har ingen aning om hur man ska tolka det där.

Prova att prata med EuroBonus.

6. JensE

JensE Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Borde bokats i R om det var cash.
    ZN är en award

7. Jonas Forslin

Jonas Forslin Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte om det är min ni pratar om nu men min bokning var en uppgradering för pengar vid onlineincheckning. Och det låter som någon sorts award-bokningsklass mycket riktigt. Vet inte varför det skriver så? Alla andra segment är ju i V-klass (även det jag fått poäng för på mitt Eurobonus-kontoutrdrag).

8. dalton

dalton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ska jag tillägga att senast jag testade detta var för cirkus ett år sedan, således kan det mycket vara så att något ändrats (kanske någon fin "enhancement" :) )
    Tittar jag på mina gamla kvitton för just denna typen av case (Upgrade vid OLCI), så har Bokningsklassen blivit P, som ska ge 200% mot EuroBonus, vilket de efter retroclaim ordnade.

1 person likes this.
  9. Najk

Najk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Problemet är att i kvittot från UA eller på boardingpass så framgår inte bokningsklassen, däremot hittade jag nu inne på AMEX när jag kollar debiteringen, där framgår bokningsklass P.

Det borde väl räcka som bevis till SAS, när jag pratat med dem tidigare så har de sagt att segmentet inte ger mer poäng då de inte ser att bokningsklassen ändrats.

UNITED AIRLINES HOUSTON
    169.00 USD
    Passagerarnamn: NAJK /FIRST CLASS P
    Processdatum 17 maj 2014
    Valutakurs 0.1518
    Summa avgifter 22,26 kr
    Färdsträcka: Från: HOUSTON INTERCONTI
    Till: CHICAGO O'HARE INTFlygbolag: UA Klass: 00
    Till: STOCKHOLM ARLANDA Flygbolag: SK Klass: 00
    Biljettnummer: 01629239964380 Passagerarnamn: NAJK /FIRST CLASS P

10. dalton

dalton Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bör definitivt räcka. Som sagt så har jag fått krångla med "riktiga" bokningar UA VS EuroBonus också :/

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!