Senaste nytt

Betald seat block (extra säte) på SAS flygning

Dr. Miles

Expert
Det finns några trådar om Seat block på SAS men den här tråden handlar om betald seat block.

Extra säte kostar olika beroende på kabinklass och rutt.
  • I SAS Plus är det fast pris.
    130 EUR per flight på inrikes, 180 EUR per flight inom Norden/Europa.

  • I SAS Go kostar det lägsta tillgängliga priset i din kabinklass minus skatter och avgifter.
SAS skrev:
Extra seat
If you require an extra seat for comfort or medical reasons, reserve an extra seat next to yours.
More on extra seat

- Reservations can be made when you book with a travel agent or
SAS Customer Contact Center.

- Prices
SAS Go: Lowest available fare in your booked service class excluding taxes and fees
SAS Plus: €130 (domestic)/€180 (Scandinavia/Europe)
Seat selection - SAS

Det där om minus avgifter var oklar om det handlade om bränsletillägg eller bokningsavgifter.
Jag har hittat en intressant text från SAS försäljningskanal till resebyråer.
SAS skrev:
General

The charge for the extra seat is the same as the charge for the passenger, for the applicable journey at time of booking and payment.
Passenger taxes, service fee and fuel surcharges applicable to departing passengers are exempted for the extra seat.
Value added tax (VAT), like Swedish domestic XS tax, Norwegian domestic NV tax and Finnish domestic YF tax, must be collected on the document issued.


In the Fare Basis box, enter the applicable Fare Basis code and code EX (Extra Seat).
Detta innebär att man inte behöver att betala flygskatter och bränsletillägg när man bokar ett extra säte i SAS Go (oavsett detination).

Billigaste SAS Go biljett för Stockholm-Hong Kong T/R kostar 1.075 SEK exkl. skatter (det kan bli billigare vid kampanj dock) så det är helt överkomligt att betala ca 1.100 SEK för seat block på båda flygningar.

OBS: Man får inga poäng för extra säte. Förutom genom betalning med affiliated kreditkort.
OBS2: Man får inte extra incheckat bagage eller extra bagage vikt för extra säte.
 

mha321

Medlem
Billigaste SAS Go biljett för Stockholm-Hong Kong T/R kostar 1.075 SEK exkl. skatter (det kan bli billigare vid kampanj dock) så det är helt överkomligt att betala ca 1.100 SEK för seat block på båda flygningar.
Är det alltså bara Plus-erbjudandet som inte finns på longhaul? Go fungerar? Jag hade tolkat det som att det inte gjorde det (baserat på hur tydliga SAS brukar vara med information...), men läser man texten noggrant så står den begränsningen onekligen bara på Plus...

Det kan ju defintivt vara värt det, om man får det så mycket billigare än att välja Plus (som ju inte garanterar tomt säte).
 

Dr. Miles

Expert
Är det alltså bara Plus-erbjudandet som inte finns på longhaul? Go fungerar? Jag hade tolkat det som att det inte gjorde det (baserat på hur tydliga SAS brukar vara med information...), men läser man texten noggrant så står den begränsningen onekligen bara på Plus...

Det kan ju defintivt vara värt det, om man får det så mycket billigare än att välja Plus (som ju inte garanterar tomt säte).

Viktigaste punkten med detta betald seat block är att man måste köpa den vid bokning.
Alltså, man kan inte applicera betald seat block till en befintlig bokning.
Detta innebär att man inte kan boka biljetten online. Man måste ringa SAS och boka.
SAS skrev:
Extra seat beside for personal comfort

For passengers who need an extra seat beside due to physical dimensions or personal comfort (EXST), an extra seat is provided against a charge, on all SAS flights.

Seat must be requested at time of reservation.
The extra seat cannot be used for transporting extra baggage.
Manual pricing required.

Note:
Extra seat is not possible in Travel Pass reservations.
Revenue tickets: EuroBonus points cannot be used as payment for Extra seat.
Award tickets: Double points to be deducted.

Extra seat beside is available on SAS intercontinental flights, but not for oversized passengers as armrests cannot be removed on A330/A340.

Priserna i PLUS är lite bättre i SEK, enligt SAS svenska sida.

Ja, priserna är 130 EUR eller 1.000 SEK/NOK/DKK per flight alternativt 180 EUR eller 1.500 SEK/NOK/DKK per flight så danskarna får betala mer även den här gången.
SAS skrev:
Charges SAS Plus - Domestic, Intrascandinavian and European flights

Note: Not applicable on Intercontinental flights in SAS Plus and SAS Business

Domestic
1000 SEK/DKK/NOK, 130 EUR per flight segment

Note: Value added tax (VAT), like Swedish domestic XS tax, Norwegian domestic NV tax and Finnish domestic YF tax, is not included in the flat rate and must be collected on the document issued.

Intrascand / Europe
1500 SEK/DKK/NOK, 180 EUR per flight segment

När man reser som två, bör det räcka att ha en betald seat block då får man ett ledigt säte mellan de två resenärerna.
 

Johanna

Medlem
Vad jag har förstått så kan man köpa ett blockerat säte på långflygningar. Jag har några frågor kring det.

*Måste jag göra hela bokningen via telefon? För jag kan inte fixa detta online?
*Kan jag köpa flera säten? Alltså hypotetiskt, kan jag blocka 3 säten och få en hel fyra för mig själv där jag kan ligga?
*Kan jag boka säten för båda? Ser jag båda bokningarna?
 

palmen

Moderator
Vad jag har förstått så kan man köpa ett blockerat säte på långflygningar. Jag har några frågor kring det.

*Måste jag göra hela bokningen via telefon? För jag kan inte fixa detta online?
*Kan jag köpa flera säten? Alltså hypotetiskt, kan jag blocka 3 säten och få en hel fyra för mig själv där jag kan ligga?
*Kan jag boka säten för båda? Ser jag båda bokningarna?
Vet inte hur detta fungerar riktigt, men det blockade sätet kommer ju vara i anknytning till ditt säte. Annars finns det ju ingen mening med det (som svar på din sista punkt).
Jag tror du kan göra en ordinarie bokning på nätet och sedan ringa in och köpa en block, detta är dock bara en gissning.
Hur många säten du kan blocka låter jag helt vara osagt, blir dock inte förvånad om det är max 1 stol som du kan blocka.
 

anjak

Medlem
Vet inte hur detta fungerar riktigt, men det blockade sätet kommer ju vara i anknytning till ditt säte. Annars finns det ju ingen mening med det (som svar på din sista punkt).
Jag tror du kan göra en ordinarie bokning på nätet och sedan ringa in och köpa en block, detta är dock bara en gissning.
Hur många säten du kan blocka låter jag helt vara osagt, blir dock inte förvånad om det är max 1 stol som du kan blocka.
Om jag mina rätt kan du bara köpa blockat säte i samband med bokningen, går inte att köpa till senare. Vilket gör att du måste ringa in och boka resan. Men kan ha fel.
 

Dr. Miles

Expert
En sak kom jag på.

Om man reser med en infant on lap, det är inte garanterat att få eget säte (därav "on lap").
Men om man betalar för ett blockerat säte så får man ett säte bredvid sig garanterat, så det kan bli billigare än att betala för ett barnpris (2-11 år) beroende på vilken fare man med.
 

Johanna

Medlem
Tack för svar. Letade faktiskt men hittade inte den här tråden. Jag vet att jag är kass på att leta men borde få något poäng för försök.

Hur många har provat att köpa?
Jag är irriterad på mig själv att jag inte gjort det på billiga Go jag köpt. Helt plötsligt blir ju resan riktigt hanterbar.
 
Toppen