Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

Valley

Medlem
Synd bara att man, framförallt i storstäderna, ofta förväntar sig dricks utan att leverera någon som helst service. Jag har varit med om att få tomatsås spilld över mig bara för att tio minuter senare ha samma kypare undrande varför vi inte la någon dricks...

Tillbaka till topic: Jag brukar lägga dricks när jag äter frukost gratis på hotell om det är någon slags kypare där. Bor man på de billigare kedjorna där det är självservering (typ Hampton Inn) så finns det ju inte ens någon att ge dricks till, så där löser det sig självt.

"Jagad" ut på gatan av otrevlig kypare i Chinatown som var mycket, mycket upprörd över att vi inte lämnade dricks. Valet stod mellan att lägga 1 cent på bordet eller låta bli. Så bra var både mat och service.

Men vid frukost lägger jag liksom många andra en eller två dollar på bordet.
 

NyfikenGrau

Medlem
Blev nyfiken på hur amerikanerna själva ser på den här frågan, hittade en massa diskussioner och resultatet är väl i princip att de är totalt oeniga själva i den här frågan, även om det verkar väga över något för "icke-dricksarna" när det gäller gratis hotellfrukost.

Påfallande är också hur många amerikaner som själva är obekväma med drickssystemet som sådant, trots att de är uppväxta med det. Väldigt många även bland amerikaner verkar enbart ge för att det förväntas av dem. Vilket jag kan förstå, eftersom jag fortfarande inte kommit på något logiskt argument *för* dricks. Sedan ger ju självklart även jag 15 % när jag är i USA, jag inbillar mig dels inte att systemet skulle ändras för att jag skulle sluta ge, men jag inbillar mig heller inte att det finns något mervärde för mig själv som kund i systemet, tvärtom.
 

fcx

Medlem
Min egen hållning:
Buffe: Ingen dricks.
Dryck serveras vid bordet, i övrigt buffe: 1 dollar.
Full servering: 2-3 dollar.
 

agehall

Medlem
Jag noterade nu på morgonen att det uttryckligen stod att skatt och dricks ingick i min frukostkupong på Millennium Hilton NYC, så jag lämnade inget extra.
 

Johanna

Medlem
Fast att ett system är uppbyggt på ett visst sätt behöver ju inte betyda att man bör, ska eller måste rätta sig efter det. Det är ju skillnad på detta och att följa de lagar som gäller i ett givet land. Lämna dricks vid gratis hotellfrukost (som du betalt för genom rummet...) köper jag inte.

I Los Angeles tog vi en mycket underhållande tur med Starline (The Starline Movie Stars' Homes Tour). Det var dyrt, över USD 40. Efter avslutad tur skulle alla gå ur bussen och ge pengar till kvinnan som guidat (hon stod redo med en hatt). Dricks i det här fallet var USD 15, 20 eller 25 p.p. beroende på hur "fab" man tyckte att det var - det var hon tydlig med. Osmakligt tycker jag.
Jag tycker dricksande är svårt eftersom det är så svårt att veta om man gör rätt eller inte. Att man ska rätta sig efter systemet eller inte måste man bestämma själv. Jag tycker att man bör det.

Om man inte dricksar blir amerikanerna arga och tycker att vi ska rätta oss efter systemet men själva dricksar dom hej vilt i länder där dricks inte förekommer och struntar i att det inte är ett land där man dricksar. Det förstör den kulturen. Det gör att visa förväntar sig att få dricks av västerlänningar. På turer med guider är det väl standard i USA att man dricksar? Det gör det vad jag förstår även på guidade turer utomlands såsom i Sverige.
 
Toppen