Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

rob74

Medlem
Jag äter aldrig frukost! Slipper därför just detta bekymmer....
Själv anser jag att förväntad dricks i ett välfärdsland som USA är ett otyg.
Får jag bra service ger jag dricks per automatik, av egen god vilja. Får jag det inte så...
Har också, som en del andra nämner, råkat ut för service som man märker överglänser sig själv och då känns det som rent fiskande.
Gör om och gör rätt!
Fortsätter man att spela med blir det inga förändringar, imho.
Man röstar med plånboken/fötterna, som nämnts i en hel del andra trådar här...
 
Last edited:

rob74

Medlem
Och i Asien är det känsligt med dricks har jag lärt mig, så lämnar jag något extra där så talar jag gärna om varför.
 
M

Monkey_Class

Guest
ja ja.
Efter en unkisvecka på Miami beach - där man får "dricksa" vakten innan man får servicen, med 100-200 USD (beroende på hur poppis stället är) så lägger man gladeligen en 20 till servetrisen inne på haket :)
 

Moco

Medlem
Jag äter aldrig frukost! Slipper därför just detta bekymmer....
Själv anser jag att förväntad dricks i ett välfärdsland som USA är ett otyg.
Får jag bra service ger jag dricks per automatik, av egen god vilja. Får jag det inte så...
Har också, som en del andra nämner, råkat ut för service som man märker överglänser sig själv och då känns det som rent fiskande.
Gör om och gör rätt!
Fortsätter man att spela med blir det inga förändringar, imho.
Man röstar med plånboken/fötterna, som nämnts i en hel del andra trådar här...

Fast det är väl det som är problemet, USA är ju inget välfärdsland, därav dricksandet. I övrigt är jag enig med dig.
 

henrik l

Medlem
Och i Asien är det känsligt med dricks har jag lärt mig, så lämnar jag något extra där så talar jag gärna om varför.

Det har jag också märk av, ofta är dom väldigt noga med att lämna de sista småpengarna. Får man hjälp med väskan upp på rummet brukar de ofta pipa iväg ganska snabbt och inte dröja sig kvar.
 

Akt

Medlem
Många bra lyxhotell idag verkar ge instruktioner till de anställda att inte ta emot dricks, de har börjat smita iväg snabbast möjliga så ingen möjlighet ges. Inte i USA då men å andra sidan finns det inte så många riktigt bra lyxhotell där heller då de kör mer på yta utan substans.

Inga hotell jag bor på brukar ha att frukost ingår i rummet utan det är då i form av något paket och då får man snarare en kredit som justeras vid check-out.
 

Storsteffe

Medlem
Relativt vanligt med att dricks ingår i notan iofs men systemet är helt rätt enligt mig, gör man ett bra jobb får man betalt. Förutsätter dock att kunden är införstådd med den systemet så det funkar mindre bra i turistfällorna helt klart och då blir det avarter. Har aldrig under 20 år känt det som att någon förväntat sig dricks i San Antonio förutom Downtown men där är det numera vanligt att den redan sitter på notan.
 
Toppen