Senaste nytt

Betalar du någonsin räntekostnader för ditt kreditkort?

När jag var student kunde det hända undantagsvis. Numera i princip aldrig, men det finns undantag - som när jag var iväg på en längre resa och min bank av okänd anledning bestämde sig för att avsluta alla mina anslutna e-fakturor. Då kände jag att några hundringar i ränta var värt det för att slippa mecka med det där under resan så det fick vänta tills jag kom hem.
Men den viktigaste inkomstkällan för kortutställarna skulle jag tro är köpställets avgifter. Räntan på krediten är förvisso hög, men det äts säkert till viss del upp av kreditförluster och dylikt. De som använder krediten gissar jag till stor del är sådana med något skakig ekonomi som ofta lever på gränsen.
 

Fredrik

Medlem
Jag betalar inte räntorna eftersom det är en dålig affär. Så länge jag bara köper saker jag har råd med och betalar hela fakturabeloppet är poängen jag får gratis. Om jag däremot delbetalar en faktura blir räntekostnaden samma sak som inköpspriset för poängen och då blir kalkylen en annan.
 
A

Aurora

Guest
Nope, aldri. Bruker kredittkortene utelukkende for å tjene poeng, så lønnskontoen blir stående "urørt" etter faste regninger er trukket... Føles ganske trygt å bestille ting fra nett med kredittkort og, som en ekstra bonus :)
 

Storsteffe

Medlem
Ofta men inte särskilt länge så det blir sällan några summor att prata om, beror oftast på att jag sammanställer utlägg vid fakturering så då kan det släpa lite.
 

gdaily

Medlem
Blir faktisk första gången (medvetet) denna månaden på 20 år, för att jag var tvungen att ligga ute med drygt 100k några dagar då mitt AB köpte lite aktier i ett onoterat bolag, och inte hade hela likviditeten.
Omedvetet har det väl hänt någon gång / decennium att jag betalt fakturan för sent.
 

thh

Medlem
Jag övertrasserade mitt kort med 4-5 kr som jag fick betala ränta för en gång när jag var 20 eller så eftersom saker drogs som jag inte trodde skulle dras och jag räknade fel på en valutaväxling. Klantigt, men man var ung och slarvig en gång i tiden.

Mitt nuvarande kort sedan 4 år tror jag aldrig att jag ens använt krediten mer än 10 dagar på innan jag betalat av, och jag har åtminstone 30 dagars kredit på det.
 

agehall

Medlem
Tror jag lyckades få ett par kronor i ränta på en AmEx-räkning någon gång. Orkade inte tjafsa, så jag betalade dessa. Men i princip så betalar jag mina räkningar till fullo på förfallodatum, så jag betalar i princip inga räntekostnader för mina kort.
 
Toppen