Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

DanielKif

Medlem
Jag skulle behöva lite tankehjälp av er om nedan transaktion är "Value for Money" eller inte?
Har AMEX Eurobonus Elite och är egentligen inte i behov av spend för vouchers (kommer ändå att komma upp i det under året).
Har en faktura på 640tkr och har lyckats förhandla fram 2,25% hos Billhop.

Så:
640tkr*2,25%=14.400kr vilket ger;
640.000/5=128.000 poäng, så ca 8.89 poäng/kr.

I grova drag så innebär det en businessresa till USA/Asien + ev. flygskatter som kommer att tillkomma. Dock är detta pengar rakt i Billhops ficka där alternativkostnaden för mig är 2.880 poäng (14.400kr/5).

Hur skulle ni ha resonerat i min sits?

Är det inte bättre att lägga de 14.000:- på en business resa ToR till USA/Asien och få över 20k poäng som även är statusgrundande. Speciellt om du inte är behov av den spenden för att nå 2-4-1.

Edit: Personligen skulle jag inte lägga de pengarna för att få en spend du inte behöver.
 

Arv

Medlem
Är det inte bättre att lägga de 14.000:- på en business resa ToR till USA/Asien och få över 20k poäng som även är statusgrundande. Speciellt om du inte är behov av den spenden för att nå 2-4-1.

Edit: Personligen skulle jag inte lägga de pengarna för att få en spend du inte behöver.

Ju mer jag tänker på det, desto mer börjar jag faktiskt hamna i samma tankar. Bör nog lägga 14tkr på något roligare. :cool:
 

bnr

Medlem
Jag skulle behöva lite tankehjälp av er om nedan transaktion är "Value for Money" eller inte?
Har AMEX Eurobonus Elite och är egentligen inte i behov av spend för vouchers (kommer ändå att komma upp i det under året).
Har en faktura på 640tkr och har lyckats förhandla fram 2,25% hos Billhop.

Så:
640tkr*2,25%=14.400kr vilket ger;
640.000/5=128.000 poäng, så ca 8.89 poäng/kr.

I grova drag så innebär det en businessresa till USA/Asien + ev. flygskatter som kommer att tillkomma. Dock är detta pengar rakt i Billhops ficka där alternativkostnaden för mig är 2.880 poäng (14.400kr/5).

Hur skulle ni ha resonerat i min sits?
När jag betalar fakturor på Betalo så tänker jag att jag "betalar" för LH F (det är typ det enda jag bokar med poäng). Sedan tänker jag "hur mycket skulle detta kostat om jag cashade det?"
För 375K spend får man 75K poäng, kostar 9375 SEK med din Billhop-rabatt inräknad.
En LH F till Nordamerika (t/r) för 9375 SEK + skatter & avgifter så klart = totalt ~12,5 KSEK, det är fortfarande helt OK värde.

Så tänker jag i alla fall.
 

Kimmen00

Medlem
Ju mer jag tänker på det, desto mer börjar jag faktiskt hamna i samma tankar. Bör nog lägga 14tkr på något roligare. :cool:

Poäng behövs väl alltid iof :)
Kanske lite väl häftigt att pynta 14000 iof men du får ju en 2-4-1 till USA med poäng över.. Alt lägga till lite så har du hela Asien. Säg skatter 3000 per Pers så kostade det 10 lax per person (om du inte kör sas dvs då blir det snarare 7500 per person). Ändå bra pris för en C-biljett till ngt långtbortistanställe..
 

Thornado

Medlem
Jag fick just mail från Betalo om att de nu har infört möjligheten till utlandsbetalningar. För närvarande går det att föra över pengar till 35 europeiska länder, men de ska lägga till fler.
Förutom den vanliga avgiften på 2.5% så tillkommer ett valutapåslag på 0.5% gentemot en oberoende kurs, så om jag förstår det rätt så detta en ganska bra kurs i förhållande till vad man får av många andra aktörer.

Själv hittade jag nyligen till tjänsten TransferWise som erbjuder utlandsbetalningar till samma kostnad på 0.5% där man kan betala in till svenskt konto eller bankgiro (går alltså att använda Betalo eller Billhop för det) och sedan få det utbetalt till ett utländskt konto. Borde alltså bli samma kostnad med nya Betalotjänsten som Transferwise+Betalo (fast något billigare med TW+billhop om man förhandlat ner avgiften där). Smidigare att bara behöva använda en tjänst med Betalo, men TW har stöd för fler länder.
 

Capa

Medlem
Fick också mail om detta. Noterade dessutom att de har en kampanj nu fram till den 28/2 där det är 0 kr i avgift om man använder VISA/Mastercard. För er som fortfarande har kvar Coop Medmera Mer så passa på om ni har några förestående utlandsbetalningar. Man får ju 0,5% i poäng som sedan kan omvandlas till EB poäng (1/10) så i praktiken bli kostnaden 0 för utlandsbetalningen (0,5% i överföringsavgift men med coop-kortet får man 0,5% i poäng). Sedan vet jag ej hur deras växlingskurs står sig mot bankernas, då jag ej vet vilken dom använder. Men har svårt att se att det skulle bli dyrare i alla fall. Värt att prova?
 
Är det någon som vet om det finns någon sida som betalo eller billhop som funkar om man inte är skriven i Sverige? Det är ett svenskt Amex det gäller. Ha en bra kväll.
 

johan_fbg

Medlem
Nån som har betaltjänsten SEQR - Sveriges mest använda mobila plånbok och vet om det går att betala deras räkning med coop kortet?

Nu har jag inte använt den här tjänsten men man kan tydligen få upp till 3% cashback. Om man betalar fakturan med sitt AmEx blir det fortfarande 0,5% cashback efter man dragit av den vanliga 2,5%-avgiften.

Det kan också vara ett smart sätt att betala med sitt AmEx på de ställen som inte tar AmEx men som accepterar SEQR.
 

aldrighemma

Medlem
Nu har jag inte använt den här tjänsten men man kan tydligen få upp till 3% cashback. Om man betalar fakturan med sitt AmEx blir det fortfarande 0,5% cashback efter man dragit av den vanliga 2,5%-avgiften.

Det kan också vara ett smart sätt att betala med sitt AmEx på de ställen som inte tar AmEx men som accepterar SEQR.
Jag såg att Willy's var med, dom tar ju inte Amex så det kan ju vara klart intressant. Någon som vet om alla Willys tar SEQR, eller är det olika på olika varuhus?
 
Toppen