Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Sista dagarna för betalning i år på Billhopp är 21 & 22 samt 27 & 28/12
Att betala med Amex tar 4 bankdagar och med MC/VS 2 bankdagar.
Så om jag nu har brytdatum den 20:e på mitt Amex och har en räkning som ska vara betald senast 31/12, men som jag vill ska hamna på nästkommande Amexfaktura. Funkar det att lägga in betaldag 20:e då eller kommer det hamna på denna periodens amex?

Om du lägger in betalningen den 20:e med betalning direkt så kommer pengarna dras direkt (20:e).

Om du loggar in idag och schemalägger en betalning till den 20/12 så kommer pengarna dras 4 dagar innan valt betaldatum.

Logga in på Billhop den 21/12 och betala räkningen så vet du att betalningen kommer på ”rätt” faktura.
 
Last edited:

FrontX

Medlem
Om du lägger in betalningen den 20:e med betalning direkt så kommer pengarna dras direkt (20:e).

Om du loggar in idag och schemalägger en betalning till den 20/12 så kommer pengarna dras 4 dagar innan valt betaldatum.

Logga in på Billhop den 21/12 och betala räkningen så vet du att betalningen kommer på ”rätt” faktura.

Men lägger jag betalning 21/12 så dras det väl inte förens 4 bankdagar senare. Vsd menar man annars med Amex 4 bankdagar för betalning?
 

Bankiren

Medlem
Sista dagarna för betalning i år på Billhopp är 21 & 22 samt 27 & 28/12
Att betala med Amex tar 4 bankdagar och med MC/VS 2 bankdagar.
Så om jag nu har brytdatum den 20:e på mitt Amex och har en räkning som ska vara betald senast 31/12, men som jag vill ska hamna på nästkommande Amexfaktura. Funkar det att lägga in betaldag 20:e då eller kommer det hamna på denna periodens amex?

Det borde vara okej att betalningen är företaget tillhanda den första bankdagen i januari. Enligt en kommentar på Lawline står det:

Om förfallodagen infaller på en helgdag, en lördag eller på midsommarafton, julafton eller nyårsafton, det vill säga en dag som inte är bankdag, så är det i Sverige tillåtet att vänta med betalningen till nästkommande vardag. Detta stadgas för olika former av fordringar i olika lagar, såsom i 5 § 2 st. skuldebrevslagen, 72 § växellagen och 55 § checklagen. För fordringar av slag som inte är särskilt reglerade, tillämpar man analogivis dessa lagar samt den i sak likalydande lagen om beräkning av lagstadgad tid.
 

M.K

Medlem
Nytt år och min hjärna arbetar med att att hitta nya sätt att maximera intjäningen. Med höjda *A poängpriser blir 2019 målet därför minst 300k eb till 2020 års bonusresor, diamondstatus/gold lifetime samt exakt 100k NCC poäng för platinumstatus/gold lifetime även där på lite sikt. Jag har redan en relativt hög spend med t ex 2st 2-1 utan problem, samt drar in bra på flyg/hotell, men det räcker ändå inte. Nu finns det visserligen över 400k i eb banken så 2020 är egentligen klart, men ändå lika bra sätta ett hållbart mål redan i år för framtiden.

Nu behövs det därför ny kreativitet!

Sedan Coop försvann som ett ytterst förmånligt alternativ ( :( ) har jag endast använt betalo under dubbla poäng kampanjer med t ex SAS MC till en ok kostnad av 1,9/30: 6,33 öre/poäng.

Jag ser att det finns ett gäng gratis alternativ med partners. Är det någon av er som använder dessa och sedan betalar partner-kortets räkning via iban/överföring från t ex Amex eller MC? 200-300k i räkningar per år blir då snabbt 30-60k poäng via denna omväg :)
 
Last edited:

Håkan Ö

Medlem
Hej,

Jag la lite tid på ett "truppförsök" under helgen i syfte att jämföra Betalo med SAS MC Premium, Transferwise med SAS MC Premium och vanlig banköverföring.

Då jag har familj i Danmark har jag regelbundet behov att föra över cash till mitt danska konto i Danske Bank. Normalt har jag kört med vanlig banköverföring från Handelsbanken.

Den 31/12 förde jag således över 1000 SEK till mitt Danska konto.

Med Transferwise drogs 1000 SEK från mitt med SAS MC Premium. 711,57 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 2/1. EB poäng bokfördes också på SAS MC Premium kortet. Kurs blev 1,4053

Med Betalo drogs 1005 SEK från mitt med SAS MC Premium. 722,77 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 7/1. EB poäng bokfördes också på SAS MC Premium kortet. Kurs blev 1,3905

Med vanlig EU banköverföring drogs 1000 SEK från mitt konto i Handelsbanken. 678,20 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 4/1. EB poäng bokfördes INTE :) . Kurs blev 1,4745


Var och en får dra sina egna slutsatser men jag konstaterar att jag gått miste om minst 100 000 SEK i spend och påfäöljande EB poäng under 2018 bara för att jag inte ifrågasatt banken.

Betalo och Transferwise totalkurs var i stort sett jämförbara men då Transferwise var mycket snabbare blir det mitt val tills vidare.
 
Med vanlig EU banköverföring drogs 1000 SEK från mitt konto i Handelsbanken. 678,20 DKK bokfördes på mitt konto i Danske Bank den 4/1. EB poäng bokfördes INTE :) . Kurs blev 1,4745
Det låter som en väldigt hög växlingskurs, är du säker på att det har inte utgått en fast avgift som är relativt stor jämfört med det överförda beloppet? Varje månad gör jag det omvända, dvs för över danska kronor till Sverige och valutapåslaget blir då lite mer än 1% (vanlig EU-överföring) jämfört med kurserna som anges här: Historical Currency Converter | OANDA
 

Mr Planning

Medlem
Betalade en räkning via Billhop den 1/1, står dessutom på kontoutdraget 7/1.

Medan hos Amex så står det 31/12, vilket självklart påverkar årets spend.

Brukar detta hända? Kan Amex ändra på det om man ringer in?
 
Toppen