Senaste nytt

Betala räkningar med kreditkortet

Capa

Medlem
Tråkigt att det är restriktivare regler som gäller för Amex. Dels detta, men även de förändringar som infördes tidigare gällande överföringar till konton och utlandsbetalningar då just utlandsbetalningar har stått för en avsevärd del av min Amex-spend i år.

Har svårt att motivera att använda något annat än Amex-kortet med Betalo/billhop, dels då MC har lägre poängintjäning, men framförallt för att hos Amex har man ju även motivationen att komma upp i nog hög spend för att trigga alla vouchers.

Ja och mig veterligen klassas väl även Transferwise som kontantuttag hos SEB SAS MC? Det hade annars varit ett bra alternativ då de erbjuder väsentligt bättre villkor än exempelvis Paypal för utlandsbetalningar.. Jag håller med dig, jag ser inget alternativ öht som ger poängintjäning vid utlandsbetalning. Antingen att försöka betala med kort (Amex) alternativt med Paypal och då belasta Amex (men till väldigt ofördelaktiga villkor). Någon pratade om en kombination av Transferwise och Billhop. Jag är inte insatt i hur man betalar Transferwise, har inte sett att det går att betala mot faktura men upplys mig gärna om ni vet mer.
 

Thornado

Medlem
Ja och mig veterligen klassas väl även Transferwise som kontantuttag hos SEB SAS MC? Det hade annars varit ett bra alternativ då de erbjuder väsentligt bättre villkor än exempelvis Paypal för utlandsbetalningar.. Jag håller med dig, jag ser inget alternativ öht som ger poängintjäning vid utlandsbetalning. Antingen att försöka betala med kort (Amex) alternativt med Paypal och då belasta Amex (men till väldigt ofördelaktiga villkor). Någon pratade om en kombination av Transferwise och Billhop. Jag är inte insatt i hur man betalar Transferwise, har inte sett att det går att betala mot faktura men upplys mig gärna om ni vet mer.

Jag har kört kombinationen Transferwise + Billhop ett antal gånger. Man kan betala till Transferwise via bankgiro, så på så sätt funkade det lysande. Problemet är att Transferwise kräver att betalningen kommer från ett konto som är i ditt namn (eller om det skickas från ett företagskonto, att du visar att det är ditt företag). Jag gjorde som sagt var ett antal betalningar med denna kombination utan problem (och var inte medveten om att det var mot deras villkor), men sista gången jag gjorde det så fastnade det i något filter hos Transferwise och de vägrade att genomföra betalningen.
 

SimonXYZ

Medlem
Det är inte bara lägre intjäning men MC har också "spärrat" betalning av räkningar både på Betalo och Billhop då de numera räknas som kontantuttag och har en gräns på 10 000 kr. Så endast konsumtion verkar gälla från och med nu för poängintjäning.

Då har denna ändring skett ganska nyligen. Jag betalade räkningar med MC via Betalo den 15:e dec och fick poäng.
 

Xilan

Medlem
Det är inte bara lägre intjäning men MC har också "spärrat" betalning av räkningar både på Betalo och Billhop då de numera räknas som kontantuttag och har en gräns på 10 000 kr. Så endast konsumtion verkar gälla från och med nu för poängintjäning.
Officiellt godkännet de inte poängintjäning för Betalo/Billhop. Men det verkar som att man fortfarande får poäng och det är möjligt att betala upp till 10 000:- per 24h och upp till 20 000:- per 96h.
Flera här kan dessutom vittna om att om Betalo/Billhop står för en betydande del av ens spend kan de spärra en från de tjänsterna utan förvarning.

Med andra ord. Du får fortfarande poäng med SAS MC men håll det på en "lagom" nivå.
 

Patrick dega

Ny medlem
Letat igenom tråden utan att riktigt hitta svaret, som ev kan vara lite off-topic kanske.
Jag har en "digital" redovisningsbyrå (wint) i mitt egna bolag AB (frilanskonsult) där alla kostnader som inte är fakturor görs som utlägg som sedan betalas tillbaka till mig direkt. Nu till frågan.

Vet ni hur kostnaden för Betalo skulle redovisas? Man vill ju helst att det ska bli en kostnad i företag :)
Tjänsten är ju faktiskt smidig för likviditeten.
 

Berglund

Medlem
Vet ni hur kostnaden för Betalo skulle redovisas?

Precis som du har kostnader för bankkonto och bankgiro, så kan du lika gärna ha kostnader för utförda betalningar via Betalo.

Om du är beredd att ge flera procent på en faktura, i avgift till Betalo tycker jag rent allmänt att du skall förhöra dig hos något bolag som köper kundfakturor av dig direkt. Där kan du komma ned under 1% i avgifter.
 

Patrick dega

Ny medlem
Precis som du har kostnader för bankkonto och bankgiro, så kan du lika gärna ha kostnader för utförda betalningar via Betalo.

Om du är beredd att ge flera procent på en faktura, i avgift till Betalo tycker jag rent allmänt att du skall förhöra dig hos något bolag som köper kundfakturor av dig direkt. Där kan du komma ned under 1% i avgifter.

Sant. Det har jag koll på. Den typen av företag ringer och erbjuda sina tjänster hela tiden. Det verkar intressant men om lösningen generar lite EB poäng är det ju ett plus.
 

FLarsson

Medlem
Funderar på att skaffa ett AMEX Premium men vill kolla vad som är möjligt först. Går det fortfarande att skicka pengar till skatteverket med AMEX och få poäng för det och att det räknas in i spenden??
 

aldrighemma

Medlem
Funderar på att skaffa ett AMEX Premium men vill kolla vad som är möjligt först. Går det fortfarande att skicka pengar till skatteverket med AMEX och få poäng för det och att det räknas in i spenden??
Sist jag gjorde det för några månader sedan så gick det bra. Det gäller bara att inte betala för mycket per månad så att Amex inte sparkar bakut...
 
Toppen