Senaste nytt

Betala för specialmat ombord?

Coalcandy

Medlem
Tror knappast detta skulle vara något som bolagen skulle tjäna på i längden. Snarare något som skulle sänka mitt anseende om bolaget i fråga.

Om man nu ska göra det så enkelt som möjligt så borde ju bolagen servera något som de allra flesta kan äta, tex glutenfri vegankost (blir ju naturligt även laktosfri). Och så kan de som vill vara "märkvärdiga" betala extra för kött. Problemet är att många nog skulle tycka det var dåligt - och det skulle vara svårare att motivera varför man ska resa med ett dyrare bolag där mat ingår, eller till och med att välja att resa i extra/business/first.

Detsamma gäller ju omvänt. Jag bokade här om dagen PLUS-biljett på SAS longhaul för ett par tusenlappar extra, men jag vete fan om jag gjort det om jag vetat att jag skulle få betala ytterligare 250 kronor per väg för att slippa äta kött ombord. Inte för att det är jättemycket pengar egentligen - men det känns som riktigt dålig service.
 
Last edited:
Tror knappast detta skulle vara något som bolagen skulle tjäna på i längden. Snarare något som skulle sänka mitt anseende om bolaget i fråga.

Om man nu ska göra det så enkelt som möjligt så borde ju bolagen servera något som de allra flesta kan äta, tex glutenfri vegankost (blir ju naturligt även laktosfri). Och så kan de som vill vara "märkvärdiga" betala extra för kött. Problemet är att många nog skulle tycka det var dåligt - och det skulle vara svårare att motivera varför man ska resa med ett dyrare bolag där mat ingår, eller till och med att välja att resa i extra/business/first.

Detsamma gäller ju omvänt. Jag bokade här om dagen PLUS-biljett på SAS longhaul för ett par tusenlappar extra, men jag vete fan om jag gjort det om jag vetat att jag skulle få betala ytterligare 250 kronor per väg för att slippa äta kött ombord. Inte för att det är jättemycket pengar egentligen - men det känns som riktigt dålig service.
En dagens sallad kostar 85:- varför skulle den kosta 250:- ?
 

Coalcandy

Medlem
En dagens sallad kostar 85:- varför skulle den kosta 250:- ?
Åh, jag vet inte vad det skulle kosta, men men på en 10 timmars flight känns en dagens sallad lite lite. Jag tänkte vad förrätt+varmrätt+efterrätt+frukost skulle kunna tänkas kosta, om man skulle ha en avgift för att få detta som specialkost.
 

thh

Medlem
Skippar inte Gluten och mjölk för att vara märkvärdig och skulle helt klart hellre äta ordinarie mat än det som de erbjuder som specialkost. Jag brukar dock aldrig utnyttja hela min bagagekvot eller släpa med mig två väskor in i kabinen. Varför ska jag subventionera de som har med sig max antal väskor? För mig är det inget konstigare än att jag i en First biljett får ett antal val till huvudrätt och det ingår i biljettpriset.

Fast det är klart om jag vill åka med ett flygbolag där du betalar för grundtjänsten transport A till B och tar betalt för att betala med kort, välja plats, boarda först osv så finns det ju sådana alternativ i Norwegian och Ryanair.

För mig är det självklart att det flygbolag med full service självklart ska erbjuda specialkost för de som behöver det precis som jag ska kunna köpa resan utan att betala extra för att jag betalar resan med kort.

Jag tror inte att någon förespråkar att du i First och business inte ska kunna få välja mat, utan att det urholkar de redan dåliga alternativen om man erbjuder dåliga och dyra alternativ (många flygbolag har 20 olika specialrätter beroende på vilken nivå av vegetarianism du accepterar) när de lika rimligt kan ta betalt för en tjänst som kostar mer och därigenom erbjuda en produkt som folk faktiskt tycker har ett värde. Det har väldigt lite flygplansmat idag (jag gillar dock kakorna man får med KLM eller om det är våfflor men annars har jag inte ätit något som varit direkt gott även om jag blev positivt överraskad av vad Aeroflot lyckades servera ARN-SVO).

Kosher var ett felaktigt exempel, tar tillbaka det.

Dock, förstår jag inte vad du menar med att muslimer dör av griskött? Det är ingen som påstått det annan än du själv.

Givetvis är det så att man ska respektera folks religioner. I de fall man inte gör det leder det som sagt oftast till våld och krig.

Jag menar att jag är 100% säker att inte en enda muslim kommer dö eller på något sätt lida men av att han eller hon äter griskött. Därför är det inte en "kan inte" utan en "vill inte". Folk har rätt att vilja vad de vill, men då kan de betala för det också.
 

Abbs

Medlem
Tycker Fotografiska gör det bra där man får lägga till kött till måltiderna. Om man har schysst vegetarisk mat från början kan de som vill det lägga till en biff/kotlett/räka/etc.

Om muslimer ska få välja bort griskött så ska jag få välja bort pasta för det ser ut som maskar. Specialkost ska vara av medicinska skäl, annars får man gott betala extra tycker jag.
 
Att betala extra för specialkost är enbart motiverat om det innebär en extra kostnad för flygbolaget. Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta fallen så har flygbolagen inte så stora extrakostnader för detta att det motiverar en extra kostnad för resenären. Jag som själv beställer specialkost har observerat att oavsett vilket flygbolag jag flyger så är maten nästan alltid samma. Således är min slutsats den att flera flygbolag beställer sin specialkost från samma leverantör vilket i sin tur ger stordriftsfördelar och pressade priser. Dessutom är variationen på specialmat så dålig att man får intrycket av att man köpt upp ett stort lager och nu får alla äta samma mat i flera veckor. Så, nej, det finns enligt mig inga anledningar att ta ut en extra avgift för att man beställer specialmat.
 

RickardG

Medlem
Att betala extra för specialkost är enbart motiverat om det innebär en extra kostnad för flygbolaget. Jag skulle vilja påstå att i de allra flesta fallen så har flygbolagen inte så stora extrakostnader för detta att det motiverar en extra kostnad för resenären. Jag som själv beställer specialkost har observerat att oavsett vilket flygbolag jag flyger så är maten nästan alltid samma. Således är min slutsats den att flera flygbolag beställer sin specialkost från samma leverantör vilket i sin tur ger stordriftsfördelar och pressade priser. Dessutom är variationen på specialmat så dålig att man får intrycket av att man köpt upp ett stort lager och nu får alla äta samma mat i flera veckor. Så, nej, det finns enligt mig inga anledningar att ta ut en extra avgift för att man beställer specialmat.
Kan inte det här vara en orsak i sig att införa en kostnad, om det kan få specialkosten att faktiskt bli bra? Som jag skrev i mitt ursprungliga inlägg, så kanske en avgift göra att det faktiskt blir något annat än bara ett bekymmer för bolagen.
 
I praktiken ohanterbart såvida det inte blir morötter för hela slanten, men det tror jag inte någon av oss egentligen vill även om @agehall var initialt positv till det. :)

Tyvärr är det också ohållbart. Har för mig att jainister (och den obskyra gruppen "frukterianer") räknar det som om man har "dödat/mördat" växten i och med att du drar upp moroten. Blir till att servera fallfrukt.
 
Toppen