Senaste nytt

Betala för att komma in i Qatar Airways Oryx lounge

pitch

Medlem
Den är rätt ny och fin i alla fall. Jag är lite för matt just nu för att provköra alla faciliteterna, dessutom har dom sådär jättemycket personal överallt så att man får hjälp i onödan innan man ens har hunnit klura ut vad det var man ville ha. Nåja, det lungnar väl förhoppningsvis ner sig med tiden.

Nu ska jag nog gå och festa loss på en kopp te eller dylikt...
 

Jacob

Medlem
Det gælder nok som de har annonceret det: desværre kun for Bz og F rejsende. For os med OW status er loungerne nok mere beskedne, men det fremgår ikke eksakt hvilke lounges vi med sølv-, guld-, platinium får anvende

Hela setupen verkar lite förvirrande. Informationen på oneworlds hemsida är absolut inte helt tydlig.
Jag har pratat lite med Qatar Airways om detta.

På nya Hamad Airport i Doha är det samma upplägg som på den gamla flygplatsen i Doha (samt i London där Qatar Airways har sin andra lounge). Premiumloungerna är endast för passagerare i first och business medan Gold/Silver/Sapphire/Emerald i economy får använda någon annan lounge.

De lounger som användes för first/business i Doha fram till nyligen var faktiskt i guld/silverloungen, de hade bara ändrat skyltarna i terminalen och vid ingången. Om nu den riktiga businessloungen äntligen är öppen antar jag denna inom kort kommer bli silver/guldlounge som det var tänkt.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har pratat lite med Qatar Airways om detta.

På nya Hamad Airport i Doha är det samma upplägg som på den gamla flygplatsen i Doha (samt i London där Qatar Airways har sin andra lounge). Premiumloungerna är endast för passagerare i first och business medan Gold/Silver/Sapphire/Emerald i economy får använda någon annan lounge.
Aha, samma upplägg som hos Singapore Airlines.
 

doc

Medlem
Men då är frågan om man åker med Qatar i C och är OW Emerald ska man då välja mellan Qatars C-lounge eller en tredjeparts F-lounge? Verkar ju lite snurrigt.
 

Jacob

Medlem
Är min tolkning korrekt att Qatars egen C/F-lounge är bättre än tredjeparts-loungen för Emeralds, eller?
På London Heathrow är det definitivt så och så var även fallet på gamla flygplatsen i Doha. Jag har kommit över lite fakta om den kommande förstaklassloungen i Doha (har varit närmast hopplöst att få veta något) och den lär definitivt vara bättre än silver/guldloungen (som absolut är helt OK, men någon förstaklasslounge är det inte).

Det jag dock inte fått 100% klarhet i är om det kommer vara separata silver- och guldlounger (dvs gissningsvis en för Sapphire och en för Emerald) eller om det är en och samma lounge. Jag tror det är det sistnämnda alternativet.

Qatar Airways har ännu knappt släppt någon officiell info om loungerna och lär inte heller göra det förrän allt verkligen är klart.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag har inte riktig bestämt mig om jag skall gilla Qatar eller inte. Har inte prövat dem ännu och är sugen på att göra det, men det är en del saker runt det bolaget jag ställer mig tveksam till...
 

Jacob

Medlem
Jag har inte riktig bestämt mig om jag skall gilla Qatar eller inte. Har inte prövat dem ännu och är sugen på att göra det, men det är en del saker runt det bolaget jag ställer mig tveksam till...
Jag besökte deras relativt nya lounge på Heathrow för några veckor sedan och den var helt makalös. Helt fantastisk vinlista med fyra vintagechampagner och en mycket kunnig och trevlig italiensk hovmästare som tog hand om serveringen i restaurangen där det fanns oändligt att äta. Fick vänta två timmar med maten ombord för att jag var så mätt. Så riktigt spänd på att få se deras nya first och business-lounger i Doha och vad de åstadkommit där.

När det gällde Heathrow var det på sitt sätt bra att inte Sapphires och Emeralds fick tillträde då de aldrig kunnat hålla samma servicenivå med kanske 50-100% fler besökare. Det hade blivit ett snabbmatställe snarare än den lite mer sofistikerade premiumrestaurang de försökt skapa, och som det också blev. Loungen blev ett mervärde i businessbiljetten. Men visst är det en kontroversiell fråga.

I övrigt tycker jag de håller en bra servicenivå och är ganska konsekventa. Sen är det klart att det är ett Mellanösternbolag där saker fungerar annorlunda än det gör i t.ex. Skandinavien, lite mer hierarki i organisationen och generellt lite mer avstånd i bemötandet från personalen, men det är väl egentligen inte märkligare än någon annanstans i världen.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är väl det som gör mig lite kluven: att de begränsar utbudet till de som faktiskt reser i premiumkabinerna gör att utbudet kan bli bättre - men samtidigt är det lite irriterande (och om det blir en trend ganska tråkigt) att Qatar kan komma med i oneworld och hitta på sina egna regler. Har är oneworld haft det betydligt bättre än exempelvis Star där denna typ av specialfall är ganska vanligt (tycker jag).

Sedan kanske detta är ett ickeproblem eftersom jag, om jag bestämmer för mig för att testa QR, med största sannolikhet kommer resa i business. :)
 

doc

Medlem
Ja, fast det jag menar är att om det är en gemensam lounge för OW Sapphire och Emerald samt separata lounger för QR Business- och First-passagerare försvinner mervärdet av att vara OW Emerald och flyga business med Qatar vad gäller loungeutbudet. Det känns ju lite trist. Även om man inte kommer in i CCR som OW Emerald på LHR T5 har man i alla fal en dedikerad lounge för OW Emerald som är bättre än Sapphire/business-loungen.
 
Toppen