Senaste nytt

Bestulen ombord på flyg - Har ni råkat ut för det och hur vanligt är det?

Smuffe

Medlem
Det är inte ofta som jag startar en tråd men jag läste Daily Mail Online om en passagerare som har blivit bestulen på värdesaker ombord på South African Airways mellan Johannesburg och Hong Kong så tanken slog mig att det kanske är relativt vanligt förekommande men som inte uppmärksammas allt för ofta.

Hong Kong visitors warned after passenger's belongings stolen on flight | Daily Mail Online

Jag personligen har aldrig råkat ut för detta även om jag har tänkt tanken på att det kan hända.
Ombord på tåg som jag reser relativt ofta med mellan Falun och Stockholm tänker jag tanken.
Då väljer jag alltid tyst avdelning i vagn 2/3 beroende på om det är 3000 eller Inter City som jag åker.
Har jag möjlighet och det kostar maximalt en hundring extra reser jag i 1:a klass tyst avdelning.
Lämnar jag sätet så gör jag det ett par minuter efter att tåget har lämnat en station, tar med mig min mobil men lämnar datorn då det inte är allt för smidigt för en förbipasserande att ta datorn från en upptagen plats. Jag är väl dumdristig och har förhoppningar om att mina medpassagerare ser att det inte är jag som plockar på mig datorn.
Samma mönster har jag ombord på flyg... Jag tar med mig mobilen men lämnar datorn, jag menar, var ska förövaren ta vägen?

Anyways, intressant artikel som fick mig att fundera.

Trevlig natt och ha en bra dag!
/Smuffe
 

nota bene

Medlem
Jag brukar inte oroa mig - dock ser jag ofta till att ha dyrbarare tillhörigheter i handbagaget ovanför mig eller under stolen. Reser ofta i premiumkabin på longhaul när jag eventuellt har dyra saker med mig, och inbillar mig att risken är mindre.

Har dock hört från en utländsk kollega att han blev bestulen på tillhörigheter ur sin kabinväska i overhead på inrikes i Kina (men han är kines och åker säkert 50 flighter per år så knappast *vanligt*).
 

JensE

Medlem
Har fått min datorväska genomrotad i overhead bin på Turkish flyg i C mellan BKK och IST.
Dock så hade jag plockat ut värdesakerna så inget var borta tur nog.
 

AABack2ARN

Medlem
Läser man på FT förekommer det då och då - inte minst på rutter inom Asien. Har för mig att Cathay Pacific och Dragonair haft problem med stölder i premiumkabinerna. Har inte själv varit med om det men någon gång vaknat av att en medpassagerare rotade runt i sitt baggage. Trodde först att han kom från en annan del av planet men det visade sig att han satt i C och senare även tog med sig just det baggaget så jag tror det var i sin ordning.
 

DHXSTHLM

Medlem
Jag flyger ändå en hel del, och inte för att jag brukar rota genom andras väskor, men jag tänker rent logiskt att ska man sno något så är det väl i first/ business man ska börja?! Där bör ju alerten vara lägst och chansen till en rejäl pott vara högst? ;);););) Hade nog inte ens brytt mig om premium economy...
 

AABack2ARN

Medlem
Samtidigt är det väl där baggaget åtminstone har en teoretisk chans att hamna i direkt anslutning till sittplatsen. I ekonomklass kan ju handbaggaget hamna lite var som helst...
 
Toppen