Senaste nytt

Beste svenske abbonemang for mobildata

Nemo

Medlem
Jämförelse surf-kostnad på de största telebolagen och bortsett från samtal, sms, utomlands, täckning, bindningstid, uppsägningstid etc. Abonnemangen har oftast fria SMS och samtal, kontantkort har oftast inte det. Med kontantkorten måste du varje månad (eller för Telia varje år) aktivt köpa till surf, om det inte ingår en viss pott (Comviq Fri).
- Tele2 Smart. 5BG. 199 SEK/månad
- Tre Surf. 1GB 99SEK, 5GB 199SEK, 10GB 299SEK
- Comviq Fri ingår 1GB surf. 95 SEK/månad. Går att köpa till extra 1GB för 45SEK eller 3GB för 95SEK.
- Comviq kontantkort. Köp 1GB för 55SEK/månad.
- Telia Refill kontantkort. Årskort 2GB/månad för 1199SEK/år, dvs 100:-/månad.
- Telenor kontant. 1GB för 70SEK/månad.
Så det är en djungel av olika villkor. Bara du kan veta vad som passar dig bäst.
 

bhen

Medlem
Förstår fortfarande inte att du behöver ett svenskt abo.
Som svensk boende i Norge har jag alltid haft tele2. Deras abonnemang gäller helt likt i Norge och Sverige, också för datamängden.
Så uppgradera t.ex. till "large" så får du fri användning +3gb /månad för 299nok
Extra large ger 6gb för en hundring mer.
Kan oftast få lite lägre priser om du binder upp dig också.
/b
 

Nemo

Medlem
När jag bodde i Norge hade jag
- Norskt mobilabonnemang Tele2 Union, där Norge och Sverige var samma område. Dock norskt prefix +47 så det var dyrt för svenskar att ringa till mig, men billigt för norrmän.
- Svenskt mobilt bredband från Net1.se (=ice.no) som då hade obegränsat surf, normalt använde jag 20GB/månad. Det var då billigare med svenskt, då det norska hade då begränsning. Idag har det svenska 4GB som limit, det norska 8GB (alt 11GB). Norge och Sverige är samma område.
- Ett svenskt IP-telefonnummer från Phonzo.se kopplat till bredbandet, så att svenskarna kunde ringa billigt till mig, prefix +46.
- Ett svenskt mobilabonnemang som jag enbart använde i Sverige med låg månadskostnad och betala per samtal/sms.
- Ett svenskt kontantkort som jag alltid kunde bli nådd på, både i Sverige och Norge.

Villkoren ändras dock fortare än bindningstiden. På Net1 hade jag på två år; andra året med Net1 fick jag regelbundet varningsbrev med hot om nedstängning eftersom jag överskred min limit (som var obegränsad). Trots att bindningen är åt båda håll (jag måste betala, Net1 måste leverera) så fortsatte de hota om nedstängning, trots att jag varje månad var tvungen att ringa till dem och påtala att jag omöjligt kunde ha överskridit min limit. När bindningstiden var över tackade jag för mig och bytte bredbandsleverantör.

Så hur var och en väljer sina kommunikationsvägar kan bara du själv veta, det förändras alldeles för fort för att man kan rekommendera något som passar.
 
A

Aurora

Guest
Förstår fortfarande inte att du behöver ett svenskt abo.
Som svensk boende i Norge har jag alltid haft tele2. Deras abonnemang gäller helt likt i Norge och Sverige, också för datamängden.
Så uppgradera t.ex. till "large" så får du fri användning +3gb /månad för 299nok
Extra large ger 6gb för en hundring mer.
Kan oftast få lite lägre priser om du binder upp dig också.
/b

Var ikke klar over at dette finnes, hadde jo vært midt i blinken.

Problemet for meg er at jeg har et norsk abo som jeg dessverre har bindingstid på (i ca 9 måneder). Må derfor beholde det norske abbonementet foreløpig, og heller skaffe et meget prisverd svensk abo til svensk bruk...
 

Dr. Miles

Expert
- Svenskt mobilt bredband från Net1.se (=ice.no) som då hade obegränsat surf, normalt använde jag 20GB/månad. Det var då billigare med svenskt, då det norska hade då begränsning. Idag har det svenska 4GB som limit, det norska 8GB (alt 11GB). Norge och Sverige är samma område.
Jag kollade mobilt internet abonnemang som skulle fungera både i Sverige och i Norge åt min kollega och det är riktigt som @Nemo skriver, Net1 erbjuder gränsöverskridande mobilt internet

Vra Abonnemang
  • 30 GB: 299 SEK per månad
  • 15 GB: 199 SEK per månad
  • 6 GB: 99 SEK per månad
  • 1 GB: 69 SEK per månad

Vill man ha mobiltelefoni utöver mobilt bredband, erbjuder Telenor i Sverige mobilt internet som fungerar i Sverige, Norge och Danmark. Surfvolymen ingår i abonnemanget fungerar i de tre länderna.

Våra abonnemang | Mobil telefoni | Telenor
Telenor skrev:
Du vet väl att surfvolymen följer med till Norge och Danmark med ett abonnemang från Telenor?
Gäller våra abonnemang Mobil XS–XL samt Familj S–XL.
 
A

Aurora

Guest
Jeg endte opp med Telenor Sverige, strålende fornøyd med både det at det er inkludert mobildata for NO og SE, dekningen er utmerket også i distrikts-Norge, og Telenor Change hvor jeg kan bytte inn telefonen min til en ny en når 1 år har gått (EDIT, jeg tenkte litt feil, hehe). Prisen er ikke helt ublu, og når jeg plagdes med funksjonaliteten på min gamle telefon fikk jeg dekket 1 måneds bruk (drøyt 400kroner). Dette gjorde de etter en del krangling, men rett skal være rett: de gav meg det jeg ville til slutt og da er jeg happy kunde :)
 
Last edited by a moderator:
Toppen