Senaste nytt

Bestämmer du själv hur du reser?

BusinessClass

Redaktör
Enligt årets Business Travel Show-undersökning säger 44% av de reseansvariga i 182 utfrågade firmor att de inte ger de anställda lov att själva beställa sina resor. Det är en ökning med 5% jämfört med året före. Trots detta säger 86% av de anställda i firmorna att de från och till bryter mot reglerna, och 10% säger att de…
 

Dr. Miles

Expert
Här på BusinessClass-redaktionen är vi nyfikna: Kan du själv bestämma var du ska sitta i flyget – och kan du själv besluta vilket flygbolag det ska vara eller inom vilken allians din biljett ska bokas? Hur är resereglerna för dig?
På mitt jobb kan jag officiellt inte välja vilket flygbolag jag vill flyga med men det går att få hjälp av kunden/återförsäljaren så att de kan säga till min chef att jag ankommer en viss tid (i sin tur kan jag välja flygbolaget som ankommer önskad ankomsttid).

Efter händelse av min detur via Hong Kong till Dalian pga missat anslutningsflyg i London i fjol, har reseavdelning inte krävt korta totala restiden som har tight anslutning.
 

agehall

Medlem
Jag har just nu väldigt fria regler - så länge det är en rimlig kostnad bestämmer jag helt själv. Det funkar på mindre företag men är svårare på större bolag.

Problemet på större bolag är att policy:n oftast sätts av någon som aldrig själv rest mer än 2h med tåg i tjänsten (och gärna då så ofta som en gång per år eller så) men appliceras på oss som har hundratals resdagar per år.
 

palmen

Moderator
Vår policy säger bland annat att man ska se över totala resekostnaden samt värdera tidsvinst och förlorad arbetstid samt miljöaspekter.
Vi ska alltid välja bästa tillgängliga pris, dvs i regel ekonomi på flyg.
 

Moco

Medlem
I princip alltid lägsta pris. Även om det innebär att dagar försvinner i restid eller innebär stora påfrestningar för den enskilde. Total avsaknad av mjuka aspekter. Mycket förtäckta hot gällande policy deviations och ständiga revisioner av resor/resmönster.
Däremot hyffsat stor frihet i val av bolag/allians.
 
Last edited:

Andreaszan

Medlem
Vår policy säger alltid första klass om det finns, annars business. Business Jets er ok om det inte finns reguljärt flyg just när man vil åka. Man FÅR resa billigare om man vil spara företagets pengar, men den anställde får ingen kompensation för detta.

Dock har jag skrevet den policyn själva, er egenföretagare...
 

bnr

Medlem
Vår policy säger "billigast möjliga" men det går att vrida på det lite även om det är Economy man måste "röra sig inom". Vår VD skulle till Japan, höll på att boka EK ARN-DXB-KIX t/r med jobbiga tider och lång layover om jag kommer ihåg helt rätt, övertalade honom att köra LH ARN-FRA-KIX t/r som kändes betydligt vettigare sett till tider, layover och att sätta sig på ett kort och ett långt flyg istället för två medellånga flyg...

Hoppas nästan att jag inte blir skickad på någon long haul... policyn i sig är skriven av folk som inte har koll på hur det är att resa länge/ofta, precis som @agehall skriver längre upp.
 

mjulven

Medlem
Jobbar på ett stort svenskt företag och vi är förvisso begränsade av att vi måste boka via våran resebyrå som bara bokar ekonomi. Däremot har dom ett alternativ att man själv kan boka online via ett uruselt verktyg (SAS hemsida är rena drömmen) och då kan man i princip välja hur många olika alternativ som helst och åtminstone få ok tider.

Om man åker tåg så får man åka första klass om man avser att jobba under resan. Antar att det accepteras då skillnaden mellan första och andra klass i tåg inte är allt för farlig.
 

perhall

Medlem
Jobbar i en stor organisation samt egen verksamhet. Båda är helt oreglerade men det finns också vettighetsaspekter i båda. Bokar man för vettiga priser är business aldrig några problem för arbetsgivaren, har aldrig ens fått en kommentar. Men skulle jag boka Plus Full Flex för 11000 ARN-CPH är det nog så att nån skulle säga till. I egen verksamhet ska ju resan faktureras kunden och jag debiterar även restid, det är en på tio år som klagat på restiden (som läst offerten slarvigt), men så blev det också väldigt mycket pengar för 30 minuter under Almedalsveckan med resa+restid+övernattningar etc./Per
 

perhall

Medlem
Tåg f ö utom med en uppdragsgivare som är vänsterpartist när han har bokat åt mig (träffade en annan i nätverket häromdan som vägrat åka 2 kl och köpt en egen biljett men jag är för artig för att göra så...), eller om det är extremt kort. Kastrup-Hyllie...
 
Toppen